از غوغای عاشیق ها تا نوای موسیقی گیلان در شب به یادماندنی جشنواره موسیقی نواحی ایران

تهران (پانا) - دومین شب میزبانی استان آذربایجان شرقی از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۳ با اجرای گروه‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و یک اجرای ویژه به پایان رسید.

کد مطلب: ۱۳۸۵۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
از غوغای عاشیق ها تا نوای موسیقی گیلان در شب به یادماندنی جشنواره موسیقی نواحی ایران

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، عصر پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ مجموعه فرهنگی‌هنری تربیت (تئاتر شهر) شهر تبریز میزبان ۷ اجرای صحنه‌ای از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود.

گروه «راست موغام تبریز» به نمایندگی از آذربایجان شرقی نخستین گروهی بود که برای اجرا روی صحنه حاضر شدند. در این گروه استاد شهریار صدیق به‌عنوان سرپرست گروه و نوازنده تار آذربایجانی، حسین ملکی زاده به عنوان خواننده و نوازنده دایره، شهریار مشتاقی به عنوان نوازنده بم‌تار، فرزین سلطانی به عنوان نوازنده ناقاره، آرمان سروری به عنوان نوازنده بالابان و رضا بنیادی به عنوان نوازنده کمانچه قطعاتی از موغام ماهور شامل تصنیف و مایه و قطعاتی از موغام شور شامل تصنیف و مایه را روی صحنه به اجرا درآوردند.

دومین گروهی که شب گذشته برای اجرا روی صحنه حاضر شدند، گروهی از گیلان بود که به اجرای قطعاتی از موسیقی تالشی پرداختند. این گروه که سرپرستی آن را آرمین فریدی هفت‌خوانی (نوازنده تنبوره و لبک) بر عهده داشت، رضا شعبان‌زاده به عنوان نوازنده دایره و استاد هوشنگ حاجی‌بداغی به عنوان خواننده همراهی کردند. «گِشَه تَمْشا»، «تالشی»، «یار برن برن»، «لبک نوازی»، «سیا ریحون» و «خاطره» قطعاتی بودند که توسط این گروه به اجرا درآمد و از سوی افراد حاضر در سالن نیز با استقبال مواجه شد.

در ادامه دومین شب میزبانی تبریز از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گروه «اویقون عاشیق» از شهرستان خوی استان آذربایجان غربی به اجرای قطعاتی از موسیقی عاشیقی آذربایجان غربی پرداختند. در این گروه عاشیق رمضان صمدلو و عاشیق محمد معصومی در کنار عاشیق غلامرضا اژدری که سرپرستی و خوانندگی آن را بر عهده دارد، به همنوازی قوپوز پرداختند. «آذربایجان» و «ترکمه» دو قطعه‌ای بودند که توسط این گروه روی صحنه به اجرا درآمد.

عاشیق امیر محمدی، چهارمین اجرای شب گذشته جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی تبریز را روی صحنه برد. عاشیق محمدی که سرپرستی گروه موسیقی «ساوالان» استان آذربایجان غربی را نیز بر عهده دارد در اجرای انفرادی خود قطعات «مصری گولو»، «طبلی جنگی» و «جنگی کوروغلو» را اجرا کرد که با استقبال و تشویق افراد حاضر در سالن مجموعه فرهنگی‌هنری تربیت (تئاتر شهر) مواجه شد.

گروه موسیقی سنتی «درنا» به نمایندگی از استان اردبیل نیز با اجرای موسیقی عاشیقی پنجمین اجرایی بود که روی صحنه رفت. آقامحمد بختیاری (نوازنده بالابان) و توحید آذر بهرام (نوازنده قاوال) در کنار عاشیق ایرج خداوردی (نوازنده قوپوز و سرپرست گروه) به اجرای «هاوا»های مختص مشکین شهر اردبیل با نام‌های «کرم گوزللمه‌سی» و «لشکری» پرداختند.

ششمین اجرای شب گذشته نیز به یک گروه موسیقی گیلانی به سرپرستی صفر رمضانی تعلق داشت. در این گروه حسین عبدالهی (نوازنده ناقاره) و سید طاهر قاسمی‌نژاد (نوازنده دایره) در کنار صفر رمضانی (نوازنده کمانچه ۵ سیم گیلانی) خواننده قطعات «گوسَن دِ خوان»، «جان دوسه»، «لِه لِه»، «آواز کوتاه» و «ترانه شاد قاسم‌آبادی» را روی صحنه اجرا بردند.

آخرین اجرای شب گذشته به درخواست حاضرین در سالن و با دعوت دبیر جشنواره از عاشیق ایمران حیدری از اساتید پیشکسوت موسیقی عاشیقی روی صحنه رفت. عاشیق حیدری با ساز چگور یکی از نوازندگان، قطعه «ساری گلین» را اجرا کرد؛ این اجرا با تشویق افراد حاضر در سالن مجموعه فرهنگی‌هنری تربیت (تئاتر شهر) شهر تبریز همراه شد.

در پایان اجراهای صحنه‌ای دومین شب میزبانی تبریز از شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران محمد علی، مرآتی دبیر این جشنواره با تقدیر از هنرمندانی که در این شب به هنرنمایی پرداختند، یاد و خاطره هنرمند فقید زنده یاد، استاد حسینعلی امین چورته (آخرین بازمانده نسل قدیم نی‌نوازان چوپانی شمال ایران) را گرامی داشت.

شهریار صدیق: جشنواره موسیقی نواحی فرصتی برای ارتباط اقوام است

استاد شهریار صدیق سرپرست گروه راست موغام تبریز در گفت‌وگو با ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران یکی از دستاوردهای برگزاری این جشنواره را برقراری ارتباط میان هنرمندان موسیقی نواحی عنوان کرد و گفت: به نظر من مهم‌ترین دستاورد این است که ما هنرمندان موسیقی اقوام کشور ارتباط زیادی با یکدیگر نداریم و برگزاری جشنواره فرصتی را فراهم می‌کند تا با یکدیگر ارتباط نزدیکی پیدا کنیم.

وی درباره روش جدید برگزاری جشنواره و میزبانی هم‌زمان مناطق مختلف از این جشنواره اظهار کرد: تعمیم اتفاقی که امسال در میزبانی جشنواره نواحی رخ داد به دوره‌های بعدی این مزیت را دارد که متولیان سایر استان‌ها ظرفیت‌های خود را جهت آماده‌سازی و تلاش برای میزبانی از جشنواره ارتقا می‌دهند.

عاشیق اژدری و تاکید بر استمرار جشنواره موسیقی نواحی

عاشیق غلامرضا اژدری سرپرست گروه «اویقون‌عاشیق» نیز درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کشور، آشنایی با موسیقی نواحی مناطق مختلف کشور، افزایش روحیه و نشاط میان هنرمندان این عرصه و همچنین آشنایی مردم با موسیقی نواحی و تغییر ذائقه موسیقایی آنها از جمله دلایل لزوم استمرار برگزاری منظم جشنواره موسیقی نواحی در کشور عنوان کرد.

عاشیق امیر محمدی: موسیقی نواحی باعث تحکیم روابط بین قومیت ها است

عاشیق امیر محمدی سرپرستی گروه موسیقی «ساوالان» استان آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگویی با ستاد خبری شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در برابر تهاجم فرهنگی حرفی داشته باشیم، باید برای موسیقی ارزش قائل شویم و به هنرمندان ارج بنهیم.

او گفت: موسیقی به ویژه موسیقی نواحی اولا باعث تحکیم روابط بین قومیت ها می باشد و دوماً موسیقی غذای روح است و قومیت‌های مختلف را به یکدیگر نزدیک می‌کند و با این اتحاد می‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. استفاده از موسیقی نواحی یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین راه‌ها برای ایجاد وحدت میان قومیت‌های مختلف است.

عاشیق خداوردی: جشنواره موسیقی نواحی فرصتی برای همنشینی با اساتید است

همچنین عاشیق ایرج خداوردی سرپرست گروه موسیقی سنتی «درنا» در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره موسیقی نواحی ایران با تاکید بر لزوم استمرار برگزاری این جشنواره، ایجاد فضایی مناسب جهت آشنایی بیشتر هنرمندان عرصه موسیقی نواحی با یکدیگر را در ایام برگزاری جشنواره یکی از دستاوردهای این جشنواره برای هنرمندان عنوان کرد و گفت: ما با اساتید بزرگ و روش و منش آنها آشنا شویم؛ اساتید بزرگی در این جشنواره حضور دارند که همنشینی با آنها و همچنین از نزدیک دیدن آثارشان مانند حضور در کلاس آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

صفر رمضانی: همه استان‌ها باید برای دریافت میزبانی جشنواره تلاش کنند

صفر رمضانی از اساتید موسیقی گیلانی نیز با اشاره به سابقه حضور پیشکسوتان موسیقی نواحی در دوره‌های قبل جشنواره موسیقی نواحی گفت: پیشکسوتان و اساتید امروز موسیقی نواحی همان کسانی هستند که سال‌ها قبل در دوره‌های پیشین درخشش داشتند. خوشبختانه امروز مشاهده می‌کنیم با وجود فراز و فرودهای بسیاری که در سال‌های مختلف وجود داشته است، امروز جشنواره موسیقی نواحی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین درباره برگزاری غیر متمرکز شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی و میزبانی مشترک ۵ استان از این جشنواره اظهار کرد: اینکه همه استان‌های کشور درگیر جشنواره شوند کار بسیار خوبی است و یقیناً ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های مختلف باید برای اخذ امتیاز میزبانی از این جشنواره تلاش کنند و ظرفیت‌های موسیقی نواحی در استان‌های خود را تقویت دهند.


بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار