نخبگان هنری از دل المپیاد هنری هنرستان‌های زیبا پدید می‌آید

تهران (پانا) - محمدحسین اسماعیلی مدیرکل جدید دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معتقد است از دل المپیاد هنری نخبگان هنری پدید می‌آید.

کد مطلب: ۱۴۶۳۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
 نخبگان هنری از دل المپیاد هنری هنرستان‌های زیبا پدید می‌آید

نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل جدید دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی امروز دوشنبه برگزار شد.

محمدحسین اسماعیلی در ابتدای نشست گفت: «تقدیر و تشکر ویژه می‌کنم از اصحاب رسانه که در این جسله شرف حضور دارند و در این نشست خبری حضور بهم رساندند، درباره بحث المپیاد هنر یک توضیحاتی را خدمتتان عرض می‌کنم.

وی افزود: «برگزاری رویدادی مثل المپیک یا المپیاد های مختلف در رشته های متعدد علمی ورزشی در دنیا رایج است و یک پیشینه دیرینه دارد که در حقیقت رویداد های مهمی هستند که در دنیای امروز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند در حوزه فرهنگ رویدادی به این شکل وجود دارد که برخی از کشورها در خصوص المپیاد هنر نیز سابقه دارند و در کشور ما هم بحث المپیاد در رشته های مختلف جایگاه ویژه ای دارد و استعداد های بسیار درخشانی را در این حوزه ها در همین المپیاد های علمی شناسایی خواهیم کرد. ولی المپیاد هنر در کشور به این شکل تا به امروز نداشتیم و المپیاد ملی هنر که امروز در حقیقت در خدمت شما است برای اولین بار است که در حال برگزاری است.

اسماعیلی درباره تمایزات این رویداد با دیگر رویدادهای برگزار شده گفت: «این رویداد با رویدادهای دیگر تفاوت های عمده ای دارد اولین تفاوت این است که به شکل گروهی در حال برگزاری است و انفرادی نیست. این گروه ها و تیم ها در غالب مراکز آموزش هنری و هنرستان هنرهای زیبا که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تیم ها را آماده و معرفی می کنند. تمایز دوم، این است که کاملا به صورت لیگ در حال برگزاری است.

وی درباره سطح های این المپیاد گفت: «این المپیاد در ۳ سطح برگزار می‌شود، سطح آموزشگاه ها است و تیمی که تیم برتر آموزشی است در سطح استانی معرفی می‌شود لیگ استانی در همه استان ها برگزار خواهیم کرد و پس از آن قهرمانان لیگ های استانی به سطح ملی معرفی می‌شوند و تیم های استانی باهم رقابت می‌کنند و کاملا به صورت یک فرایند مشخص از پایین ترین سطح به بالاترین سطح می‌رسند.

اسماعیلی درباره اهداف این رویداد گفت: «اهداف در درجه اول شناسایی و کشف استعداد های هنری ویژه در میان نوجوانان و جوانان است و تشویق و آموزش کار تیمی در حوزه هنر ارتقای مهارت های فردی گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز هنر، کمک به توسعه عدالت اجتماعی و.. است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت گروهی و تیمی و رویکرد انسجام بخشی فرهنگی و اجتماعی این رویداد، موضوعات المپیاد تحت شعار محوری یکصدا ایران بدین شرح است: هویت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ایجاد انگیزه و امیدآفرینی، ایجاد شور اجتماعی و تقویت کشارکت های عمومی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

اسماعیلی در ادامه سطوح این رویداد گفت: «سطح دوم در سطح استانی و در نهایت سطح ملی اسفند ماه سال جاری شروع می‌شود و اطلاع رسانی های خبری که در این رویداد قرار می گیرد و این فرایند تا شهریور ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و برگزیده ها را در آن زمان معرفی خواهیم کرد.این رویداد می‌تواند  یک جریان هنری جدی و تاثیر گذار در مراکز آموزش هنر که استعداد های هنری که در این مراکز حضور دارند داشته باشد. به صورت جدی در رشته ها درست در جهت تربیت و پرورش استعداد های هنری برنامه ریزی داشته باشیم برآورد اولیه ما این است که حدود ۱ میلیون نفر می‌توانند شرکت کنند و برگزاری ملی آموزش هنر بتوانیم در جهت اهداف فرهنگی و هنری و توسعه عدالت آموزشی و اجتماعی گام برداریم امروز هم در جلسه شورای عالی هنر این موضوع مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و پوستر این رویداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی اساتید هنر رونمایی شد و اینجا در معرض دید شما عزیزان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ما برای اولین سال این رویداد در مراکز آموزش هنر تصمیم گرفتیم فعلا مراکز تحت پوشش وزارت ارشاد برای سال های بعد مدارس و دانشگاه ها انشالله اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. این رشته ها  در بخش هنرستان ها عبارتند از نقاشی، گرافیک، پویانمایی، نمایش، نوازندگی ساز ایرانی و جهانی و سینما هنرهای تجسمی که ما در ۳ زیر گرایش نقاشی طراحی و گرافیک هنرهای نمایشی تئاتر صحنه ای موسیقی ها: موسیقی جهانی و ایرانی، خوشنویسی نستعلیق  نحوه ارائه کار هم به شکل سامانه ای است.

مدیر آموزش معاونت هنری تصریح کرد:  برای بخش جوایز هم باید بگویم که در بخش ملی تیم‌های قهرمان مدال و تقدیر نامه و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون هدیه دریافت خواهند کرد و در بخش شایسته تقدیر نیز به ازای هر نفر ۵ میلیون جایزه خواهند گرفت.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تأکید براینکه قرار نیست یکصدا ایران رها شود، گفت: این رویداد قرار نیست مقطعی و نمایشی باشد. شعار محوری این رویداد یکصدا ایران است، هنرمندان ایرانی قرار است درست شناسایی شوند.

در ادامه این نشست سجاد فروغی مدرس دانشگاه و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و طراح پوستر المپیاد گفت: برای طراحی پوستر از سه المان تصویری استفاده شده، نشان ه، پنجره و پرنده دراین کار برایمان مفهوم خاصی دارد. فرم کلی خیلی شبیه پوستر‌های معمول نیست از نظر ترکیب بندی و فرم اصلی متفاوت است تا به یک وحدت برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار