گفتوگو با فیلمسازان چهلمین جشنواره فیلم فجر/۵
امید شمس: وقتی فیلمسازی با فیلم نخستش در جشنواره دیده شود راه برای ادامه کار او هموار میشود
پیشبینی برای گرفتن جایزه سیمرغ «ملاقات خصوصی» نکردم
تهران (پانا) - نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» معتقد است که جایزه سیمرغ مهمترین جایزه برای یک فیلمساز به حساب میآید و بعد از گرفتن آن، مسیر فیلمسازی هموارتر میشود.
امید شمس کارگردان فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتوگو با پانا درباره این فیلم بیان کرد: «فیلم «ملاقات خصوصی» یک رابطه عاشقانه بین یک معلم زبان از داخل زندان و یک دختر افغانستانی است که در شهر زندگی میکند و قصه درباره رابطه این دو نفر شکل میگیرد که خیلی عجیب و عاشقانه است.»
وی در پاسخ به اینکه آیا این فیلم به نوعی ادامه فیلمهای کوتاهش محسوب میشود یا خیر و درباره ایده اولیه آن، گفت: «فضاهایی که در «ملاقات خصوصی» به نمایش درآمده است، ادامه فضای فیلمهای کوتاه من است اما میتوان گفت که عاشقانه است. ایده آن نیز ۳ سال پیش زمان ساختن یک فیلم مستند در زندانها بود که شکل گرفت و با علی سرآهنگ یک نسخه از آن را نوشتم و بهمن ارک و دکتر نادره سادات سرکی از اساتید مدرسه ملی سینمای ایران به تیم اضافه شدند و یک سال روی آن کار کردیم تا نسخه نهایی فیلمنامه را نوشتیم و کار کامل شد.»
شمس درباره تفاوتهای فیلمسازی سینمای بلند با سینمای کوتاه و اینکه چه المانهایی بر فیلمسازی در سنمای بلند تاثیرگذار است، توضیح داد: «این دو فضا خیلی با هم متفاوت است، چراکه در فیلم کوتاه، اول و آخر تصمیمگیرنده خود فیلمساز یا کارگردان است اما در سینمای بلند اینگونه نیست و از تهیهکننده و سرمایهگذار تا عوامل دیگر دخیل هستند و محدودیتهایی بسیاری وجود دارد تا کارگردان نتواند آزادانه تصمیمگیری کند. البته در «ملاقات خصوصی» تا جایی که میشد مسیر هموار بود اما با مشکلات مجوز ساخت و نمایش مواجه بودیم، چیزی که در فیلم کوتاه اینقدر درگیر آنها نمیشویم. همچنین پروداکشن بزرگ، سخت و طولانی کار، تعدد لوکیشن و سختیهایی که در حین کار با آنها مواجه شدیم، تا به حال در فیلم کوتاه آنها را تجربه نکرده بودم. تقریبا ۹۰ جلسه فیلمبرداری داشتیم و این مشکلات را وقتی برای اولین بار تجربه میشود، بسیار سخت است و پیش بینی آن را هم نمیتوانستم کنم.»
وی در مورد استفاده از بازیگران چهره در «ملاقات خصوصی» و اینکه آیا از ابتدای نگارش فیلمنامه، این دو مدنظر بودند یا خیر، به خبرنگار پانا گفت: «پریناز ایزدیار از ابتدا مدنظر بودند و با هوتن شکیبا نیز یک بار صحبت کردیم اما سرکار بود و به همین دلیل گزینههای دیگر را بررسی کردیم ولی نزدیک به نوروز ۱۴۰۰ بودیم که وقتی دوباره با او صحبت کردیم، او هم به کار اضافه شد. بنابراین این گزینههای بازیگری را مدنظر داشتم. البته سال گذشته که قرار بود کار را کلید بزنیم، قرار بود آقای پارسا پیروزفر و خانم سارا بهرامی بازیگر فیلم باشند اما وقتی یک سال گذشت و تهیه کننده کار و شرایط کاری به واسطه کرونا تغییر کرد، مجبور شدیم کار را کنسل کنیم و در تولید جدید، عوامل و کست همگی تغییر کردند.»
این فیلمساز جوان درباره ارزیابی ساخت اولین فیلم بلند و حضورش در جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا این حضور سیمرغ به همراه دارد یا خیر، بیان کرد: «نمیتوانم پیش بینی کنم، چراکه همه فیلمسازها دوست دارند فیلمشان دیده شود و سیمرغ بگیرد اما من خودم تا آنجایی که تلاش کردم، دوست دارم فیلمم دیده شود و چه مخاطبان و چه منتقدان و داورها. اما اینکه بخواهم بگویم در زمینه خاصی سیمرغ میگیرم، واقعاً به این موضوع فکر نکردم و در هر حال همه دوست دارند جایزه سیمرغ را از آن خود کنند.»
وی در مورد جایگاه «جایزه سیمرغ» تاکید کرد: «مهمترین جشنواره ایران، جشنواره فجر و جایزه سیمرغ برای هر فیلمسازی مهم است و وقتی فیلمسازی با فیلم اولش در این جشنواره دیده شود، مسیری هموارتر برای ساخت فیلمهای بعدی او در سینما خواهد بود و از این نظر جایزه سیمرغ برای یک فیلمساز مهم است.»
پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی پور، شیرین آقا کاشی، نادر فلاح، حسین پارسایی، پیام احمدی نیا، جواد قامتی، ایمان شمس، امیر حسین بیات، علیرضا زارع پرست، معصومه احمدزاده، فرهاد شهبازی، حسین شفیعی گروه بازیگران «ملاقات خصوصی» را تشکیل میدهند.
ارسال دیدگاه