تشریح برنامه های رادیو در سال ۹۹ توسط معاون صدا

شاه آبادی: متاسفانه فعالیت کارگروه کودک در رادیو ادامه نیافت

تهران (پانا) - حمیدرضا شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما با اشاره به کمبود برنامه های کودک در رادیو گفت، متاسفانه در برخی موارد در رادیو ضعیف هستیم که یکی از این نکات برنامه کودک محور است.

کد مطلب: ۱۰۴۸۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه های رادیو در سال 99  توسط معاون صدا

ظهر امروز حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما در آستانه «روز رادیو» نخستین نشست خبری سال جدید اش را با اصحاب رسانه برگزار کرد.

معاون صدای ، صداو سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به تعطیلی برخی بخش‌ها و برنامه‌های مرتبط با کودک و کتاب در رادیو گفت: متاسفانه در بخش‌هایی ضعیف هستیم کارگروهی در حوزه کودک شکل گرفت و بزرگانی آمدند فرکانسی نیاز داشتیم البته مخالفانی داشت که فرکانسی به کودک اختصاص یابد. با این حال تعداد برنامه‌های کودک محور باید افزایش می‌یافت که متاسفانه افزایش نیافت.

وی ادامه داد: خوشبختانه برنامه های خوبی در پایگاه کودک ایران صدا تولید کرده ایم که اگر در اینگونه برنامه ها در سال ۹۸ پیشرفت و افزایشی نداشتیم اما رویکردمان در سال ۹۹ تغییر خواهد کرد.

شاه آبادی همچنین درباره برنامه های آموزشی و همراه شدن رادیو با شبکه آموزش ، گفت: وقتی شبکه آموزش این پرچم را برداشت من به مدیر شبکه گفتم ما هم در این زمینه کمک می‌کنیم و تجارب خوبی هم داریم.

وی ادامه داد: سبک زندگی کرونایی خیلی نکات را به ما آموخت ، در سنوات گذشته ما با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه ای امضاء کردیم که اتفاقات خوبی را درباره مسائل قرآنی و آموزش آن شاهد بودیم ، در ایام کرونایی نیز سه شبکه قرآن، نوروز و فرهنگ در امر آموزش به شبکه آموزش سیما کمک می دادند .

شاه آبادی یادآور شد: تا زمانیکه کرونا باشد ما این کار را ادامه می دهیم اما پس از آن برای آموزش مجازی و راه دور برنامه ریزی می کنیم.

وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سال ۹۹ را در شرایطی آغاز کردیم که کشور درگیر کرونا شد. طبیعتاً همه کشور متاثر از این اتفاقات است و آنتن رادیو هم مستثنی نماند. همکاران ما تلاش کردند به بهترین وجه اطلاع‌رسانی کنند تا با روحیه امید آفرینی بر این ویروس فایق بیاییم.

معاون صدا تصریح کرد: نامگذاری سال برای رادیو تکالیفی جدی را رقم زد. سیاست‌های جدی برای جهش تولید در برنامه داریم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد رادیو گفت: چهارم اردیبهشت سالروز تاسیس رادیوست که برای همه ملت ایران یک روز قابل توجه است. سال گذشته اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو را در چنین روزی برگزار کردیم. خوشبختانه برای جشنواره امسال هم استقبال خوبی انجام شد در بخش بین‌المللی علی‌رغم اینکه گفته می‌شد آثار کم است از ۱۶ کشور اثر رسید. مهیای برگزاری جشنواره بودیم که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد.

وی تصریح کرد: هشتادمین سال تشکیل رادیو برای تجلیل از برنامه‌سازان و نگاه به ۴۰ سال پیشرفت رادیو فرصت مغتنمی است. آنچه که امروز شاهدش هستیم ۱۶ شبکه ملی در حال کار است. سال گذشته در ساختار برنامه‌های رادیویی نوعی تحول صورت گرفت. با توجه به تلاش همکاران امروز در شرایط خوبی هستیم.

معاون صدا با اشاره به تغییراتی در رادیو در یکی دو سال اخیر اظهار کرد: بخش مستندروایی و مستندهای رادیویی، تولید مسابقه‌های مختلف و ساختارهای مختلف مثل فیچر، ایجاد بانک میان برنامه باعث شد رنگ آمیزی رادیو تغییر کند. ما مدت برنامه‌های رادیویی را کوتاه کردیم تا از قالب‌های بلند فاصله بگیریم. در بخش طنز بیش از ۲۶برنامه در دستور کار قرار گرفت و با همین شیوه ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه به دیگر برنامه‌ها ی رادیو در سال جدید اشاره کردو افزود: نگاه به شهرستان‌ها در برنامه‌ها بیشتر نمود پیدا کرد. در بخش مسابقه و دیگر ساختارها تلاش جدی انجام شد. بند بند بیانیه گام دوم به شکل برنامه‌های ظریف در دستور کار قرار گرفت. زبان فارسی یکی از دغدغه‌های جدی برنامه‌سازی است علاوه‌بر اقدامات جدی برای صیانت از رادیو گام بعدی این است که کارشناسان از زبانی غیر از فارسی استفاده نکنند. خطای همکاران را به نزدیک صفر می‌رسانیم.
شاه آبادی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های رادیو در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: امسال در ماه رمضان اجتماعات را نداریم و برنامه‌ها تا حدی متفاوت خواهند بود. برنامه‌های دعامحور، اذان گاهی، اختصاص و افتتاح رادیو فصلی رادیو ترتیل از جمله اقدامات ماست. ۵۷۲ قطعه برنامه با بیش از دو هزار ساعت خواهیم داشت. با توجه به اینکه لیالی قدر و روز قدس را داریم امیدواریم حال و هوای رمضانی را در این ایام به خانه‌ها بیاوریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات مرتبط با شعار سال یعنی «جهش تولید» اشاره کرد و گفت: نقش اصلی رادیو انعکاس رخدادها در سراسر کشور است. اقداماتی که توسط آحاد مردم و دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود این اقدامات در برنامه‌های مختلف معرفی می‌شود. معرفی کارآفرینان برتر و تمام کسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند در رادیو حضور داشته باشند. مطالباتی هم در این زمینه داریم به طور مثال کشور باید به نقطه‌ای برسد که واردات کالا امری قبیح باشد. ماموریت درونی هم داریم که ارتقای کیفیت محتوایی برنامه‌هاست که براساس ساختاری که از سال گذشته تعریف شد این کیفیت در دستور کار قرار می‌گیرد.
شاه آبادی همچنین در ادامه درباره برنامه‌های رمضانی، اظهار کرد: در این راستا به ظرفیت نمایش‌های رادیویی هم هدفمند نگاه شده و هم به شکل کمی به آنها توجه شده است و برای همه شبکه‌ها نمایش‌هایی را تدارک دیده ایم. تولید نمایش‌های رادیویی براساس خود شبکه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین گلچینی از برنامه‌های مختلف تهیه شده است که در حوزه معارف روی آنتن می‌رود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موزه رادیو، گفت: دو طبقه ساختمان جنوبی میدان ارگ که از سوی میراث فرهنگی هم مجوز لازم داده شده است. برای موزه رادیو در نظر گرفته شده است. البته این اتفاق باید از طرف اداره کل روابط عمومی صداوسیما انجام شود. با این حال این مجموعه موزه رادیو خواهد بود و جزو دستورکارهای جدی می‌دانیم. اکنون هم خوشبختانه به دلیل دستور مکتوب رییس صداوسیما این مجموعه در اختیار رادیو است. در جشنواره امسال هم قرار بود بخشی نمایشگاهی هم قرار بود امسال در جشنواره داشته باشیم.
معاون صدا در پاسخ به مخاطبان رادیوهای فصلی بیان کرد: ما در سال ۹۸ حدود ۱۱ رادیو فصلی را روی آنتن بردیم که به دلیل استقبال مردم بود. ما هیچ‌گاه این رادیوهای فصلی را با شبکه‌های اصلی مقایسه نمی‌کنیم بلکه به تناسب اتفاقات و رویدادهای و بازه‌های زمانی روی آنتن می‌بریم. در یکی از نظرسنجی‌ها ۱۹ درصد مخاطب برای این شبکه‌ها عنوان شده بود که در نوع خودش خوب است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه در ابتدا فعالیتش صحبت از دوری رادیو از تک صدایی کرده بودو آیا این امر محقق شده است، افزود : ما همیشه دنبال دولتمردان دویده‌ایم تا از ظرفیت‌های رادیو استفاده کنند و یا درباره مجلس و جریان‌های سیاسی مختلف هم بیشتر از جانب ما مطالبه بوده که به رادیو بیایند. ما حتی از برخی مسئولان خواستیم نشست رسانه‌ای و زنده یک مسئول را در شبکه برگزار کنیم.
شاه آبادی همچنین درباره اینکه همزمان با روز رادیو چه آینده و برنامه‌هایی برای این مدیوم متصور هستند و چرا خبری از برنامه‌های برند رادیو نیست، گفت: اینده رادیو این است که تعامل خوب با مخاطب برقرار کنیم و از فضاهای کلیشه‌ای فاصله بگیریم. شبکه‌های مختلف برنامه‌های ابداعی دارند که وارد شرح جزییات نشدیم.
وی اضافه کرد: رسانه مطالبه گر است و در این زمینه می‌توانیم وارد میدان شویم. در بخش جهش تولید نیز از جهش کیفیت سخن گفتیم که اخیرا هم اتفاق افتاده است.
شاه آبادی با اشاره به اهمیت رادیو برای مخاطب عنوان کرد: امروز در ایرانصدا حدود ۱۵ درصد از شنوندگان خارج از کشور هستند. رادیو نما با استقبال خوبی در ارسال عکس مواجه است. در بخش تحولات در برنامه‌سازی همه نشان دهنده ارتقا در کیفیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار