کاهش مخاطبان شبکه سه سیما ادامه دارد
تهران (پانا) - بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل زمستان ۱۳۹۹؛ شبکههای سه سیما (52 درصد)، آیفیلم معاونت برونمرزی (46 درصد) و یک سیما (44.5 درصد) به ترتیب در رتبههای اول تا سوم پرمخاطبترین شبکههای تلویزیونی قرار گرفتند و مشخص شد شبکه آیفیلم معاونت برون مرزی با 10.1 درصد، شبکه آموزش سیما با 6.2 درصد و شبکه تماشا سیما با 5.2 درصد، بیشترین رشد میزان مخاطب را نسبت به زمستان ۱۳۹۸ داشتهاند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی ۷۷.۲ درصد مردم در فصل زمستان بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی و ۵۴.۱ درصد هم از این برنامهها راضی بودهاند و بهطور میانگین سه ساعت و ۲۱ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، میزان مخاطبان رسانه ملی در فصل زمستان ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ حدود ۲.۶ درصد افت داشته است و حدود ۲۲.۹ درصد از بینندگان در زمستان ۹۹ بیش از پنج ساعت در روز و ۲۳.۸ درصد هم «دو تا سه ساعت» در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بر اساس نتایج بهدستآمده از این نظرسنجی، پربینندهترین ساعات تماشای تلویزیون در فصل زمستان به شرح ذیل بوده است:
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد که در میان شبکههای عمومی سیما، میزان بیننده شبکههای سه (۵۲ درصد بیننده) و یک (۴۴.۵ درصد بیننده) از دیگر شبکهها بیشتر بوده است. در میان شبکههای تخصصی و اختصاصی هم شبکه «آیفیلم» معاونت برونمرزی با ۴۶ درصد مخاطب و شبکه «خبر» معاونت سیاسی با ۴۳.۴ درصد مخاطب از دیگر شبکههای همجنس خود بیشتر مخاطب داشتهاند. در جدول زیر جزئیات بیشتری را دراینباره ملاحظه میکنید:
وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در زمستان ۹۹ را با نظرسنجی زمستان ۹۸ مقایسه میکنیم مشخص میشود که شبکههای آیفیلم، آموزش و تماشا بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار زمستان سال گذشته از آن خود کردهاند. در جدول ذیل، شبکههایی را که نسبت به زمستان ۹۸ رشد مخاطب داشتهاند، مشاهده میکنید:
نتیجه مقایسه نظرسنجی زمستان ۱۳۹۹ با زمستان ۱۳۹۸ نشان میدهد شبکههای خبر، نسیم، یک و سه بیشترین افت مخاطب را داشتهاند.
همچنین این نظرسنجی نشان میدهد ۲۴.۷ درصد بینندگان تلویزیون گفتهاند اگر قرار باشد فقط یک شبکه را برای تماشای تلویزیون انتخاب کنند، آن شبکه «شبکه سه» خواهد بود؛ ۲۰.۱ درصد هم «شبکه آیفیلم» و ۸.۹ درصد هم «شبکه خبر» را انتخاب میکنند.
طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامهها، برنامههای نمایشی (فیلمهای سینمایی و سریالها) بیشتر از دیگر برنامهها بیننده (۶۲.۱ درصد) دارد و بعدازآن اخبار (با ۵۲.۸ درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.
«خانه امن» از شبکه یک، «دادستان» از شبکه سه و «پایتخت ۵» از شبکه آیفیلم در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین سریالهای فصل زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفتند. جدول کاملی از پربینندهترین سریالها در فصل زمستان ۱۳۹۹ را در ادامه ملاحظه میکنید:
در میان برنامههای شاخص شبکهها هم «عصر جدید ۲» از شبکه سه، «دورهمی» و «کودک شو» از شبکه نسیم در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین برنامههای شاخص فصل زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفتند. جدول پربینندهترین برنامههای شاخص شبکهها در فصل زمستان ۱۳۹۹ را در ادامه ملاحظه میکنید:
بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامههای سیما در این فصل، «سرگرمی و تفریح» (۴۵.۹ درصد) و سپس «کسب خبر و اطلاع» (۴۲.۴ درصد) بوده است.
ازنظر ۴۷.۱ درصد مردم در فصل زمستان، تلویزیون محبوبترین رسانه بوده است و پسازآن اینترنت با ۲۴.۹ درصد، شبکههای اجتماعی با ۱۱.۹ درصد، رادیو ۶.۸ درصد و روزنامه و مجلات با ۲.۲ درصد در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.
ارسال دیدگاه