معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس: برنامه‌ی پایگاه‌های اوقات فراغت تکمیل کننده آموزش‌های مدرسه است

شیراز(پانا)- جهانبخش بانشی، با اعتقاد بر اینکه فرایند تعلیم و تربیت هیچ گاه متوقف نمی‌شود از برپایی بیش از 2 هزار و 350 پایگاه اوقات فراغت در فارس خبرداد و افزود: فرصت سه ماهه تعطیلات تابستانه در واقع، یک چهارم وقت زندگی هر دانش‌آموز به حساب می‌آید، و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت در این زمان بسیار مهم است

کد مطلب: ۹۲۲۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس: برنامه‌ی پایگاه‌های اوقات فراغت تکمیل کننده آموزش‌های مدرسه است

بانشی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به اینکه امسال بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ پایگاه اوقات فراغت در فارس فعال است ، اظهار داشت: فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت از ابتدای تیرماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و در این طرح ۷۷ داراقرآن، ،۱۲۵ کانون فرهنگی و ،۲۵ اردوگاه و سالن‌های ورزشی مشارکت دارند.

او هدف از ایجاد پایگاه‌های اوقات فراغت را شکوفاسازی فکر، اندیشه و استعداد دانش‌آموزان برشمرد و افزود: خلآء‌هایی موجود در فضای مدرسه را می‌توان در تابستان و در اوقات فراغت دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی مهارتی و آموزش‌های بنیادین برطرف کرد.

او ادامه داد: پایگاه‌های اوقات فراغت علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت دانش‌آموزان و دورکردن آنان از آسیب‌های اجتماعی، این زمینه را میسر می سازد تا دانش‌آموزان در بخش‌هایی مانند بخش‌های فرهنگی و مقوله‌های مربوط به کار و فناوری و اشتغال و کسب و کار قدمی بردارند و مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند.

او توجه کامل اولیا خانه و مدرسه به مباحث درسی دانش‌آموزان را یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها در حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت: سالها در آموزش و پرورش تنها به یک ساحت تربیتی دانش‌آموز توجه می‌شده و اشتباها برای دانش‌آموزان رویکردی ایجاد شده تا آنها فکر کنند باید در تمام مدت به سمت مسائل حفظی بروند و از سایر مطالب که در حوزه‌ی تعلیم و تربیت می‌گنجد فاصله بگیرند.

به گفته‌ی بانشی، بیش از ۱۴۲ هزار دانش‌آموز در سال گذشته درکلاس‌های مختلف پایگاه‌های اوقات فراغت شرکت کرده‌اند.

او با اشاره به کمبود پایگاه‌های اوقات فراغت و نیاز آنها به رشد کمی و کیفی گفت: اوقات فراغت و ساماندهی آن صرفا از طریق این پایگاه‌ها نیست و باید از تمام ظرفیت‌های موجود و دستگاه‌ها برای دانش‌آموزان بهره ببریم

بانشی با اشاره به زمان‌های گذشته و مشغولیت دانش‌آموزان در تابستان در حرفه‌های خانوادگی،بومی و محلی و پرکردن اوقات فراغت خود در این مشاغل و یادگیری مهارت‌های اجتماعی گفت: این روش، کاربردی‌ترین روش پرکردن اوقات فراغت همراه با یادگیری مباحث اجتماعی بوده‌است که می‌طلبد امروزه نیز در مدارس فرهنگ سازی شود تا دانش‌آموزان درایام تابستان به سمت مشاغلی که مختص بوم زندگی و حرفه‌ی خانوادگی آنها است بروند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: اگر خانواده‌ها در بحث اوقات فراغت این مطلب را درک کنند که دانش‌آموزان را برای آینده تربیت می کنیم و قرار نیست ذهن آنان را مملو از انباشته‌های علمی و حفظیات کنیم خود به سمت مهارت‌ورزی دانش‌آموزان و پرورش ساحت‌های شش‌گانه تربیتی در آنان حرکت می‌کردند و با نظام سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش همراه و همیار می‌شدند.

به گفته وی والدین میتوانند با چند بعدی نگاه کردن به این مسائل نسبت به فرزندان خود همکاری و کمک بیشتری داشته باشند و به جای رشد تک ساحتی فرزندانشان به دنبال رشد تمام ابعاد وجود آنان باشند و اگر زمینه ای فراهم شود تا دانش‌آموزان شیوه‌های خوب زندگی کردن را بیاموزند و نسبت به ظرفیت‌های مثبتی که در جامعه ضروری و مورد نیاز است به شناخت برسند و ازغفلت کردن بپرهیزند میتوانند افراد مفیدی در جامعه باشند.

خبرنگار:محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار