علی قویتن در گفتوگو با پانا:
مسئولان به سینمای کودک و نوجوان بیشتر بها بدهند
باید با نسل امروز همسو و همراه شد
تهران (پانا) - علی قویتن میگوید گاهی اوقات نباید خواستار این بود که کودکان و نوجوانان از تجربه بزرگسالان استفاده کنند و باید اجازه داد آنها خودشان آزمون و خطا کنند تا تجربه کسب کند.
علی قویتن متولد ۱ مرداد ۱۳۴۳ کارگردان، نویسنده، تهیهکننده، تدوینگر و طراح لباس و صحنه، اهل ایران است.
وی با اجرای تعدادی نمایشنامه و ساخت فیلمهای کوتاه و مستند پا به عرصه فیلمسازی گذاشت و در سال ۱۳۷۰ با ساخت فیلم سینمایی «عشق من شهر من» وارد سینمای حرفهای شد.
قویتن پس از ساخت ۷ فیلم سینمایی تجاری در ژانرهای مختلف، از سال ۱۳۸۵ سبک نوینی را در پیش گرفت و به سینمای فرهنگی با محوریت کودک و نوجوان روی آورد و توانست با فیلمهای «پرواز بادبادکها» و «آفتاب مهتاب زمین» دو سال متوالی در بخش بینالملل و سودای سیمرغ سی امین و سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه بخش بینالملل و سیمرغ بلورین بهترین فیلم فجر را از آن خود کند.
او از سال ۲۰۱۲ تاکنون با فیلمهایش در فستیوالهای بینالمللی چون جیفونی ایتالیا، گدنیا لهستان، سینه کید هلند، کیکیفه آلمان، قاهره مصر، الیمپیا یونان، بمبئی هند، گوا هند، چنای هند، کرالای هند، داکا بنگلادش، مالتی آرت انگلستان، زلین چک، و غیره حضور پیدا کرد و توانست جایزه بهترین فیلم را از فستیوال داکا ۲۰۱۸ و جایزه ویژه هیات داوران فستیوال الیمپیا یونان و جایزه یونیسف در الیمپیا یونان ۲۰۱۷ را برای فیلم پل سفید از آن خود کند.
وی از نظر چهره شباهت زیادی به شاعر معاصر سهراب سپهری دارد و پیشنهادهایی هم برای بازی در نقش این شاعر بزرگ به وی شده است، او در فیلم رؤیای سهراب نقش سهراب سپهری را ایفا کرده است.
علی قویتن در گفتوگو با پانا درباره تغییر مسیر سینماییاش و همچنین نظریه اکثر سرمایهگذاران درباره سینمای مستقل گفت: «از سال ۸۵ در یک مسیر متفاوت قرار گرفتم، کار در سینمای مستقل را تجربه کردم جایی که سرمایهگذاران با آن موافق نیستند بارها خودم با هزینه شخصی فیلم ساختم.»
وی در ادامه افزود: «من یک فیلمساز هستم همچون یک نقاش دنیاهای متفاوت را زندگی میکنم، یک بار در طبیعت، یک بار خیابان و ... همچنین زمانی که در این کشور با دغدغههای مردم مواجه میشوم تصمیم به خلق آثار درباره این نوع موضوعات میگیرم.»
قویتن با اشاره به تغییر نسلی که در جامعه امروز شاهدش هستیم بیان کرد: «زمان را نمیتوان متوقف کرد سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالا است و تنها باید با آن همسو و همراه شد و نباید از آن گریزان باشیم. ما باید دیدگاههای نسل جدید را باور داشته باشیم و تلاش کنیم نوع نگاه و دیدگاه خودمان را با آنها یکی کنیم، گاهی اوقات نباید خواستار این باشیم که کودکان و نوجوانان از تجربه بزرگسالان استفاده کنند باید اجازه داد آنها خودشان آزمون و خطا کنند تا تجربه به دست بیارند.»
وی درباره بازیگرانی که در کودکی به شهرت میرسند اما در گذر زمان فراموش میشوند گفت: «همه چیز به خود بازیگر و خانوادههایشان برمیگردد، نباید بعد از شهرت یا بعد از یک زمان کوتاه حال خوب، از دنبال کردن هنر دست بردارند، خود آنها هستند که تصمیم میگیرند ماندگار شوند یا از خاطر بروند.»
این کارگردان اضافه کرد: «دلیل دیگر جامعه است، برنامهریزیها و فرهنگسازیها باید اصولیتر شود چراکه در این حوزه کسانی نیستند که راه را برای کودکان و نوجوانان امروز هموار کنند و حواسشان به آنها باشد و کارهایشان را پیگیری کنند.»
وی در پایان گفت: «باید مسئولان به فیلمهای حوزه فرهنگی علیالخصوص ژانر کودک و نوجوان بیشتر بها بدهند و بیشترین هزینه را برای این حوزه کنند چراکه این بچهها آیندهسازان این مرز و بوم هستند و باید توجه کافی بهشان داشته باشیم همچنین خانوادهها باید خیلی به کودک و نوجوان خودشان توجه کنند برای مثال فرزندانشان را جای بردن به سمت سینمای کمدی یا ... که ممکن است هزاران آسیب به همراه داشته باشد به سمت و سوی سینمای کودک و نوجوان ببرند زیرا بعد از مسئولان خانواده نقش بسیار پررنگی در زندگی فرزندانشان دارند.»
خبرنگار دانشآموز پانا: فاطمه آبروش
ارسال دیدگاه