ستاره مستفیضی، ‌‌مدرس موسیقی کودک ‌در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموختگان هنرستان‌های موسیقی به ستارگان نسل آینده موسیقی مبدل می‌شوند

‌هنرجویان هنرستان‌های موسیقی قرار است به آیندۀ موسیقی هر سرزمین مبدل شوند/ برگزاری کنسرت‌های هنرجویی، از نقاط مثبتی است که در هنرستان‌های موسیقی اتفاق می‌افتد‌

تهران (پانا) – یک مدرس و نوزاندۀ ساز عود، با بیان این نکته که هرگز نمی‌توان دورۀ حضور در هنرستان موسیقی در دوران تحصیل را با هیچ دوران دیگری مقایسه کرد، گفت «دانش‌آموختگان هنرستان‌های موسیقی به ستارگان نسل آیندۀ موسیقی کشور مبدل می‌شوند.»

کد مطلب: ۱۲۹۷۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموختگان هنرستان‌های موسیقی به ستارگان نسل آینده موسیقی مبدل می‌شوند

ستاره مستفیضی، نوازنده و مدرس ساز عود و مدرس موسیقی کودک، در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به این امر که تحصیلات خود را در حوزۀ موسیقی و در هنرستان و دانشگاه در رشتۀ موسیقی به پایان رسانده است، دوران هنرستان موسیقی خود را در زمانی که هنرستان‌های موسیقی، تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش مدیریت می‌شده است، دورانی درخشان برشمرده و بر همین اساس، گفت: «در آن زمان، اساتیدی در هنرستان موسیقی حضور داشتند که آن قدر درخشان و ارزشمند بودند که من و هم‌دوره‌های من هرگز نمی‌توانیم شش سال حضور در هنرستان موسیقی را با هیچ‌ دورۀ دیگری از آموزش‌های موسیقی خویش مقایسه کنیم.»

وی در ادامه، ضمن ابراز تأسف از این امر که بعد از گذشتن این همه سال از حضور حرفه‌ای وی در موسیقی، با بیان این که اگر نوازندگی او در ساز عود در سال ۱۳۸۵ مثلاً در حد عدد ۸۰ از ۱۰۰ بوده است، امروز این رقم به ۲۰ کاهش پیدا کرده است، افزود: «فضای هنرستان موسیقی به گونه‌ای بود که ما در آن زمان، همیشه مجبور بودیم که فعال باشیم و در حوزۀ موسیقی کار کنیم و به فعالیت بپردازیم و کار کردن در زمانی بسیار طولانی و توقعی که مسئولین هنرستان از هنرجویان موسیقی داشتند، بسیار بالاتر از وضعیتی است که امروز در حال فعالیت در آن هستیم.»

این مدرس موسیقی، با اشاره به این نکته که کار در حوزۀ موسیقی در دوران دبیرستان، یک فعالیت روتین روزانه بوده است که می‌بایست بر اساس برنامه، همه روزه انجام می‌شده است، ادامه داد: «در هنرستان موسیقی، این گونه نبود که کسی تو را تنبیه کند و از تو کار بخواهد، بلکه روند کار این هنرستان، روندی رو به رشد بود که با ما چنین رفتاری می‌کرد و زمانی که هنرجویان موسیقی این هنرستان، وارد دورۀ کارشناسی شدند، به شدت پس‌رفت کردند و آن هم به این دلیل بود که این افراد وارد دانشگاه شدند و در کنار کسانی قرار گرفتند که پیش از ورود به دانشگاه، سواد موسیقی نداشتند و چون از بیرون از هنرستان به دانشگاه وارد شده بودند، عملاً در حوزۀ موسیقی بی‌سواد بودند.»

هنرجویان هنرستان‌های موسیقی قرار است به آیندۀ موسیقی هر سرزمین مبدل شوند

مستفیضی، با اظهار تأسف در این زمینه که قرار گرفتن در کنار افراد عادی که زمینۀ آموزش‌های قبلی موسیقی در وجود نداشتند، در کنار عدم حضور در کلاس‌های تخصصی موسیقی در دانشگاه، موجب شده بود تا حتی افرادی که به دریافت آموزش‌های موسیقی علاقه‌مند بودند، زمینه‌ای برای پیشرفت نداشته باشند، اضافه کرد: «همین امر موجب شد که دانشجوبان موسیقی، به مرور پس‌رفت داشته باشند، اما به هر روی، باید بگویم که هنرستان موسیقی محیطی است که در آن، تعدادی از علاقه‌مندان به موسیقی در یک کشور، هم‌سطح و هم‌پای هم آموزش می‌بینند، بالا می‌آیند و قرار است که به آیندۀ موسیقی آن سرزمین مبدل شوند.»

این مدرس ساز عود، با تأکید بر این نکته که حتی اگر کادر هنرستان موسیقی، کادری ضعیف باشد، هنرجویان آن هم‌سطح یکدیگر پیشرفت می‌کنند و این اتفاق، اتفاقی خوب و قابل توجه است، اظهار داشت: «نکتۀ مهم و حائز اهمیت در هنرستان‌های موسیقی این است که یک گروه خاص از استعدادهای موسیقی، در یک فضای نرمال مشترک در حال آموزش هستند و پا در مسیری گذاشته‌اند که بناست با اتمام آموزش‌ها به جایی برسند که به آیندۀ موسیقی این مملکت مبدل شوند و این نکته، نکته‌ای بسیار خوب است.»

برگزاری کنسرت‌های هنرجویی، از نقاط مثبتی است که در هنرستان‌های موسیقی اتفاق می‌افتد

وی، بر همین اساس، با اذعان به این امر که زمانی که یک فرد در آموزشگاه موسیقی به دریافت آموزش‌های سازی خاص می‌پردازد، اگر تجربۀ هم‌نوازی و اجرای گروهی نداشته باشد، آموزش‌های دریافت شده، به هیچ عنوان به کار وی نخواهد آمد و بعد از مدتی، کلاس‌های آموزش موسیقی به حدی فرسایشی می‌شود که فرد، دیگر انگیزه‌ای برای کلاس‌ آمدن و دریافت آموزش‌های جدید ندارد، تصریح کرد: «برگزاری کنسرت‌های هنرجویی، از نقاط مثبتی است که در هنرستان‌های موسیقی اتفاق می‌افتد و اگر هنرجویان موسیقی، در هنرستان‌ها کنار یکدیگر به نواختن ساز نپردازند، برای آن‌ها این ساز زدن به چالش مبدل نشود و در نهایت استفاده‌ای از این ساز زدن‌های گروهی نکنند، تحصیلات هنرستانی موسیقی، هرگز به کار آن‌ها نخواهد آمد.»

مستفیضی، در بخشی دیگر از این گفتگو، با تأکید بر این امر که امروز، گسترش فضای مجازی در جامعه مسیر آموزش‌های موسیقی را به سمت‌وسویی برده است که دیگر نمی‌توان انتظار درخشش ستاره‌هایی مانند ستاره‌های دهه‌های ۲۰، ۳۰ و ۴۰ را در آسمان موسیقی داشت، خاطر نشان کرد: «امروز دقیقاً همان آموزش‌هایی که نسل قدیم موسیقی دریافت کرده‌اند، برای هنرجویان موسیقی ارائه‌ می‌شود، آموزش‌های ارائه شده از سوی اساتید بزرگ، مانند استاد «پرویز مشکاتیان»، استاد «فرامرز پایور» و دیگر اساتید از این دست وجود دارد و باید بدانیم که این اساتید، هنوز با ما هم‌نسل هستند و ما باید بدانیم که هرگز نمی‌توانیم از آن‌ها بزرگتر و یا بهتر شویم.»

دست هنرمندان به قدری باز است که می‌توانند دست به هر اقدامی بزنند/درخشش در موسیقی امروز نیازمند پشتوانه‌ای قوی است

این مدرس ساز عود، با بیان این نکته که اگر نوازنده‌ای بکوشد تا در مسیر اساتید پیش از خود گام برداشته و قطعاتی را بنوازند که پیشینیان نواخته‌اند، به تکرار همان اساتید مبدل خواهد شد، تأکید کرد: «یک نفر مانند «علی قمصری»، با وجود تمامی موافقین و مخالفین خویش، در حال انجام حرکتی نو در حوزۀ ساز خویش است و این حرکت، به گونه‌ای است که با وجود علم و سوادی که بر روی موسیقی دارد، انتخاب می‌شود و حال در این مجال، من معتقدم که در دروه‌ای هستیم که فرد، دستش به قدری باز است که می‌تواند دست به هر کاری بزند، اما این دست زدن به هرکاری، می‌بایست با یک پشتوانۀ قوی اتفاق بیفتد.»

دورۀ اسطوره شدن به شکل قدیم گذشته است/با گام گذاشتن در مسیر تفاوت می‌توان ماندگار شد

وی، با تأکید بر این امر که امروز، هرگز گاردی نسبت به نواختن قطعات موسیقی سنتی ندارد، بلکه معقتد است که برای دست زدن به هر کاری در حوزۀ موسیقی، می‌بایست یک عقبه در فرد وجود داشته باشد و همۀ جزئیات لازم در موسیقی را بشناسد و پس از آن، مسیر خود را انتخاب کند، خاطر نشان کرد: «امروز بسیار از افرادی هستند که نوع و جنس فعالیت خویش را مشخص کرده‌اند و به فعالیت می‌پردازند و همین امر موجب می‌شود که این افراد به حدی بزرگ شوند که در شاخۀ خویش، هیچ‌کس بزرگ‌تر از آنان وجود نداشته باشد و همین امر نیز سبب می‌شود تا هیچ‌کس نتواند به آنان حرفی بزند، چرا که هم سواد لازم در این زمینه را دارد، هم سال‌های سال در ارکسترهای سمفونیک ساز زده است، هم در دانشگاه موسیقی درس خوانده است و هم در چنین شرایطی، نمی‌رود تا برای کسی ساز بزند و اگر هم بخواهد این کار را بکند، هرگز کسی گردن‌کلفت‌تر از برخی از افراد در این حوزه وجود ندارد.»

مستفیضی، با تأکید بر این نکته که امروز، دیگر دورۀ اسطوره شدن در هنر به شکل و شمایل قدیم گذشته است و اگر فردی در حوزۀ هنر متفاوت باشد، می‌تواند به شخصیتی مطرح مبدل شود، تأکید کرد: «به نظر من، امروز راز ماندگاری در عرصۀ هنر، تفاوت است و با گام گذاشتن در مسیر تفاوت با دیگران، می‌توان به هنرمندی ماندگار مبدل شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار