بانوی موفق آموزش و پرورش استان فارس:
رویداد «الفتا» بستری مناسب برای نشر ایدههای مدارس است
فارس (پانا) - بانوی موفق آموزش و پرورش استان فارس گفت جشنواره و رویداد بینالمللی «الف تا» برای دومین سال در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد که بستری مناسب برای نشر و اشاعه ایدهها و تجارب تحولی مدارس ایجاد کرده است.
فاطمه قاسمی در گفتوگو با پانا با بیان اینکه در دومین رویداد کشوری «الف تا» موفق به کسب رتبه اول کشوری در بخش ارائه تجارب در مدارس پیشتاز تحول شدم، افزود: «جشنواره بینالمللی «الف تا» برای دومین سال در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد که بستری مناسب برای نشر و اشاعه ایدهها و تجارب تحولی مدارس ایجاد کرده است.»
قاسمی افزود: «جشنواره «الف تا» بستری مناسب برای همکاران فراهم کرده تا ایدهها و تجارب تحولی مدارس خود را نشر و اشاعه دهند؛ لذا مشارکت حداکثری مدیران، آموزگاران، راهبران و سرگروههای آموزشی در این رویداد بینالمللی با هدف ایجاد فرصت همافزایی، همگرایی و وحدتبخشی در راستای انتقال تجارب تحولآفرین انتظار میرود.»
این مدیر موفق با تصریح بر اینکه «الف تا» با هدف اجرای مطلوب برنامهها و به منظور پیوند زدن تجارب ارزنده معلمان با آخرین یافتههای علمی و پژوهشی معتبر اجرا میشود، اضافه کرد: «هدف از ارائه طرح در «الف تا» اشاعه تجربههای مدیران و معلمان مدارس است که نباید در درون آن مدرسه بماند بلکه خلاقیتها باید در جامعه، دانشآموزان و بهویژه فرهنگیان تکثیر شوند.»
وی ادامه داد: «رویداد «الف تا» سکویی برای دیده شدن تلاشهای تحولی است که معلمان در شرایط و چالشها حتی در مدارسی در روستاهای دوردست کشور عزیزمان به کار بستهاند تا بتوانند نتایج موفق این تلاشها را به عنوان تجربه به دیگران معرفی کنند و یک شبکهسازی از این معلمان با هدف همافزایی و انتقال تجارب شکل گیرد.»
قاسمی در خصوص تجربهاش در «الف تا» گفت: «سعی کردیم هویت اجتماعی مطلوبی در دانشآموزان شکل گیرد تا در سایه آن تأثیرات خوبی بر خانوادهها گذاشته و ذیل آن مدرسه جایگاهی مؤثر در جامعه محلی باشد. همچنین توانستیم استعدادهای دانشآموزان روستای ولیعصر(عج) شهرستان کوار را در زمینههای مختلف شکوفا کنیم.»
وی خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال؛ در حوزه نویسندگی، استعداد دانشآموزان را بالفعل کرده و سعی کردیم با تلفیق برنامه درسی و تقویت قوه تخیل و نگارش دانشآموزان، آنها را در این زمینه هدایت کنیم تا داستانهای خود را به تألیف درآورند. به علاوه ۱۴ کتاب زندگینامه شهدای روستا با عنوان چهارده ستاره ولیعصر(عج) را تألیف کردند که توسط نماینده ولی فقیه در استان فارس در یادواره شهدای روستا رونمایی شد.»
قاسمی با بیان اینکه تألیف این کتابها با همفکری دانشآموزان در مدارس یک الگوسازی ایجاد کرد، ادامه داد: «دانشآموزان سایر مدارس نیز به نویسندگی ترغیب شدند و نویسندگی را آغاز کرده و کتابهای خود را به چاپ رساندند.»
وی اظهار کرد: «دیگر استعدادهای دانشآموزان از جمله گویندگی و فن بیان و همچنین ظرفیتهای دانشآموزی در حوزههای علمی، پژوهشی، هنری و ورزشی نیز از بین فرزندان مستعد آن مدرسه شناسایی با استفاده از ظرفیت معلمان و همراهی والدین رشد یافتند که هر کدام در حوزهای که هدایت میشدند، حرف اول را در برنامههای استانی و کشوری آموزش و پرورش میزدند.»
قاسمی افزود: «همچنین بزرگترین گروه سرود دانشآموزی ١۵٠ نفرهای با عنوان «فرزندان سردار» از دانشآموزان این مدرسه روستایی تشکیل شد که با اجرای سرودهای شهدایی، ملی و مذهبی در محافل مختلف از مدرسه تا شهرستان حضور یافته و مورد تقدیر مسئولین ردههای مختلف قرار گرفتند. نهایتاً این اقدام فرهنگی به تأثیرات تربیتی و شکلگیری هویت ملی و اجتماعی دانشآموزان انجامید.»
وی تصریح کرد: «در پی این رخدادها در مدرسه، اعتماد جامعه محلی به مدرسه بیش از پیش شد و توان مضاعف نهادهای محلی از جمله پایگاه بسیج، هیأتامنای مسجد، شورا و دهیاری در کنار والدین به مدرسه قوت بیشتری بخشید و در بخش فضا و تجهیزات با کمک خیرین، تحولاتی موثر اتفاق افتاد.»
قاسمی ادامه داد: «تحولات منحصر به دانشآموزان و فضای مدرسه نبود بلکه در حوزه مدیریت نیروی انسانی و کارآمدی معلمان نیز با نگاهی مثبت به ظرفیت هر یک از معلمان، تحولاتی شکل گرفت و نهایتاً تیمی متشکل از عوامل آموزشی و تربیتی مدرسه، والدین و نهادهای محلی برای رشد مدرسه و تأثیرگذاری آن در جامعه همراه و همدل شدند.»
این مدیر موفق یادآور شد: «تحول شناختی را نیز باید رقم بزنیم و همچنین به فرموده رهبر معظم اناقلاب اسلامی از افراد موفق قلهسازی کنیم و نیروهای موفقمان را با ارائه تجارب ایشان برای مخاطبین و در جامعه به خوبی معرفی کنیم تا منشأ اشاعه تجربیات مؤثر باشیم.»
ارسال دیدگاه