در گفت‌وگو با پانا:

سینما و تئاتر کودک و نوجوان باید به جایگاه اصلی‌اش بازگردد

تهران (پانا) - بهروز بقایی معتقد است سینمای امروز انحصاری شده و متعلق به یکسری افراد خاص و محدود شده است و مسیرش را تغییر داده و به سینمایی انحصاری تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۴۶۳۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
سینما و تئاتر کودک و نوجوان باید به جایگاه اصلی‌اش بازگردد

بهروز بقایی در سال 1332 در محله عشرت آباد تهران به دنیا آمد. دوران دبستان و دبیرستان را در رودسر، هرزویل و رشت گذراند. پس از دریافت دیپلم برای تحصیل در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای دراماتیک به تهران رفت.

وی پس از ورود به صحنه حرفه ای تئاتر وارد تلویزیون و سینما شد. بقایی فعالیت خود در زمینه تئاتر را با نمایش «لبخند با شکوه آقای گیل» اکبر رادی در سال 1352 آغاز کرد و در سال 1359 با فیلم سینمایی «تاریخ سازان» (به کارگردانی هادی صابر) فعالیت سینمایی خود را نیز آغاز کرد.

بقایی همچنین دانش آموختهٔ بازیگری و کارگردانی دانشگاه هنر در سال 1357 است. وی همواره همکاری نزدیکی با بیژن بیرنگ و مسعود رسام دارد که از آنجمله می توان به مجموعه تلویزیونی همسران، «سرزمین سبز»، «قطار ابدی» و «سیب خنده» (مجموعه طنز برای کودکان) اشاره کرد. از آخرین فعالیت‌های تلویزیونی وی می توان کارگردانی سری دوم مجموعه «بازهم زندگی» را نام برد. وی همچنین در یکی از قسمت های سری نخستین این مجموعه با عنوان «جناب مستطاب آشپزی» با شرکت نجف دریابندری و همسرش «فهیمه راستکار»، به موضوع کتاب مستطاب آشپزی (نوشته نجف دریابندری) می پرداخت در یک گزارش طنز به کندوکاو در آبگوشت فروشی های تهران پرداخت. بهروز بقایی برای کودکان دیروز یک جور نوستالژیک به حساب می آید.

بهروز بقایی در گفت‌وگویی کوتاه درباره وضعیت سینمای امروز به پانا گفت:‌ «سینمای امروز انحصاری شده و متعلق به یک سری افراد خاص و محدود شده است، سینمای امروز مسیر و راهش را تغییر داده و به سینمایی انحصاری تبدیل شده است.»

وی افزود: «سینمای امروز چون گذشته با نظم و قائده نیست و تبدیل به یک سینمای بی نظم و بدون قانون شده است، سینمای امروز با وجود تمامی پیشرفت‌های بشریت مخصوصا در عصر هنر خیلی از مفهوم سینمای اصولی دور شده است.»

بقایی درباره اینکه شاید سلیقه مردم به اینگونه سینماها در عصر امروز نزدیک‌تر باشد، گفت: «مردم ما در همه زمان ها سلیقه و خواسته هایشان را به همان سمتی می‌برند که به خوردشان می‌دهند، نمی‌توانیم تقصیرها را به گردن سلیقه آنها بیاندازیم باید مبتذلات را از سینما دور کنیم تا سینما رنگ و بوی گذشته‌اش را بگیرد.»

وی درباره تئاتر و سینمای کودک و نوجوان گفت: «در حال حاضر نزول و سقوط سینما و تئاتر کودک و نوجوان را شاهد هستیم و به نظرم فیلمسازها و مسئولان باید خیلی بیشتر از اینها به این حوزه توجه کنند تا به درخششی که نیاز داریم دست پیدا کنیم.»

خبرنگار:‌ فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار