دفترهای مشقی که برای مخاطبان ورق میخورد
تهران (پانا) -همه ما از دفترهای مشقمان خاطرات بسیاری داریم، خاطراتی گاه شیرین و گاه تلخ که یادآور روزهای کودکیمان بود و ما مشق بزرگسالی را میکردیم، مشقی که تجربه زیستن به ما میداد و ما با آن بزرگ شدیم.
حال گروهی با هدایت بهنام کامرانی از چهارم تا پانزدهم شهریور در گالری والی نمایشگاهی را برگزار کردند که سعی دارند با الهام از خاطرات کودکی و دوران مدرسه رفتن حکایتی نو و جدید را مرور کنند.
بهنام کامرانی نمایشگاه گردان نمایشگاه «دفترمشق» گفت: نمایشگاه دفتر مشق در یک بازه زمانی دو ساله با حضور گروهی از شاگردانم در کلاسهای آزاد هنر جدید شکل گرفت و هر یک از هنرمندان حاضر در نمایشگاه روی موضوع نمایشگاه براساس رسانه خودش کار کرد.
وی افزود: دفتر مشق قابلیت این را دارد که بسیاری از مسائل از جمله آموزش و پرورش، مسائل اجتماعی و موضوعاتی چون خاطرات شخصی و گاه خاطرات دردناک آموزشی را در آن مطرح کرد و دراین مجموعه به نوعی میتوانیم ویژگیهای نسلی را بررسی کنیم.
به گفته کامرانی، در این نمایشگاه آثاری از سمیرا البرز کوه، نازنین بهزادی، شیوه تبار، فائزه خانمحمدی، مجتبی روحانی، رایحه سجادیان، نرگس فراهانی، بهروز مسلمی و فرشته همتی دیار جان در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد.
بهنام کامرانی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است؛ «همه ما در دفترهای مشقى که سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است مشق نوشتهایم، جایی که کودکی را به بزرگسالی پیوند میدهد. از طرفی دفتر مشق و طراحی آن، بستری برای مطالعه مطالب و تصاویر یک نسل است. نسلی پر از امید و هراس، تخیل و تردید، پیروزی و رخوت. دفتر مشق آینهای از تاریخ و گذار است. صفحاتی که حتی اگر سفید باشند پر از گفتنیها و ناگفتنی هستند. در یک سو ما و در سویى دیگر والدین، معلم و مدرسه واقع شدهاند. حسابها و علوم و دروس و خط خطیها و نقاشیها و خلاصه تجسم افکار را میتوان در دفاتر مشق دید و بازیابی کرد.
این نمایشگاه تلقی هنرمندانی را نشان میدهد که هر کدام با رسانههای متفاوت و با تاکید بر محتوای فردی و اجتماعی یا هر دو، این موضوع را نشان دادهاند:
سمیرا البرزکوه با تلقی تازهای به نقاشی صفحات مشق پرداخته هم از جنبهای واقعگرا هم از جنبهای فرمگرا. نرگس فراهانی تورم و تغییر شکل صفحات مشق را به ماده سرامیک کشانده است. بهروز مسلمی مَثَلی کهنه و حوادث ناشی از آتش سوزیها را با عکس دانشآموزان و دفترهای مشق پیوند داده است. فائزه خانمحمّدى بر تصاویری علمی از مغز و رابطهاش بر دفاتر مشق تاکید کرده است. نازنین بهزادی با تاثیر از آثار فرانسیسکو گویا لایههایی از عکس دفترها، سایهها، طبیعت و حیوانات را در فضایی رازگونه بهم آمیخته است. رایحه سجادیان نیز در نقاشیهایش کاغذ مچاله دفتری را در چشم اندازی غریب نشان میدهد، در حالی که با خطوطی از دوخت در هم پیچیدهاند. فرشته همتى کلمات و تصاویر موجودات خیالی را در طراحیهایی تاثیر گذار بهم پیوند داده است. شیوا تبار برداشتی از خاطرات و چشم انداز را در ویدیوهایی بر روی دفترهای مشق پخش میکند. آثار مفهومى مجتبى روحانى بر تغییر شکل و کارکرد دفتر مشق و مداد با نگاهی شاعرانه و انتقادی تمرکز یافته است.
ارسال دیدگاه