آمار برنامههای نوروزی منتشر شد؛ عصر جدید و نون خ پیشتاز شدند
تهران (پانا) - رییس مرکز تحقیقات صداوسیما با اعلام اینکه حدود ۸۰ درصد مردم در ایام نوروز مخاطب برنامههای این رسانه بودهاند، یادآور شد «نون خ ۳» با ۸۲.۱ درصد مخاطب در میان سریالها و «عصر جدید» با ۷۰.۵ درصد مخاطب در میان ویژه برنامههای تحویل سال، حد نصاب بیننده برنامههای نوروزی را ارتقاء دادهاند.
به گزارش روابط عمومی صداوسیما، علی طلوعی امروز در نشستی با خبرنگاران با دستهبندی برنامههای مختلف نوروزی، نتایج نظرسنجی برنامههای صداوسیما را اینگونه تشریح کرد: در ایام نوروز امسال هفته اول ۸۲.۶ درصد مردم برنامههای رسانه ملی را دیدند. این برنامهها شامل ویژهبرنامهها و سریالهای نوروز، ویژه تحویل سال، اخبار و … بود که مخاطب را پای قاب تلویزیون و رادیو نشاند. در هفته دوم میزان مخاطبان به ۷۶.۸ درصد رسید که به این ترتیب میزان بیننده هفته اول و دوم نزدیک ۸۰ درصد و مدتزمان تماشای برنامه برای هر فرد ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره مخاطبان «برنامههای ویژه سال تحویل» گفت: بیشترین بیننده را برنامه «عصر جدید» با ۷۰.۵ درصد مخاطب از شبکه ۳ داشت که در نوع خودش هم نصاب جدیدی به شمار میآید. پساز آن برنامه «فرمول یک» شبکه یک با ۳۰.۴ درصد، «سلام» از شبکه قرآن ۱۸.۱ درصد مخاطب و پسازآن «نوروزترین نوروز» در شبکه پنج، «حول حالنا» در شبکه سلامت، «سین هشتم» در شبکه افق رتبههای بعدی پربینندهترینهای تحویل سال را از آن خود کردند.
طلوعی با اشاره به میزان مخاطبان سریالهای نوروز ۱۴۰۰ بیان کرد: در فضای سریالهای نوروزی حدنصاب خوبی داشتیم. سریال «نون خ ۳» در شبکه یک ۸۲.۱ درصد را به خود اختصاص داد که در نوع خود حدنصاب جدیدی برای سریالهای نوروزی بود، چرا که تاکنون به چنین رقمی در سریالهای نوروزی نرسیده بودیم.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما افزود: مخاطبان «نون خ ۳» از این سریال حدود ۸۸ درصد رضایت در حد زیاد داشتند و پس از آن به ترتیب سریال «گاندو ۲» با حدود ۶۱ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد بیش از ۸۵ درصد، «همبازی» با ۲/۲۸ درصد مخاطب، «نوروز رنگی» با ۲۰ درصد و برنامه «دستانداز» شبکه نسیم با ۵/۱۷ درصد رتبههای دیگر را از آن خود کردند. با اینحال نزدیکی درصد مخاطبان دو سریال «نون خ۳» و «گاندو ۲» که بالای ۵۰ درصد بیننده داشتند، در نوروز امسال قابلتوجه بود.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان با اشاره به این نکته که وقتی صحبت از مخاطب ۲۰ درصدی به میان میآید، به معنای دربرگیری ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور است، متذکر شد: با احتساب این ارقام میتوان به پرمخاطب بودن ویژهبرنامههای نوروزی صحه گذاشت.
طلوعی همچنین به دو قسمت پایانی «پایتخت ۶» که در آخرین روزهای سال ۹۹ پخش شد، اشاره و تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، ۸۱.۴ درصد مردم بیننده دو قسمت پایانی «پایتخت ۶» بودهاند و رضایت از آن، ۷۵.۷ درصد در حد زیاد بوده است.
وی ادامه داد: «خندوانه» در شبکه نسیم با ۵۴ درصد مخاطب، «سیم آخر» ۴۶.۴ درصد در شبکه سه، «کودک شو» با ۴۱.۷ درصد در شبکه نسیم، «ایرانگرد ۴» ۴۱ درصد شبکه یک، «شوت بال» با ۳۵.۸ درصد در شبکه نسیم، «دستپخت» ۳۳.۸ از شبکه یک، مسابقه «ایران» با ۴/۳۲ درصد از شبکه یک، مسابقه «زوجی نو» با ۳۲.۲ درصد از شبکه سه، مستند حیاتوحش با ۳۱.۵ درصد از شبکه مستند، «کلبه عموپورنگ» با ۳۰ درصد از شبکه دو، مسابقه «هوش برتر» از شبکه نسیم با ۲۸.۴ درصد، «شوخی شوخی» از شبکه سه با ۲۶ درصد، «ستاره ساز» از شبکه سه با ۲۴.۴ درصد و مسابقه «شهروند و مافیا» با ۲۱ درصد از شبکه سلامت بالاترین مخاطبان را داشتند.
طلوعی با اشاره به میزان استقبال مخاطبان از فیلمهای سینمایی که در ایام نوروز از شبکههای سیما روی آنتن رفت، گفت: ۴۲ درصد مردم فیلمهای سینمایی را تماشا کردند که حدنصاب مناسبی برای استقبال مخاطبان در نوروز امسال به شمار میآید. از این تعداد ۵۵ درصد مخاطبان فقط فیلمهای ایرانی را دیدند، ۲۱ درصد فقط فیلمهای خارجی را دیدند و ۲۴ درصد هم هر دو گونه، یعنی ایران و خارجی را مشاهده کردند.
وی افزود: پربینندهترین فیلمهای سینمایی نوروز امسال «تکتیرانداز» با ۵۱ درصد مخاطب بود که برای اولین بار از تلویزیون پخش شد، حدنصاب بیسابقهای را شکل داد و پس از آن «شکرستان» با ۴۰.۸ درصد، «۲۳ نفر» با ۴۰ درصد بودند و پسازآنها نیز فیلمهای «خروج»، «رد خون»، «یدو» که پیش از اکران در سینماها، برای اولین بار از تلویزیون پخش شد و «مهران» رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادند. این درحالیکه است که طبق نظرسنجیهای ما همه فیلمهای سینمایی که در نوروز روی آنتن سیما رفت، رضایت ۸۰ درصدی را از آن خود کردهاند.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه شرکتکنندگان در نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که ترجیحشان برای تماشای یک برنامه یا شبکه کدام است؟ افزود: شبکههای یک، سه و نسیم در رتبههای اول تا سوم پاسخ به این پرسش قرار گرفتند. این درحالیکه است که شبکه یک و سه حدود یک درصد با هم اختلاف دارند، به طوری که ۲۴ درصد مخاطبان شبکه یک و ۲۲.۷ مخاطبان شبکه سه را انتخاب کردند. نوروز ۹۹ نیز شبکه یک سیما ترجیح اول بینندگان تلویزیون شده بود.
طلوعی با اشاره به میزان مخاطبان برنامههای رادیویی هم گفت: میزان شنوندگان رادیو در این ایام ۲۱ درصد بود که در این بین شبکههای رادیویی آوا، جوان و پیام بیشترین میزان شنونده را در میان شبکههای رادیویی داشتند.
وی درباره مخاطبان خبر سیما گفت: بیش از ۵۶ درصد مخاطبان خبر سیما را دنبال کردند و ۴۰ درصد مخاطبان نیز بیننده شبکههای استانی بودند.
طلوعی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سال ۹۹ صداوسیما گفت: پربینندهترین شبکههای ما در سال ۹۹ شبکه سه، یک، خبر و آی فیلم بودند و شبکه نسیم در رتبه بعدی قرار داشت.
وی افزود: فاصله شبکه سه با شبکه یک از نظر مخاطب نیز در سال گذشته نزدیک سهدهم درصد بود.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره بیشترین رشد مخاطب در سال ۹۹ گفت: شبکه یک بیشترین رشد مخاطب را در این سال تجربه کرد و پس از آن شبکههای خبر و آموزش در جایگاه بعدی قرار گرفتند.
طلوعی افزود: در سال ۹۹ سرانه تماشای خبر در تلویزیون ۶۳ دقیقه و این میزان شنیده شدن در رادیو هم ۲۰ دقیقه بود. پربینندهترین بخشهای خبری، خبر ۲۰۳۰ شبکه دو، خبر ۲۱ و خبر ۱۴ شبکه یک بودهاند. پرشنوندهترینهای خبر رادیو هم بخشهای ۱۴ و ۸ و ۷ صبح رادیو ایران بودند.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه بر اساس نظرسنجیها در سال ۹۹ با رشد ۹ درصدی مخاطبان رادیو مواجه بودیم، میانگین شنیدن رادیو در سال گذشته را ۲ ساعت و ۴ دقیقه اعلام کرد و گفت: طبق یافتههای این مرکز در سال ۹۹ زنان بیشتر از مردان رادیو گوش دادند و مردان بیشتر از زنان خبر را پیگیری کردند.
طلوعی درباره نظرسنجی انتخابات امسال گفت: از مهرماه سال ۹۹ نظرسنجی انتخاباتی مرکز تحقیقات صداوسیما آغاز و تاکنون شش نظرسنجی انجامشده است. تا خرداد ۱۴۰۰ همریتم نظرسنجی متفاوت میشود و هم تعداد آنها افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما تقاطعگیری نبض اجتماعی با برنامههای تلویزیونی مهم است.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان، رسانه ملی در مراحل مختلف انتخابات اعم از تبیینی، تبلیغی و تهییجی این نظرسنجی را انجام میدهد و وظیفه این مرکز تقاطع گیری نبض اجتماعی برای دریافت صحت این نظرسنجی است تا از این مسیر به کمک برنامهسازان بیاید.
طلوعی با تاکید بر اینکه سوابق نظرسنجیهای انتخاباتی مرکز تحقیقات با قدمت پنج دههای فعالیتش، دقت و صحت این نظرسنجیها را اثبات کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج نظرسنجیهایی که در ایام انتخابات به نقل از مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر میشود، صحت دارد؟ تاکید کرد: تنها منبع انتشار نظرسنجیهای مرکز تحقیقات رسانه ملی، روابط عمومی صداوسیماست و هرگونه نظرسنجی را که از غیر از این منبع منتشر شود، پیشاپیش تکذیب میکنیم.
ارسال دیدگاه