تار و تاریخ در کنار سرداری که مقبره فردوسی را ساخت
تهران (پانا) - تازهترین اثر از پروژه «تار و تاریخ» به آهنگسازی میدیا فرج نژاد به سردار غزنوی تقدیم شد که برای نخستین بار آرامگاه فردوسی را ساخت.
به گزارش روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، پروژه «تار و تاریخ» در مسیر حرکت خود به سوی شهرهای مختلف کشور این بار در خراسان و در کنار آرامگاه ارسلان جاذب، قطعهی «سرزمین من» را ضبط کرد.
آواز این قطعه را علیرضا وکیلی منش خوانده و هومان حیدری هم دف نواخته است. شعر این آهنگ از سرودههای امیر مرزبان است.
«سرزمین من» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط آن در استودیو ۵۴ انجام شده است.
کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی است. نشر بینالمللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.
میدیا فرجنژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» در یادداشتی که برای آهنگِ «سرزمین من» نوشته، اینگونه آورده است:
«در طول تمامی سفرهای تار و تاریخ، رفتاری توهین آمیزتر از رفتار مدیر روابط عمومی اداره میراثفرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی ندیدم!
مثل همیشه تاریخ ورودمان را به میراث استان اطلاع دادیم و مکاتبههای لازم را هم داشتیم.
و بنا بود آثاری در مقبره فردوسی و کنار مزار استاد شجریان ضبط شود. همه چیز آماده بود و رفتار کارمندان میراث مثل همیشه محترمانه؛ که ناگهان مدیر روابط عمومی با من تماس گرفت با لحنی به دور از احترام خواست تا من شعرها را برایشان بفرستم تا او چک کند و ببیند که آیا با اهداف کلانشان مغایرت دارد یا خیر؟؟
گفتم شما چه از نظر دانش ادبی و چه از نگاه جایگاه سازمانی در سطح و اندازهای نیستید که از من یا هر هنرمندی بخواهید تا شعر مورد نظر شما را انتخاب کند.
ایشان پافشاری کردند و من نپذیرفتم و قید رفتن به طوس را زدم.
تار و تاریخ، تا به امروز به نوزده استان سفر کرده و از کارکنان میراث فرهنگی چیزی جز احترام ندیده بودم؛ اما انگار این عزیزان با همه جا فرق دارند.
اجازه ورود به مجموعه طوس را به من ندادند.
مهم نیست!
از این فرصت استفاده کردم تا یادآوری کنم اولین مقبره را برای فردوسی، سردار بزرگ غزنوی، ارسلان جاذب ساخت. که اگر نمیساخت شاید امروزه محل دفن فردوسی را هم نمیدانستیم.
این سردار بزرگ خود دارای مقبرهای ست که این بنا پس از مقبره امیر اسمعیل سامانی، که در ۲۹۵ هجری وفات یافت، قدیمیترین بنای ایرانی اسلامی در خراسان است.
پشت حصار نشستیم و برای دردها و رنجهای سرزمین با شکوهمان خواندیم. آن هم در کنار مردی که نگذاشت مدفن فردوسی به فراموشی سپرده شود.»
پروژه «تار و تاریخ» حدود دو سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود دویست تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشتهاند.
آلبوم «تار و تاریخ» چندی پیش توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز - سال ۲۰۲۳ و در بخشهای بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.
ارسال دیدگاه