در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

دارایی: در «آرام‌گاه» نصیحت نکردم و روایت بصری خودم را ارائه دادم

تهران (پانا) - علی دارایی می‌گوید موضوعات و سوژه‌ها را برای فیلمسازی ما انتخاب نمی‌کند، بلکه خودشان شکل می‌گیرند و پیش می‌روند؛ اگر این‌گونه نباشد به اعتقادش فیلم او که ساخته شده، جایی در میان مخاطب نخواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۶۵۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
دارایی: در «آرام‌گاه» نصیحت نکردم و روایت بصری خودم را ارائه دادم

علی دارایی کارگردان فیلم کوتاه «آرام‌گاه» در گفت‌وگو با پانا درباره ایده این فیلم کوتاه و اینکه آیا آن ‌چیزی که مدنظرش بوده در آرام‌گاه اجرا شده و به هدف اصلی‌اش رسیده است یا خیر، توضیح داد: «دغدغه من برای فیلمسازی روی موقعیت‌های حساس متمرکز است و همیشه دوست دارم برای فیلمسازی به یک ایده ناب بپردازم و پیدا کردن این ایده ناب در مواردی ممکن است بار دراماتیک بالایی داشته باشد و به تلخی گرایش پیدا کند. داستان فیلم «آرامگاه» هم موضوعی بود که سال‌ها قبل به ذهن من رسیده بود. این تصویر توسط مجید حلوایی تبدیل به فیلمنامه شد و و وقتی آن را خواندم احساس کردم که باید ساخته شود.»

وی گفت: «از همان ابتدای کار هم می‌دانستم که فیلمی تلخ خواهد بود و مواضعی در قبال آن صورت خواهد گرفت؛ البته قصد من ساخت یک فیلم تلخ نبود بلکه برایم اهمیت داشت که این موقعیت را نمایش دهم شاید بتوان برای یک زن جوان که مادر هم هست، کاری کرد. مساله اصلی فیلم من همین مشکلی است که برای یک مادر در اخذ گواهی فوت برای فرزندش پیش می‌آید و سعی کردم مادری را به صورتی که همیشه جلوی دوربین بوده، به نمایش نگذارم.»

دارایی درباره شرایط ساخت فیلم کوتاه «آرام‌گاه» نیز بیان کرد: «قصد ندارم درباره شرایط سختی که همه فیلمسازان سینمای کوتاه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت کنم. همه ما تقریباً شرایط یکسانی در تولید و ساخت داریم و دوست ندارم به این موضوع بپردازم.»

وی در پاسخ به اینکه ارائه چه موضوعاتی در فیلم کوتاه موثرتر می‌افتد؟ گفت: «موضوعات و سوژه‌ها را برای فیلمسازی ما انتخاب نمی‌کنیم، بلکه خودشان شکل می‌گیرند و پیش می‌روند؛ اگر اینگونه نباشد به اعتقاد من فیلم ساخته شده، جایی در میان مخاطب نخواهد داشت. من سعی می‌کنم در فیلمم نصیحت و توصیه بیان نکنم و روایت بصری خودم را در جریان فیلم شکل می‌دهم.»

وی در مورد اینکه در ساخت فیلم چقدر به مخاطب داخلی و جهانی توجه داشته است، بیان کرد: «در مقام ایده، اعتقادی به مخاطب ندارم، چون اثر درون من شکل می‌گیرد، ولی زمانی که تصمیم به ساخت می‌گیرم با خودم می‌گویم آیا من این فیلم را دوست دارم؟ آیا دیگران هم ممکن است با آن ارتباط بگیرند یا نه؟ اگر جوابم مثبت بود به کار ادامه می‌دهم و فیلمم را می‌سازم.»

کارگردان فیلم کوتاه «آرام‌گاه» در پایان درم ورد حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و ساخت فیلم بلند گفت: «ارزیابی خاصی از حضور در جشنواره‌های جهانی ندارم اما امیدوارم فیلم دیده شود. برای ساخت فیلم بلند نیز فعلا گزینه‌ای روی میز نیست بنابراین تمرکزم روی ساختن فیلم کوتاه است.»

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «ریحانه باعث مرگ نوزادش شده است. اکنون در غیاب همسر فراری‌اش در جستجوی راهی برای خاکسپاری نوزاد است و با مصائبی روبرو می‌شود ولی ...»

فاطمه صفت زاده، بهادر محمد نژاد، احمد شریفی، علی فرقدانی، سید علی یزدیان، مسعود مشعوف، مجید رنگی، حسن پوریا، صبا عزیزپور، گلناز زجاجی، محمد کریمی، محیا طیبی، ریحانه عباسی، آراد محمدی، سیدپارسا میر، هدیه احمدی و آیه بیگدلی بازیگران «آرام‌گاه» هستند.

فهرست عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: علی دارایی، نویسنده: مجید حلوایی، مدیر فیلمبرداری: وحید بیوته، صدابردار: هادی معنوی پور، تدوین: شیدا گرجی، صداگذار: محمدمهدی جواهری زاده، طراح صحنه: علی دارایی، طراح لباس: الهام ارجمند، اصلاح رنگ: مهران دوستی، طراح چهره پردازی: محمد نعمت، آهنگساز: محمد امین ابراهیمی، سرپرست گروه کارگردانی: مسعود مشعوف، برنامه ریز: فاطمه حسینی فر، منشی صحنه: الهام مهربان، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: حسنیه قاضی عسگر، دستیار دوم کارگردان: علی حیدری، مدیر تولید: وحید جهانشاهلو، دستیاران فیلمبردار: محمود اسکندری، اکبر زندیه و داود بهکندی، سینه موبیل: محمود پناهی، دستیار صدابردار: احمد تفرشی، دستیاران صحنه: سید علی یزدیان و علی نظری، دستیار لباس: دنیا سرحان زاده، جانشین تولید: روح الله عبدالهی، دستیار تولید: محمد رشیدی، گروه تدارکات: امیرحسین صمدی، مهدی ترابی و مهدی کریمی، حمل و نقل: مهدی شاه بداغی و حسن قربانی، طراح پوستر: محمدرضا حبیبی، زیر نویس: مهدی ابراهیمی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه‌کننده: علی دارایی و گلناز زجاجی.


علی دارایی متولد ۱۳۶۹ قم و دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران است. او فوق دیپلم بازیگری دارد و از سال ۹۴ با دستیار کارگردانی وارد سینما شده و از سال ۹۶ شروع به ساخت فیلم کرده است. از جمله فیلم‌هایی که دارایی ساخته است می‌توان به «لایو»، «ری ویو» و «مایل به راست» اشاهر کرد که در جشنواره های مختلفی حضور داشته و جوایزی هم کسب کرده است. وی همچنین تاکنون در حدود ۲۰ پروژه به عنوان تهیه کننده، مشاور کارگردان، نویسنده و طراح صحنه همکاری داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار