حبیب ایل‌بیگی: کرونا به سینما آنلاین کمک شایانی کرد اما باید راهکاری برای قاچاق نشدن فیلم پیدا کرد

نمی توان از سینمای لاغر و کم توان کودک توقع داشت که با سینمای بزرگسال کشور به رقابت بپردازد

تهران (پانا) - حبیب ایل‌بیگی معتقد است وقتی روزهای کرونایی، شبکه آنلاین و قاچاق فیلم را در کنار هم قرار می‌گیرند یاد آور دورانی است که فیلمبرداری با موبایل در سینماها صورت می گرفت، این روزها حیات سینما به نمایش آنلاین بستگی دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی بیشتری انجام شود تا شاهد قاچاق فیلم‌ها در شبکه مجازی نبود.

کد مطلب: ۱۰۷۷۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
حبیب ایل‌بیگی: کرونا به سینما آنلاین کمک شایانی کرد اما باید راهکاری برای قاچاق نشدن فیلم  پیدا کرد

حبیب ایل بیگی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا با اشاره به اکران آنلاین فیلم‌ها در شبکه مجازی گفت: «قاچاق فیلم معضلی است که این روزها در ایران و تمام دنیا وجود دارد، در کمپانی‌های بزرگی همچون نت‌فیلیکس نیز پس از تقریباً دو تا سه ساعت فیلم‌ها بصورت قاچاق در شبکه مجازی دیده می‌شود.»

وی ادامه داد: «هفته پیش با یکی از مدیران فلت‌فرم‌های اکران آنلاین فیلم دیداری داشتم و به ایشان عنوان کردم که باید امنیت در شبکه‌های مجازی را بالا ببریم اما ماجرا وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد این روزها باید با کمک متخصصین وب و شبکه‌های مجازی تلاش شود که قاچاق فیلم به کمترین حد خود برسد، خوشبختانه ما متخصصین بسیار خوبی در زمینه شبکه‌های مجازی و وب داریم.»

ایل بیگی تاکید کرد: «این روزها حیات سینما به نمایش آنلاین بستگی دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی بیشتری انجام شود، وقتی روزهای کرونایی، شبکه آنلاین و قاچاق فیلم را در کنار هم قرار می‌دهیم یاد دورانی می‌افتیم که متأسفانه شاهد فیلمبرداری با موبایل در سینماها بودیم. آن روزها با کنترل کردن بیشتر در سینماها و هوشمندتر شدن آدم‌ها شاهد آن بودیم که فیلمبرداری با موبایل تقریباً به صفر رسید و این معضل حل شد، الان نیز اگر به دنبال حل این معضل هستیم باید راهکاری را بسنجیم که کپی کردن‌های غیرمجاز به کمترین حد خود و حتی به صفر برسد و در کنار آن باید از مردم بخواهیم که از کپی کردن غیرمجاز دوری کنند و آن را به یک فرهنگ تبدیل کنند زیرا اکران فیلم در شبکه‌های مجازی یک درآمد بسیار خوبی برای سینما بوجود می‌آورد و می‌توانیم به تولید بیشتر فیلم کمک کند.»

وی ادامه داد: «سینمای ایران در امر تولید فیلم پتانسیل بسیار بالایی دارد، هم‌اکنون نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۵۰ فیلم در یک سال در کشور ساخته می‌شود که با اکران آنلاین می‌توانیم این تعداد را به ۳۰۰ فیلم برسانیم.»

قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «پدیده کرونا باعث شد معضلی که سال‌ها در سینمای ایران داشتیم به یک اتفاق خوب تبدیل شود زیرا فیلم‌های بسیاری بودند که به اکران نمی‌رسیدند و اکران آنلاین فیلم‌ها باعث شد که برخی از این‌ها راهی را برای دیده شدن پیدا کنند، با نگاهی به آمار فیلم‌ها در کشورهای دیگر به این نکته می‌رسیم که همه فیلم‌هایی که در کشورهای دیگر تولید می‌شود در سینماها به نمایش در نمی‌آید بلکه در همان ابتدا راه خود را انتخاب می‌کنند، برخی در کمپانی‌های بزرگی بصورت شبکه مجازی اکران می‌شود و برخی دیگر در شبکه‌های نمایش خانگی، این رویه در سال‌های گذشته در کشور ما متفاوت بود، تمام فیلم‌سازها، تهیه‌کننده‌ها سعی بر این داشتند که ابتدا فیلم‌شان در سینما به نمایش در بیاید و در ادامه فیلم خود را به شبکه خانگی می‌فروختند اما امروز این معضل حل شده است و اگر معضلاتی مانند قاچاق فیلم حل شود شاهد اتفاق‌های بسیار خوبی در آینده خواهیم بود.»

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اکران فیلم‌های کودک در شبکه‌های مجازی نیز گفت: «هفته پیش با عوامل فیلم بازیوو آن‌ها همچنان در حال پرسجو و برنامه‌ریزی برای اکران فیلم خود هستند و همچنین تلاش می‌کنند ببینند آیا می‌توان فیلم کودک را در شبکه‌ مجازی اکران آنلاین کرد یا خیر.»

ایل بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سینماها اشاره کردو افزود: «در دو سه سال اخیر شاهد تلاش بسیاری از سوی سازمان سینمایی و آموزش و پرورش برای برنامه‌ریزی جهت دیدن فیلم بصورت جمعی در سینما و مدارس بودیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال افتادن بود اما اتفاق کرونا باعث شد مدارس تعطیل شود و اکران‌ها نیز به فراموشی سپرده بشود.»

قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «دیدن فیلم بر روی پرده با همکلاسی و رفتن به اردو و سفر باعث می‌شود دانش‌آموز به سینما علاقمند شود این علاقمندی به سینمای کودک کمک شایانی می‌کند زیرا دیدن فیلم کودک برای کودکان و نوجوانان به یک فرهنگ تبدیل می‌شود و آنها از خانواده‌های خود می‌خواهند که این کودک را به سینما ببرد.»

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: «این روزها نمی‌توان از فیلم‌های کودک و نوجوان توقع داشت که فیلم خود را در شبکه مجازی بصورت آنلاین به نمایش در بیاورند زیرا سینمای کودک و نوجوان لاغرتر، کم‌توان‌تر از سینمای بزرگسال است و امیدواریم اگر اوضاع خوب شود شاهد اکران فیلمهایی چون بازیوو و دیگر فیلم‌ها در سینما کشور باشیم تا شور و شوق و دیدن جمعی فیلم بار دیگر بوجود بیاید، زیرا بچه‌ها در خانه امروز روزانه دو یا سه فیلم کودک نگاه می‌کنند اما دیدن فیلم بصورت جمعی یک چیز دیگر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار