کارشناس‌مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش فارس:

دانش‌آموزان در شب قبل از امتحان باید خواب کافی و مفید داشته باشند

شیراز (پانا) - کارشناس‌مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: دانش‌آموزان در شب قبل از امتحان باید خواب کافی و مفید داشته باشند اما متاسفانه برخی دانش‌آموزان در شب امتحان تا دیروقت بیدار می‌مانند و مشغول درس خواندن می‌شوند که این موجب خستگی می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۷۸۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در شب قبل از امتحان باید خواب کافی و مفید داشته باشند

ایوب ذاکری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تاثیر خواب کافی در آرامش دانش‌آموزان گفت: «دانش‌آموزان در شب قبل از امتحان باید خواب کافی و مفید داشته باشند اما متأسفانه برخی دانش‌آموزان در شب امتحان تا دیروقت بیدار می‌­مانند و مشغول درس خواندن می‌‌شوند که این موجب خستگی آن­‌ها می‌شود.»

ذاکری اظهار کرد: «همین امر موجب می‌شود دانش‌آموزان روز بعد در جلسه امتحان، تمرکز نداشته باشند و دلشوره و استرس آن‌­ها بیشتر شود. دانش‌آموزان شب امتحان حتما باید ۷ یا ۸ ساعت خواب کافی داشته باشند.»

وی به علل اضطراب دانش‌آموزان پرداخت و خاطرنشان کرد: «آن­‌ها نباید از خودشان انتظار بیش از حد داشته باشند. چون باعث می‌شود دچار نگرانی و استرس شوند.»

ذاکری ضمن ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان در ایام امتحانات گفت: «اغلب دانش‌آموزان، درس­‌ها را به‌صورت شفاهی می­‌خوانند و این در حالی است که امتحان دانش‌آموزان به‌صورت کتبی گرفته می‌­شود. لذا دانش‌آموزان باید کتبی‌خوانی داشته باشند، بدین صورت که چند برگ یادداشت یا دفتر و خودکار در کنار خود داشته و نکات مهم درس را یادداشت‌برداری کنند و خلاصه آنچه را خوانده‌اند و هر چه از آن درس را فهمیده‌اند را به زبان خودشان بنویسند.»

کارشناس‌مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان فارس افزود: «دانش‌آموزان می‌توانند روز قبل از امتحان، قبل از غروب آفتاب از خودشان امتحان بگیرند. بدین روش که فکر کنند خودشان معلم هستند و قرار است سوال طرح کنند، بعد از طرح سوال به آن‌ها پاسخ دهند و تصحیح کنند و بعد قسمت‌هایی که نمره‌ای کسب نکرده‌اند را مجددا مطالعه کنند.»

وی عامل موثر دیگر در سلامت و یادگیری دانش‌آموزان را تغذیه مناسب دانست و گفت: «همانطور که یک ماشین بدون بنزین نمی‌تواند حرکت کند، مغز هم بدون مواد غذایی لازم، قدرت یادگیری ندارد. خوردن فست‌فود، غذاهای چرب و سرخ‌­کردنی، تاثیر منفی بر یادگیری دارند. بنایراین دانش‌آموزان از خوردن آن‌­ها اجتناب کرده و موادی مثل مغز گردو، مغز بادام، کنجد، کشمش، انجیر، خرما و غذاهای سالم را جایگرین کنند و مهم‌تر از این در روز امتحان، خوردن صبحانه سالم را فراموش نکنند.»

ذاکری بر انجام ورزش و داشتن تحرک بدنی که باعث خون­‌رسانی بهتر به مغز و یادگیری بهتر می‌شود، تاکید و برای همه دانش‌آموزان، موفقیت در امتحانات خرداد را آرزو کرد.

دانش‌آموزخبرنگار: پارمیدا رکن‌منظر

عکاس : پارمیدا رکن منظر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار