معرفی فیلمهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر(۲۲)
«زالاوا»،اولین فیلم بلند کارگردان همهفنحریف
تهران (پانا) - فیلم سینمایی «زالاوا» نخستین فیلم بلند سینمایی «ارسلان امیری» در حالی به ۱۶ فیلم نهایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است که این کارگردان پیشازاین در حوزههای مستندسازی، تدوینگری، فیلمنامهنویسی جوایز بینالمللی ماندگاری را کسب کرده است.

امیری «زالاوا» را به تهیهکنندگی روحالله برادری و سمیرا برادری در زادگاهش سنندج و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلمبرداری کرده است. فیلم «زالاوا» به تهیهکنندگی «روحالله برادری» و «سمیرا برادری» و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساختهشده که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به بخش سودای سیمرغ راهیافته است.
طرح و فیلمنامهی این پروژه سینمایی، در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگکنگ از میان آثار منتخب از بیستویک کشور جهان در مرحلهی داوری نهایی قرار گرفت و موفق شد جایزهی حمایت HAF را که از سویKofic (خانهی فیلم کره جنوبی) اهدا میشود، دریافت کند.
ارسلان امیری پیشازاین بهعنوان فیلمنامهنویس، تدوینگر و مستندساز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته و در یک سال گذشته فیلمنامههای سینمایی «تیتی» و «گیجگاه» را به نگارش درآورده است.
کارنامه کارگردان فیلم «زالاوا»
ارسلان امیری متولد ۱۳۵۴ شهر سنندج در استان کردستان است. او پس از گذراندن دوره یکساله فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان سنندج، در رشتهی کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فارغالتحصیل شد.
کار حرفهای خود را با مستندسازی و تدوین آغاز کرد و سپس بهعنوان فیلمنامهنویس و تدوین گر با چند عنوان تلهفیلم و سریال تلویزیونی همکاری نمود. اولین همکاری او بهعنوان فیلمنامهنویس حرفهای در سال ۱۳۸۶ تلهفیلم «گمشده در تاریکی» به کارگردانی مازیار میری و تهیهکنندگی علیرضا رئیسیان بود.
سپس بهعنوان فیلمنامهنویس و تدوینگر با تلهفیلم «قصه داوود و قمری» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیهکنندگی کیانوش عیاری، با بازی هومن سیدی، حدیث میرامینی و فرید سجادی حسینی همکاری کرد. این فیلم در بیست و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در بخش ویدئویی شد. امیری با نگارش فیلمنامه و تدوین فیلم «آبروی ازدسترفته آقای صادقی» به کارگردانی آیدا پناهنده جایزه بهترین فیلمنامه را برای بهترین فیلم تلویزیونی سال ۱۳۹۳ در سومین دوره جشنواره تولیدات تلویزیونی جام جم دریافت کرد و در اولین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ویدیویی یاس نیز برنده یاس زرین بهترین فیلمنامه شد.
ارسلان امیری در سال ۱۳۹۳، اولین فیلمنامه سینمایی خود را «ناهید» همراه با آیدا پناهنده به نگارش درآورد. فیلمنامه این فیلم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، بخش نگاه نو، کاندید بهترین فیلمنامه شد و سپس با حضور فیلم در بخش نگاه نو Un Certain Regard شصت و هشتمین جشنواره کن ۲۰۱۵ و موفقیتهای جهانی فیلم «ناهید»، موقعیت حرفهای ارسلان امیری بهعنوان فیلمنامهنویس و تدوینگر در سینمای ایران تثبیت گشت. در سال ۱۳۹۵، امیری دومین همکاری سینمایی خود را با آیدا پناهنده در نگارش فیلم سینمایی اسرافیل انجام داد. فیلم سینمایی اسرافیل، لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت را از هفتمین جشن انجمن فیلمنامهنویسان سینمای ایران، ۱۳۹۶ دریافت کرد.
امیری سومین فیلمنامه سینمایی خود را به نام «ویلاییها» بهطور مشترک با منیر قیدی به نگارش درآورد. فیلمنامه این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و همچنین در یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶ کاندید دریافت بهترین فیلمنامه شد. امیری جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم سینمایی ویلاییها به همراه منیر قیدی در پانزدهمین دورهی جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت دریافت کرد.
در کنار فعالیتهای سینمایی و فیلمنامهنویسی، امیری در طول سالهای فعالیتش به مستندسازی هم پرداخته است. یکی از مهمترین فیلمهای او در مقام مستندساز، فیلم مستند «اتاق امن» (۱۳۸۹) با موضوع کودکان کار و خیابان، است. مستند «اتاق امن» یک قسمت از مجموعه «پرسه در شهر» است که در ۱۳ قسمت ۳۵ دقیقهای به تهیهکنندگی جعفر صانعی مقدم برای شبکه چهار سیما تهیه و تولید شده است. امیری جایزه بهترین کارگردانی را برای مستند «اتاق امن» از چهارمین جشنواره فیلم «پلیس» و جایزه ویژه هیات داوران را برای این فیلم از جشنواره «شاپرکهای شهر» دریافت کرد. امیری همچنین تدوین مستندهای بلند «خانه قمر خانم» ( آیدا پناهنده)، «زمناکو» (مهدی قربانپور) را بر عهده داشته که هر دو فیلم جوایز مختلفی را از جشن خانه سینما و جشنواره سینما حقیقت و ... دریافت کردهاند. آخرین فیلم مستند امیری در مقام تهیهکننده، فیلم «داداسلطنه» (هادی احمدی) بوده که جوایز مختلف داخلی و حضور در فستیوالهای بینالمللی را برای فیلمساز کُرد جوان فیلم همراه داشته است.
ارسلان امیری از سال ۱۳۸۳ علاوه بر فیلمنامهنویسی، تدوین و مستندسازی، بهعنوان مجری طرح و تهیهکننده نیز فعالیتهای متنوعی داشته است. همکاری در فیلم سینمایی «سوزن آب» به کارگردانی بهمن شهروان و فیلمهای کوتاه و مستند متعددی ازجمله روشناییهای شهر (آیدا پناهنده) در میان تاریکی (عماد خدابخش)، غروب حلزون (آزاد محمدی)، روزی عمو یدالله و همسرش (مرتضی زنجانی) ، قصه گیل و گالش (مختار نامدار)، چراغ خورشیدی (آیدا پناهنده)، گلدانهای زمستانی (آیدا پناهنده)، تاجخروس (آیدا پناهنده) و ایراندخت (آیدا پناهنده) ازجمله دیگر فعالیتهای ارسلان امیری بهعنوان مجری طرح یا تهیهکننده است.
داستان فیلم «زالاوا» چیست؟
«زالاوا» دهه پنجاه شمسی را روایت میکند و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش میکند تا امنیت را به روستا بازگرداند. «زالاوا» یک کمدی گروتسک است که در دهه پنجاه شمسی میگذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش میکند تا امنیت را به روستا بازگرداند. این فیلم سینمایی در روستای «شیان» در کردستان فیلمبرداری شده است و فیلم دوزبانه فارسی و کردی این جشنواره است.
عوامل سازنده «زالاوا» عبارتاند از:
در این فیلم سینمایی نوید پور فرج، هدی زینالعابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش میپردازند. باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی و بیش از ده نفر از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان نیز دیگر بازیگران «زالاوا» هستند.
کارگردان: ارسلان امیری، تهیهکننده: روحالله و سمیرا برادری، فیلمنامه: ارسلان امیری، تهمینه بهرام، آیدا پناهنده، مشاور کارگردان: آیدا پناهنده، مجری طرح: مهدی بدرلو، مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، مدیر هنری: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، مدیر برنامهریزی و دستیار اول کارگردان: علی مردانه، طراح چهرهپردازی: عباس عباسی، طراح صحنه و لباس: محمدحسین کرمی، مدیر تولید: امیر اسکندری، جلوههای ویژه بصری: محمد برادران، جلوههای ویژه میدانی: مجید حیدری با تشکر از محسن روزبهانی، دستیار اول فیلمبردار: احمد کاووسی، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانهای: آیدا اورنگ، گروه کارگردانی: منشی صحنه: پوریا کاظمیفرد، دستیار دوم کارگردان: دانیال محمودنیا، مترجم و دستیار کارگردان: هادی احمدی، دستیار سوم: مسعود گنجی، انتخاب بازیگران محلی: سیروان کریمی، فیلم پشتصحنه: روزبه خسروی، گروه تولید: دستیار تهیه: عسل یکتایی، جانشین تولید: جواد گنجی، مدیر تدارکات: مرتضی اسکندری، مدیر تدارکات پیشرو: آرمین پورمحمد، گروه فیلمبرداری: ایمان محمدی، حمید نجفی، رضا رسولی، سیروان خضری، پیمان کاووسی، علیرضا موسیزاده،
محمدفیضی، استدی کم: بهروز سیفی، مسئول دوربین: مرتضی فرهادی، گروه تدوین: مجید طارمی، محمدامین طرقی، دستیاران صدابرداری: نیما خدادی، فرهان رحیمینژاد، گروه صحنه و لباس؛ دستیار اول طراح: فریاد صالحی، مدیر صحنه: مهدی موسوی، دستیاران صحنه: امیر خدری، سینا محمدی، سمیرا امیری، دستیاران دکور: مهدی عزیز، فرشاد صالحی، مجید فاضلیراد، فخرالدین محمدی، دستیار اول لباس: نیاز حمیدی، دستیاران لباس: رویا قلعه گیر، محسن یعقوبی، گروه چهرهپردازی: سیامک احمدی، حامد علی بخشی، فاطمه مشایخی، ایمان اللهقلی، بهداد عزتپور، گروه جلوههای ویژه میدانی: بهزاد اسدی، دستیار ۱ تدارکات: سید مجید میر حسینی، دستیار ۲ تدارکات: حامد خاکسار، گروه تدارکات: حسین عالی شیئی، پویا صادقی، خدمات:سوران رشیدی، امین کریمی، علی رضاعالی پورعرب، پزشک احشام: متین سیدی، امور پزشکی: مهدی محمدی.
گزارش فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را در زیر بخوانید:
آفتاب نیمه شب / آهنگ دو نفره / ابلق / بابا سیبیلو / بچههای طوفان / بی آبان / آهو / منصور / تارا / حرف آخر / بچه گرگ دره سیب / پدری / بام بالا / بدون همه چیز / برای مرجان / تک تیرانداز / تی تی / چپ راست / رمانتیسم عماد و طوبا/ یقه سفیدها / زد و بند
ارسال دیدگاه