در نشست خبری اتاق گلی مطرح شد
عسگری: همه تلاشم این بود بازیگران مستعد به سینما معرفی شوند
تهران (پانا) - نشست خبری فیلم سینمایی اتاق گلی با حضور داوود صبوری تهیه کننده، محمدعلی عسگری کارگردان، پدرام کریمی نویسنده، محسن خدابخشی طراح صحنه برگزار شد.
در بخشی از این نشست صبوری درباره وضعیت روحی خود بیان کرد: من دیشب اصلا نخوابیدم آنقدر که استرس داشتم و فکر می کردم خانواده های شهدا می آیند و چه نگاهی دارند.
در ادامه این نشست عسگری با اشاره به مراحل ساخت این فیلم گفت: هرگونه صحبتی الان پیوستی از حرف های من به فیلم است. معتقدم فیلم جای خود را مثل رود باز می کند.
وی اضافه کرد: از جانب تهیه کننده پیشنهاد قصه به من ارائه شد و در اسفندماه سال گذشته پس از چند ماه به نسخه اولیه فیلمنامه رسیدیم. من به دعوت تهیه کننده فیلم پذیرفتم که این فیلم را علی رغم سختی هایش کار کنم. ولیکن در حوزه سینما هرکاری در حوزه دستیاری داشته ام فیلم هایی داشته ام که پروداکشن سنگینی داشتند و این باعث شد سمت چنین کارهایی بروم. البته بیگ پروداکشن بودن دلیل بر فیلم خوب بودن نیست اما علاقه من در این حوزه است.
در ادامه کریمی نویسنده فیلم نیز درباره قصه این فیلم اظهار کرد: روزهای اول که با تهیه کننده صحبت می کردیم تاکید داشتیم که یک کارگاه قالیبافی در فیلم باشد و مفهوم اون گره ها را در اتحاد برساند. خواستیم بگوییم این اتحاد ایران را می سازد. یک نفر از من پرسید چه زمانی این فیلم را ساخته ایم و نظرش این بود به وقایع امروز می خورد اما این مفاهیم ابدی و ازلی است.
کریمی در ادامه یاد آور شد: ما دوست داشتیم داستان را از دوکوهه آغاز میکردیم چون از خیلی قومیت ها در آن منطقه حضور داشتند و این هم برای ما جالب بود که آن را نشان دهیم.
در بخش دیگری از این نشست عسگری درباره نقش قهرمان در این فیلم گفت: قهرمان باید در این دسته از فیلم ها باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان های دست نیافتی را می بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که شاهو که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام می دهد.
وی تصریح کرد: جنگ مقوله ای است که بشر همواره با آن درگیر بوده است درحالیکه دوست دارد در آرامش باشد. ما خواستیم در این فضا قهرمانی داشته باشیم که همانطور که گفتم از میان مردم باشد. درباره رنگ و تنوع شخصیت هم کار شد. او تلاش می کند اهالی روستا را نجات دهد و بعد تلاش می کند وحدتی را ایجاد کند. ما تلاش کردیم که هیچ چهره مثبتی از منافقین نمایش ندهیم.
در ادامه این نشست خدابخشی طراح صحنه این فیلم نیز گفت: ما یک روستا را بازسازی و یک روستا را به طور کامل ساختیم. ادوات زیادی استفاده کردیم که به نوعی در پروژه های دفاع مقدس رکوردشکن بود.حدود چهار ماه بازسازی فضا طول کشید و من ۹ ماه در این پروژه بودم.
وی اضافه کرد: ما مقطعی به لحاظ امنیتی نمی شد در منطقه ای که حضور داشتیم تیراندازی کنیم و به لحاظ لجیستیکی مجبور شدیم از جلوه های ویژه استفاده کنیم.
عسگری کارگردان این فیلم در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چگونه بدون استفاده از بازیگران چهره اثر خوبی ساخته است توضیح داد:همه تلاشم این بود که بازیگران مستعدی را پیدا کنم که بازی درخشانی داشته باشند و به سینما معرفی شوند و ماحصل آن را می توان در فیلم هایی که با کارگردان ها همکاری داشتم دید.
اینجا بازیگری داشتیم که تورج الوند که پیش تر او را در فیلم نگهبان شب به رضا میرکریمی معرفی کردم و حالا اینجا هم از او بهره گرفتم. البته اعتقاد دارم فیلم خوب را مجموعه ای از عوامل تشکیل می دهند. ترجیح دادم از بازیگرانی استفاده کنم که چهره شناخته شده ای در سینما نباشند. علی رغم اینکه که الوند قبلا کار کرده و حتی آناهیتا افشار هم همینطور بود. برخی از بازیگران هم به دلیل شباهت به برخی شهدا از میان بازیگران تئاتر انتخاب شدند.
وی درباره اینکه سکانسی را از فیلم مجیدی وام گرفته است یا خیر گفت: مگر می شود دانش آموخته استادی باشید و از او تأثیر نگیرید. همکاری با مجیدی و میرکریمی در من اثرگذار بوده است اما اینگونه نبوده است که بخواهم از آثارشان به صورت مشخص استفاده کنم.
وی همچنین درباره پایان بندی فیلم عنوان کرد: پایان بندی فیلم تا به فیلمبرداری برسد پایان های مختلفی داشت اما ارکان اصلی فیلم تصمیم گرفتند که به این پایان بندی برسیم. تلفیق صحنه های حماسی و تغزلی نگاه ما بوده است.
ارسال دیدگاه