چرخش ۱۸۰ درجه در داستان «قهوه ترک»
تهران (پانا) - با پخش قسمت دهم سریال «قهوه ترک» حرکت داستان وارد فاز تازه ای شد و فیلمنامه نویس ایده روایی که در قسمت نهم کاشته بود را کامل کرد.
سه شنبه گذشته، سوم مرداد ماه قسمت دهم سریال «قهوه ترک» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمد شایسته با فیلمنامه ای از محمد رضایی راد در پلتفرم فیلمنت توزیع شد. در قسمت تازه ایده روایی که فیلمنامه نویس اثر به عنوان یک چرخش داستانی و البته به عنوان یک مقدمه اولیه کاشته بود و در ساحت تغییر زاویه دید روایی در درام آن را مطرح کرده بود در این قسمت کامل میکند، طنین خواهر شخصیت ترانه به استانبول میآید تا متوجه شود چه بلایی سر خواهرش آمده و با استفاده از تشابه ظاهری به ترانه خود را جای او جا میزند تا پرده از رازهای این شهر بردارد. ایده روایی که حداقل در مدل داستانگویی سریالهای شبکه خانگی این سالها بکر است و موجب جذب مخاطب میشود. اگر درام قصه در نه قسمت اول روی مدار درام و آسیبهای اجتماعی حاصل از مهاجرت تمرکز داشت اما با وارد شدن به قسمت نه و ده عملا داستان رنگ و بویی ژانری میگیرد و به یک فیلم معمایی و جنایی با محوریت یک دختر جوان بدل میشود، چیزی که در نمونههای غربی آن را مشاهده کردیم از «دختری در قطار» تا «زنی پشت پنجره» که با کهن الگوی جستجوی یک زن برای رسیدن به حقیقت ساخته شده اند.
عملا داستان فیلمنامه از قسمت هشتم به تدریج اوج میگیرد و تکامل این اوج و مرزبندی شخصیتها و افشای ماهیت آنها در قسمت دهم کامل میشود. با تصمیم طنین برای ورود به دنیای رازآلود شهر استانبول و یافتن خواهرش عملا موتور درام سریال آغاز میشود و بیننده همچون شخصیت طنین میخواهد بداند چه سرنوشتی برای شخصیت طنین رقبم خورده است.
یکی از امتیازات این درام داستانی رها کردن شخصیت ترانه در موقعیت دراماتیک مناسب و تعلیق آور و ادامه داستان با شخصیتی دیگر است. کارگردانی علیرضا امینی، جنس نورپردازی محمد رسولی در ایجاد کمپوزوسیونهای بصری و البته نوع برشهای حمید نجفی راد به عنوان تدوینگر و البته استفاده مناسب از موسیقی این فضای نوآور و جنایی را در قسمت دهم تشدید کرده است. با پایان قسمت دهم در نقطهای مناسب تعلیق برای ادامه دادن این سریال به وجود آمده است.
سریال «قهوه ترک» هر چهارشنبه ساعت ۸ صبح از پلتفرم فیلمنت عرضه میشود.
ارسال دیدگاه