انتقاد هنرمندان حوزه کودک از عملکرد صدا و سیما در قبال کودکان

محمد مسلمی: خطر تغییر فرهنگ کودکانمان را تهدید می‌کند

تهران (پانا) - محمد مسلمی می‌گوید 30 سال در حوزه کودک کار کرده است اما پس از گذشت این همه سال هنوز جایگاه او و باقی عموهای فیتیله‌ای مشخص نیست.

کد مطلب: ۱۰۹۲۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد هنرمندان حوزه کودک از عملکرد صدا و سیما در قبال کودکان

از اوایل دهه 1380 عموهای فیتیله‌ای به چهره‌ای آشنا برای کودکان و خانواده‌ها تبدیل شدند و خیلی‌ها هر جمعه صبح منتظر دیدن هنرنمایی آن‌ها در کنار مجید قناد چهره آشنای برنامه‌های کودک بودند که اجرای برنامه «فیتیله» را بر عهده داشت.

سه عموی دوست‌داشتنی پس از جدایی از قناد به‌تنهایی به کار خود ادامه دادند و موفق هم بودند، اما یک سوءتفاهم باعث شد این گروه سه نفری از دوران اوج خود فاصله بگیرند. محمد مسلمی در کنار علی فروتن و حمید گلی گروه فیتیله‌ای‌ها را شکل داد. او که اغلب وظیفه کارگردانی مجموعه‌های گروه فیتیله‌ای‌ها را بر عهده داشت، مدتی قبل سریال «هشتگ خاله سوسکه» را روانه شبکه نمایش خانگی کرد و این روزها نیز در فکر ساخت سریال دیگری با نام «دختر شاه پریون» است.

مسلمی در گفت‌وگو با پانا درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: «بعد از به اتمام رسیدن سریال خانگی «هشتگ خاله سوسکه» حالا مشغول نوشتن کار جدیدی به نام «دختر شاه پریان» هستیم، دو سرمایه‌گذار داشتیم اما به دلیل مشکلات شخصی خودشان قادر به ادامه همکاری با آن‌ها نبودیم برای همین فعلا به دنبال سرمایه‌گذاریم و پس از پیدا کردن آن کارمان را دوباره شروع می‌کنیم.»

حدودا صد بازیگر در سریال «دختر شاه پریون» حضور دارند
وی همچنین با اشاره به بازیگران سریال «دختر شاه پریون» عنوان کرد: «هنوز تکلیف بازیگران اصلی مشخص نیست اما حدودا صد بازیگر در این سریال ایفای نقش خواهند کرد.»
مسلمی در پاسخ به این سوال که چرا با شبکه کودک همکاری نمی‌کند گفت: «به عنوان بازیگر دوست دارم همه جا کار کنم اما متاسفانه شبکه کودک نگاهی دارد که از سرمایه‌های کشور به درستی استفاده نمی‌کند. در صداوسیما دیگر کار کودک طراحی نمی‌شود برنامه‌هایی هم که ساخته می‌شوند خروجی ندارند. دوست داریم کار کنیم اما از زمانی که این شبکه افتتاح شده است حتی یک بار هم دعوت به کار نشدیم.»


وی ادامه داد: «برایم سوال ایجاد شده است جایگاه ما هنرمندان کودک که 30 سال گذشته عمرمان را برای این حرفه گذاشته‌ایم کجاست. چه دلیلی دارد مدیر شبکه پویا از سرمایه‌های کشورش استفاده نمی‌کند ما هم فرزندان همین خاکیم.»
عمو فیتیله‌ای درباره نیاز مردم به برنامه‌های شاد تصریح کرد: «در شرایط فعلی کشور که مردم با ویروس کرونا روبه‌رو هستند و با استرس و ناراحتی دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود برنامه‌های شاد و مفرح کودک در تلویزیون حس می‌شود.»

تلویزیون در ایام قرنطینه می‌توانست برنامه‌های تحصیلی را به صورت نمایشی پخش کند
وی همچنین درباره سرگرمی کودکان در ایام قرنطینه گفت: «امسال کودکان حتی از تحصیل هم محروم بودند، تلویزیون هم که برنامه سرگرمی خاصی برایشان پخش نمی‌کرد، برای همین بچه‌ها سرهایشان در گوشی بود، فرهنگ کودکان کشورمان در حال تغییر است برای همین نگاه سلیقه‌ای باید کنار برود و در حد کلان به برنامه‌های کودک پرداخته شود.»
کارگردان سریال «هشتگ خاله سوسکه» خاطر نشان کرد: «تلویزیون می‌توانست در این ایام دروس تحصیلی بچه‌ها را به صورت نمایشی دربیاورد تا حتی اگر چیزی یاد نگرفتند هم حداقل سرشان گرم شده باشد. کودکان کشورمان در آپارتمان با یک تبلت یا گوشی در دست نشسته‌اند، خدا می‌داند در آینده چه بلایی از نظر اعتیاد، تربیت و آموزش بر سر آن‌ها می‌آید.»

آخرین باری که یک برنامه کودک فاخر پخش شده کی بوده است؟
مسلمی با اشاره به صدماتی که درصورت نبود خوراک فرهنگی مناسب ممکن است به بچه‌ها وارد شود گفت: «آخرین باری که یک برنامه کودک فاخر و جدید از تلویزیون پخش شد که حالا می‌توانیم به آن افتخار کنیم کی بود؟ فکر می‌کنم در حق بچه‌ها خیانت می‌شود زیرا خوراک فرهنگی مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد. تلویزیون بودجه کافی برای سریال‌‌های بزرگسال در اختیار فیلمسازان می‌گذارد اما چرا نباید بودجه‌ای برای کودکانمان در نظر گرفته شود، بچه‌ای که در منزل مانده و حتی مدرسه هم نمی‌رود. علاوه بر آسیب‌های روحی که به بچه‌ها می‌خورد حتی جسمشان هم دچار بیماری می‌شود بچه‌ها چاق می‌شوند، چشمانشان درد می‌گیرد و ضعیف می‌شود و حتی شاید به خاطر فرم نشستن موقع بازی با گوشی بدنشان دچار آسیب شود.»


وی ادامه داد: «این بچه‌ها کم کم به شبکه‌های بیگانه دسترسی پیدا می‌کنند و مد و لباسشان عوض می‌شود. این فاجعه بسیار عمیق است، تمام کشورها حتی برنامه‌های دخترانه و پسرانه‌شان را جدا و حتی گروه سنی مشخص می‌کنند اما در ایران دیگر برنامه و مجری کودکی نمانده که بخواهد برنامه بسازد.»
مسلمی تصریح کرد: «در کشورهای دیگر برای ساخت برنامه‌های کودک مخصوص کودکان کلاس اولی از کسانی که در این زمینه دکترا دارد دعوت به کار می‌کنند و کارتن‌ها و انیمیشن‌های کودک به بهترین صورت ساخته می‌شوند، ما چه چیزی برای ارائه به کودکانمان داریم؟ داشته‌هایمان را از دست داده‌ایم، مدیران سلیقه‌ای روی کار آمده‌اند و چند نفر برنامه کودک می‌سازند که هیچ علاقه و عشقی به کارشان ندارند. جای کسانی امثال اکبر عبدی، مرضیه برومند، خمسه و... در شبکه کودک ما خالیست درصورتی که حوزه کودک تخصصی است.»

خطر تغییر فرهنگ کودکان ما را تهدید می‌کند
وی افزود: «زمانی که کار کودک می‌کردیم تمام مدیران و مشاوران در این زمینه حرفه‌ای بودند و ما را راهنمایی می‌کردند. مدیری که روی کار می‌آید می‌خواهد برنامه‌های جدید خلق کند اما باید از داشته‌هایش استفاده کند ما به نقطه‌ای رسیدیم که خطر جامعه را تهدید می‌کند و کسی ککش هم نمی‌گزد.»

هنوز دستمزد سریال «دوقلوها» را نگرفته‌ایم
این بازیگر با اشاره به اینکه هنوز دستمزد خود را برای سریال «دوقلوها» نگرفته است گفت: «زمانی خاله‌ها و عموهای تلویزیون پدید آمدند زیرا شبکه پول سریال‌سازی نداشت برای همین مجبور بود در مدیومی کوچکتر کار خوب بسازد اما الان همان اتفاق هم نمی‌افتد، سریال «دوقلوها» را ساختیم اما در دو سال و نیم پنج بار متوقف شد، قبل از عید این کار را تمام کردیم اما هنوز پولمان را نگرفته‌ایم. با این اوضاع هر کسی باشد دیگر در کار کودک نمی‌ماند برای همین همه رفتند به دنبال اسپانسر و سینمای خانگی و از نظر من این بدترین کار است زیرا باید برویم پول پیدا کنیم. حالا سازمان در این اوضاع که ویروس کرونا درگیر زندگی‌های ما شده باید هوای ما را داشته باشد، حداقل پولمان را بدهد اما در کمال تعجب می‌بینیم اینکار را هم نمی‌کند.»
وی ادامه داد: «باید فکری اساسی به حال کودک و شبکه کودک شود، مسئولان موظفند از ما استفاده کنند همانطور رهبر می‌گوید الان دیگر جنگ توپ و تفنگ نیست بلکه نوبت جنگ نرم است، از همین سن کم به کودکان نشان می‌دهند چطور به سمت اعتیاد و فساد اخلاقی بروند. متاسفانه این مسائل با مصاحبه کردن درست نمی‌شود و گوش شنوایی وجود ندارد. امیدوارم روزی یک سیستم متوجه این موضوع شود که اگر می‌خواهیم آینده خوبی داشته باشیم باید روی فرهنگ کودکان سرمایه گذاری کنیم.»
مسلمی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «بچه‌ها باید از سن کم تربیت شوند و ما هنرمندان می‌توانیم جریان ساز باشیم و تغذیه مناسب برای روح و روان آن‌ها ایجاد کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار