گزارش پانا ازنشست خبری جشنواره فیلم رشد

حسن ملکی: باید فاصله بین سینماگران و فیلم های آموزشی و تربیتی از بین برود

تهران (پانا) - نشست خبری پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد روز دوشنبه ۲۰ بهمن در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
حسن ملکی: باید فاصله بین سینماگران و فیلم های آموزشی و تربیتی از بین برود

در ابتدای این نشست ،حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره فیلم رشد، گفت: جشنواره فیلم رُشد یک رویداد فرهنگی، تربیتی، اصیل و اثرگذار است که پنجاهمین سال برگزاری خود را دنبال می کند.

وی ادامه داد: این رویداد قدیمی‌ترین جشنواره‌ای است که در بحث علمی، آموزشی با حضور اهالی هنر برگزار می‌شود که تولیدات فیلم‌های آموزشی را در کشور و جهان بررسی می‌کند.
ملکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث های تربیتی برای ماندگاری فیلم های آموزشی ، گفت: اهالی هنر و سینما که در عرصه فعالیت‌های آموزشی فعالیت می‌کنند به یک حقیقتی دست یافتند که اگر بخواهند کار هنری خود را پایا کنند باید به تعلیم و تربیت متصل شوند تا پایدار شوند. هرآنچه با تعلیم و تربیت پیوند خورد ماندگار می‌شود و هنر نیز به شریط ارتباط با تعلیم و تربیت ماندگار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما یک مبنا در تعلیم و تربیت داریم بعنوان سند بنیادین آموزش و پرورش که برنامه درسی نیز مبتنی بر آن است، در نگاه تحولی رسانه‌های یادگیری نقش مؤثری را دنبال می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن فیلم‌های آموزشی است اگر نتوانیم از فیلم‌های آموزشی استفاده کنیم تحول ما حال خوبی نخواهد داشت، باید گفت هر چیزی به حال خوب نیاز دارد که ماندگار شود.
ملکی تاکید کرد: امروزه می‌بینیم عمده یادگیری کودکان و نوجوانان از طریق دیدن حائز می‌شود و ۷۵ درصد یادگیری از لحاظ بصری و دیدن فیلم‌های آموزشی است، در بستر فعالیت‌های آموزشی نیز امروز فیلم‌ها جایگاه معنادار و ساختار مهمی در بحث‌های تدریس دارند و جشنواره بین‌المللی فیلم رُشد به این رویداد کمک می‌کند تا با قدرتبخشی، تحول فعالیت درسی بتواند برگزیدگان خود را بشناسد.

وی تصریح کرد: امسال در پنجاهمین جشنواره فیلم رُشد شاهد حضور ۱۱۰ کشور از جهان هستیم که پس از آنکه فراخوان ما را دریافت کردند فیلم‌های خود را به دبیرخانه ارسال کردند.
وی در ادامه به تفاوت‌های این رویداد با گذشته خود اشاره کرد و گفت: «در پنجاهمین سال برگزاری جشنواره فیلم رُشد شاهد آن هستیم که این رویداد فرهنگی آموزشی به بلوغ خودش رسیده است. امسال شاهد حضور هفتصد فیلم از معلمان فیلم‌سازی هستیم که از سراسر کشور آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند.»
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که به دلیل شیوع ویروس کرونا جشنواره بصورت مجازی برگزار می‌شود گفت: «جشنواره با کمک رسانه ملی و حضور شبکه‌های آموزش، شبکه چهار، شبکه امید و شبکه قرآن و همچنین استفاده از پلت‌فرم‌های آنلاین این نقیصه که حضور فیزیکی است را برطرف خواهد کرد.»
ملکی با اشاره به اینکه چهل و نه سال گذشته جشنواره را در این دوره از جشنواره پایش خواهند کرد گفت: «برای اولین‌بار در تاریخ آموزشی کشور، کتاب‌های درسی به نصب رمزینه‌های دست‌یابی به پاسخ‌ صحیح (کد QR) دستیابی پیدا کرده است و دانش‌آموزان می‌توانند با اسکن این کدها به فیلم‌های آموزشی منتخب و با توجه به دوره سنی خود دست پیدا کنند.»
در ادامه این نشست سعید بدیعی دبیر جشنواره فیلم رُشد با اشاره به تاریخچه آغاز این جشنواره فرهنگی آموزشی گفت: «نخستین دوره برگزای جشنواره رُشد در سال ۱۳۴۲ برگزار شد که در دوره پنجم مرحوم خانلری کلمه جشنواره را به جای فستیوال نامگذاری کرد و در ادامه با آغاز انقلاب اسلامی جشنواره به مدت هفت سال تعطیل شد اما از سال ۶۴ تاکنون با نام جشنواره فیلم رُشد فعالیت خود را دنبال کرده است. ما هر ساله پس از برگزاری بخش ملی و بین‌الملل شاهد برگزاری بخش استانی هستیم که تا اردیبهشت سال بعد ادامه پیدا می‌کند که این اتفاق در دوره کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت نمی‌گیرد و جشنواره در یک تاریخ مشخص در تمام کشور بصورت آنلاین برگزار می‌شود.»
بدیعی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سه اصل را برای برگزاری دوره پنجاهم جشنواره دنبال خواهند کرد گفت: «۱ـ نخستین اصل سلامت روحی و جسمانی است که براین اساس از هیئت انتخاب خواستیم بیشتر فیلم‌هایی که با مباحث تربیتی ساخته شده و نکات شاد و آموزنده را در بر دارد را لحاظ کند زیرا در شرایط کنونی با توجه به اینکه مدارس تعطیل هستند دانش‌آموزان احتیاج مبرمی به این گونه فیلم‌ها دارند. ۲ـ یکی دیگر از نکاتی که برای ما اهمیت دارد سیانت از حقوق تولیدکنندگان است، سومین نکته این مسئله است که از تاریخ برگزاری این رویداد نیم قرن می‌گذرد و ما بر روی این اصل برنامه‌ریزی ویژه‌ای داریم.»
وی ادامه داد: «کرونا محدودیت‌هایی را برای ما درست کرد اما دستاوردهایی نیز به دلیل اینکه راهبردهای جدید را برای ما بوجود آورد شاهد هستیم، خوشبختانه به دلیل سبقه این رویداد در جذب فیلم دچار هیچ مشکلی نشدیم.»
بدیعی یادآور شد: «۱۱۰ کشور در این جشنواره حضور دارند که بیشترین اثر از کشور هندوستان با ۳۸۷ فیلم بوده است و کمترین تعداد نیز از کشور دومینیکین است که تنها یک فیلم را در جشنواره دارد.»
وی ادامه داد: «بخش بین‌الملل بصورت مجازی در بستر سازمان به شکل وبینار خواهد بود که فیلم‌ها تا اواسط اسفند ماه برای مخاطبان به نمایش در می‌آید.»
وی خاطرنشان کرد: «چهار ظرفیت بهره‌برداری از شبکه ملی رُشد، استفاده از ظرفیت رسانه ملی، پیام‌رسان شاد و اکران عمومی از طریق لینک مجازی را برای دیدن فیلم‌ها خواهیم داشت که امیدواریم این اتفاق باعث بهتر دیده شدن جشنواره شود.»
وی در ادامه به باشگاه معلمان فیلمساز اشاره کرد و گفت: «باشگاه معلمان فیلمساز با هدف آموزش هر چه بهتر آن‌ها ایجاد شده است، هر معلمی در این سامانه یک پروفایل دارد که در طی یکسال در مباحث به شکل وبینار شرکت خواهد کرد.»
بدیعی در ادامه با اشاره به اینکه خروجی‌های بسیار خوبی از کلاس‌های آموزشی معلم‌ها داشته‌ایم گفت: «امسال ۱۶۶ فیلم توسط معلمان به جشنواره ارسال شده است که آمار بسیار خوبی است.»
وی با اشاره به اینکه اتفاق بسیار خوبی با استفاده از کد QR برای دیده شدن بهتر فیلم‌های آموزشی توسط دانش‌آموزان شکل گرفته است گفت: «اغلب افرادی که فیلم می‌سازند هدفشان این است که فیلم‌هایشان دیده شود و با این اتفاق این امر صورت می‌گیرد.»
بدیعی در ادامه به فیلم تُتُل و راز صندوقچه اشاره کرد و گفت: «امروز با اینکه تُتُل و راز صندوقچه نتوانستند در اکران عمومی فروش خوبی داشته باشد اما شاهد آن هستیم که در نسخه آموزشی یکی از فیلم‌های پرطرفدار دانش‌آموزان است و این فیلم بیشترین بیننده را در نسخه آموزشی داشته است.»
در پایان این نشست ملکی معاون وزیر درباره حضور فیلم‌های خارجی در کتاب‌های درسی گفت: «نمی‌توانیم از تجارب بین‌المللی این فیلم‌ها بگذریم اما تعلیم و تربیت و مباحث آموزشی در کشور ما رویکردهای متفاوتی را دارد که متفاوت با دیگر کشورها است.»
وی خاطرنشان کرد: «من اعتقاد دارم فاصله‌ای که بین سینماگران و آموزش و پرورش است باید کاهش پیدا کند و برای کم شدن فاصله در فیلم‌های آموزشی هر قدر تخصصی‌تر عمل کنیم شاهد اتفاق بهتری خواهیم بود که برای این کار باید فاصله بین سینماگر و مبحث آموزش کاهش پیدا کند و در تولید فیلم‌های آموزشی از افراد صاحب صلاحیت استفاده کنیم تا شاهد اتفاق خوبی باشیم.»
وی تأکید کرد فیلم‌های آموزشی باید از آرشیو خارج شود و به صحن آموزش بیاید و نباید پایان جشنواره پایان آن باشد بلکه آغازی باشد برای بهتر اجرا شدن طرح‌های آموزشی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار