نوشین معراجی در گفتوگو با پانا بررسی کرد؛
از حضور موفق «پسر» در روسیه تا ایجاد انگیزه برای ادامه راه فیلمسازی
فیلم کوتاه روح مرا راضی نگاه میدارد/ متاسفانه مخاطبان به سینمای آنلاین عادت کردهاند/ در نگارش فیلمنامه به مرزها اعتقاد و علاقه ندارم
تهران (پانا) - نویسنده و کارگردان فیلم «پسر» معتقد است چون به مرزها اعتقاد و علاقه ندارد، دوست دارد قصههایی را به تصویر بکشد که تاریخ مصرف و به مرز و بوم خاصی تعلق نداشته باشند.
نوشین معراجی نویسنده و کارگردان فیلم «پسر» که این روزها در سینماها اکران میشود، درباره ایده این فیلم که به گونهای ادامه دهنده فیلم کوتاه «برادر» به حساب میآید، به خبرنگار پانا گفت: «در ابتدا فیلمنامه فیلم کوتاه «برادر» نوشته و ساخته شد و از آنجایی که مبحث روانشناختی شخصیت پسر فیلم بسیار گسترده و قابل بحث بود، تصمیم به نگارش فیلمنامه بلند آن از زمان حضور مادر شدم، چراکه نیاز به زمانی طولانیتر برای شناخت و شناساندن کاراکتر به مخاطبان داشتم و این موضوع را میتوانستم در فیلم بلند به نمایش بگذارم.»
معراجی که از فیلمسازهای موفق فیلم کوتاه و «پسر» اولین فیلم بلندش است و حضورش در سینمای بلند، با ورودی موفق و کسب جایزه از جشنواره فیلم مسکو همراه بود، درباره حضور در مسکو بیان کرد: «خوشبختانه موفقیت خوب روسیه در من انگیزه و امید بسیاری را زنده نگاه داشت، اگرچه من راه فیلمسازی خودم را سالها قبل یافته و تعیین کرده بودم اما در هر صورت این موفقیتها دلگرم کننده هستند و مانند نیروی محرک خوبی برای ادامه مسیر انرژی ساتع میکنند.»
فیلم کوتاه روح مرا راضی نگاه میدارد
وی در پاسخ به اینکه آیا در سینمای کوتاه باز هم حضور خواهد داشت یا خیر، گفت: «من هیچ زمانی ساخت فیلم کوتاه را کنار نخواهم گذاشت، کما اینکه هم اکنون در حال پیش تولید فیلم کوتاه جدیدم با عنوان «نسیان» هستم. من با فیلم کوتاه قدم به سینما گذاشتم و امیدوارم تا پایان عمر کاری و زندگی آن را دنبال کنم، چراکه شخصیت من بالفطره یک مینیمالیست است و فیلم کوتاه روح من را راضی نگاه میدارد.»
متاسفانه مخاطبان به سینمای آنلاین عادت کردهاند
این کارگردان درباره ساخت فیلم «پسر» و سختیهای کار قبل کرونا و در کرونا، توضیح داد: «فیلم «پسر» را درست قبل از کرونا ساختم ولی به دلیل کمبود بودجه دچار سختی شرایط کار شدیم اما تهیه کننده کار آقای مهدی فردقادری حمایتگر بسیار خوبی بود و توانستیم با برنامهریزی درست از این معضل عبور کنیم و متاسفانه در بخش اکران فیلم با معضلی بزرگتر به نام کرونا مواجه شدیم. متاسفانه مخاطبان به سینمای آنلاین عادت کردهاند و از سالنهای سینما گریختهاند و این شرایط را برای ما بسیار پیچیده میکند.»
در نگارش فیلمنامه به مرزها اعتقاد و علاقه ندارم
وی در پاسخ به اینکه در زمان نگارش فیلمنامه، به چه قشری از مخاطبان فکر میکند و آیا مخاطب جهانی را نیز در نظر میگیرد، گفت: «من در زمان نگارش فیلمنامه معمولا از تجربیات خود و اطرافیان در مقیاسی بیزمان استفاده میکنم چون به مرزها اعتقاد و علاقه ندارم. قصههای من معمولا قصه روابط آدمهاست و به همین دلیل معمولا میتواند در هر جامعهای تجربه شود. من دوست دارم قصههایی را به تصویر بکشم که تاریخ مصرف و به مرز و بوم خاصی تعلق نداشته باشند. من جهان را یکپارچه میبینم اگرچه قبول دارم فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف متفاوت است اما مساله روان و رابطه را به گونهای بسط میدهم که بتوانیم در هر جامعهای از آن صحبت کنیم.»
معراجی در پایان درباره اینکه به موفقیت «پسر» در اکران چقدر خوشبین است، اظهار کرد: «در شرایط فعلی خیلی نگرانکننده است اگرچه تا امروز استقبال خوبی از فیلم من شد اما به هر حال مساله کرونا را نمیتوان نادیده گرفت.»
ارسال دیدگاه