فراخوان پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور منتشر شد
تهران (پانا) - فراخوان پنجمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی منتشر شد.
خانه تنبور با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمانشاه،پنجمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی را برگزار میکند.
حفظ واشاعه موسیقی مقامی تنبور و دیگر آواهای کردی، شناسایی استعدادهای جوان ؛ تشویق و هدایت آنها به سوی فرهنگ و هنر بومی و مقابله با فرهنگ های بیگانه،قدردانی ازاساتید و خدمتگزاران به فرهنگ و هنر کشور ، تشویق و ترغیب خانواده ها در راستای توجه هر چه بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه و نشاط اجتماعی در جامعه از جمله اهداف این جشنواره عنوان شده است.
آخرین مهلت ارسال آثار برای این جشنواره ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ عنوان شده است.
اسامی برگزیدگان این جشنواره روز سوم مردادماه اعلام و مراسم اهدای جوایز روز ۷ مردادماه برگزار میشود.
بخش اول- ته رزها ( مقامات) تنبور
الف ) مقام نوازی
*نونهالان (تا پایان یازده سالگی ).
*نوجوانان(از آغاز دوازده تا پایان شانزده سالگی) .
*جوانان الف ( از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی ) .
*جوانان ب ( از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی ).
"شرکت کنندگان در این بخش یک مقام مجازی ، یک مقام مجلسی و سه مقام کلام را حداکثر به مدت هفت دقیقه نواخته و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه ی جشنواره ارسال کنند.
ب ) مقام خوانی:
مقام خوانی هم مانند مقام نوازی در چهار رده سنی ( نونهالان - نوجوانان -جوانان الف و جوانان ب) برگزار میشود . شرکت کنندگان در این بخش ؛ دو مقام مجلسی و سه مقام کلام ، حداکثر به مدت هفت دقیقه نواخته و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه ی جشنواره ارسال کنند.
توجه : انتخاب مقامات پیچیده و سخت تر در تمام رده های سنی در هر دو بخش از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد بود.
پ) بخش بداهه نوازی تنبور بر اساس مقامات:
شرکت کنندگان در این بخش نیز در چهار رده سنی ( نونهالان - نوجوانان -جوانان الف و جوانان ب)می توانند شرکت نمایند.
*تکنوازی باید بر اساس مقامات و موسیقی مقامی تنبور بوده و شامل مجموعه ای از قطعات آوازی و ریتمیک باشد.
* در این بخش نواختن مقامات موردنظر نیست؛ بلکه نوازنده می بایست با استفاده از ذوق و توانایی خود در نواختن ساز تنبور و استفاده از تکنیکهای مناسب و درست، قطعه یا قطعاتی را ارائه نماید.
*شرکت کنندگان میبایست هنگام ارائهی آثار؛ از قطعات ساخته شده توسط سایر اساتید استفاده ننمایند.
* قطعه ارسالی باید آمیزهای از اصل تفکر، شناخت، استعداد و نوع آوری خود هنرمند باشد.
* حداکثر زمان برای اجرای قطعات ارسالی هفت دقیقه است.
بخش دوم - آواهای کردی
الف ) سیاو چه مانه : شامل( سیاو چه مانه - ورده به زم و چه پله ) .
در سه رده سنی: ۱-پایان شانزده سالگی ۲- از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی ۳- از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی.
"شرکت کنندگان در این بخش یک مقام سیاو چه مانه ، یک مقام ورده به زم و یک مقام چه پله را حداکثر به مدت هفت دقیقه اجرا و فایل تصویری آن رادر قالب لوح فشرده با کیفیت مناسب به دبیرخانهی جشنواره ارسال کنند.
ب ) هوره
در سه رده سنی: ۱ -پایان شانزده سالگی ۲- از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی ۳- از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی.
"شرکت کنندگان در این بخش سه مقام از مقامات هوره را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
پ ) ترانههای کردی کرمانشاهی
در سه رده سنی: ۱-پایان شانزده سالگی.۲- از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی.۳- از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی .
شرکت کنندگان در این بخش سه ترانه از ترانه های کردی کرمانشاهی را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه ی جشنواره ارسال کنند.
توجه : این بخش به ترانههای کردی کرمانشاهی اختصاص دارد و ترانه های دیگر مناطق کردستان مورد ارزیابی هیئت داوران قرار نمیگیرد.
در رابطه با ترانههای ( گورانیه کان )کردی به منظور حفظ سنت؛ حالتها و تکنیکهای خوانندگی هر منطقه در جشنوارههای آتی هرساله یکی از مناطق خاص موسیقیایی کردستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
به هنرمندان برتر هدایایی در قالب کالای فرهنگی و هنری تعلق خواهد گرفت.
در راستای حمایت از کالاهای فرهنگی و هنری این رویه در جشنوارههای آینده نیز استمرار خواهد یافت.
علاقهمندان به شرکت در این دوره از جشنواره میتوانند به نشانی استان کرمانشاه؛شهرستان دالاهو؛اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مکاتبه یا با شماره تلفن ۳۴۳۷۲۳۵۵۸- ۰۸۳تماس حاصل کنند.
ارسال دیدگاه