شهید سلیمانی، سفیر فرهنگی در معرفی فرهنگ جهاد و شهادت است

شیراز (پانا) – شهید سلیمانی، از روستای قنات ملک کرمان بود، او متولد ۱۳۳۵ بود و هرچند در خانواده فقیری زندگی می‌کرد، ولی با گنج معنوی عظیمی از ارادت و اهل بیت (ع) رشد یافته بود و همه عمر با برکت خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.

کد مطلب: ۱۲۰۹۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
شهید سلیمانی، سفیر فرهنگی در معرفی فرهنگ جهاد و شهادت است

به گفته مدیر مطالعات، برنامه ریزی و مالی سپاه پاسداران شهرستان سپیدان، ترویج مکتب این شهید بزرگوار بر همه ما ضروری است به طوریکه ارائه مکتب او در رفتار و گفتار و عملکرد ما باید بروز کند تا دیگران ببینند و بشناسند و الگو قرار دهند در این صورت می‌توانیم خدمتگزار خوبی برای این نظام ‌و انقلاب اسلامی باشیم.

حسین شریفی در گفت‌وگو با پانا در مورد تربیت در مکتب حاج قاسم گفت: سردار شهید بزرگوار ما در یکی از فرمایشات خود به نقش تربیت جوانان در سربلندی و آینده کشور اشاره کرد و گفت: باید نگاه کرد چه بذری در جامعه خود می‌کاریم و چه جوانانی در جامعه کنونی خود می‌پرورانیم. اگر جامعه فردای ما فاقد جوانان فداکار و غیرتمند شد، این جامعه اگر بالاترین ثروت ها را داشته باشد با هر هجومی و هر تحرکی از بین خواهد رفت. پس این وظیفه انسانی ماست که فرزندان خوبی را تحویل جامعه دهیم و این فرهنگ را در جامعه ترویج کنیم.

شریفی در خصوص توجه شهید به جوانان گفت: توصیه سردار شهید به جوانان همواره حول سه محور بود؛ اول اینکه سحرها را دریابند و به نماز شب تمسک جویند، دوم از دروغ بپرهیزند که زیر بنای تمام بدی‌ها و زشتی‌ها است و سوم اینکه در مقابل بزرگ‌ترها خصوصا پدر و مادر خضوع داشته باشند.

شریفی، شجاعت،خلوص نیت، فروتنی و ولایت‌پذیری محض حاج قاسم را از خصوصیت شهید برشمرد که وی را به چهره بی‌نظیری در تاریخ جهان اسلام تبدیل کرد و بدون شک الگوی تمام عیار برای جوانان خواهد بود.

او ادامه داد: جوانان با بصیرت ایران داغدار فرمانده عدالت‌خواه خود هستند و با بیعت با آرمان‌های والای این شهید بزرگوار ثابت می‌کنند راهی که سردار شهید سپاه اسلام آغاز کرده است ادامه خواهند داد و با تلاش مضاعف در عرصه‌های اعتقادی،علمی و فرهنگی تکمیل کننده راه او خواهند بود و نشان دادند نسل جدید مانند نسل قبل پای نظام ‌ و انقلاب اسلامی ایستاده و تا پای جان از آن دفاع خواهند کرد.

او گفت: شهید سلیمانی علاوه بر اینکه یک مغز متفکر نظامی و فرماندهی عالی بود از توان مدیریتی والایی برخوردار بود، از ایشان می‌توان به عنوان یک دیپلمات برجسته و چهره بین‌المللی شاخص نام برد. همچنین او یک تحلیلگر روانشناسی بود که در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، جهادی و خدمات‌رسانی به مردم و کشورش الگو بود. او در خصوص فعالیت شهید در زمینه‌های فرهنگی، به برگزاری مراسم مذهبی، تحت پوشش‌ قراردادن نیازمندان، سرکشی از خانواده شهدا، راه‌اندازی خیریه های متعدد، اشاره کرد و افزود: سردار شهید در خدمت رسانی به مردم در مواقع بحرانی نیز شجاعانه ‌و مسئولانه در تمام نقاط کشور حضور فعال داشتند.

شریفی الگوی اخلاقی و رفتاری شهید حاج قاسم را که می‌تواند الگوی جوانان باشد، اخلاص عنوان کرد و ادامه داد: وی متوجه خدا بود و خداوند تمام دل‌ها را متوجه آن بزرگوار کرد. آن بزرگوار با رعایت این اصل مهم از هر چیز و هیچ کس جز خداوند نترسید و کار را برای خوشایند این و آن انجام نمی‌داد بلکه فقط رضای الهی را مد نظر داشت و هیچ دلبستگی دنیوی نداشت.

او از دیگر خصایص شهید را ولایت مداری برشمرد و گفت: تمامی برنامه‌ها و راهبردهای عملیاتی را با نظر و راهبرد رهبر انقلاب هماهنگ می‌نمود؛ او به شدت انقلابی بود و انقلاب و انقلابی گری خط قرمز قطعی او بود و پایبندی به نظام و جمهوری اسلامی ایران را ضامن بقای مکتب اسلام ، حرمین شریفین و عتبات عالیات می‌دانست.

شریفی، توجه به مردم و مردم محوری بودن را از دیگر ویژگی های رفتاری واخلاقی شهید حاج قاسم سلیمانی دانست که در میدان نبرد هم به وضوح دیده می‌شد، خیلی شجاع و با تدبیر بودند، بعضی‌ها شجاعت این را دارند اما تدبیر و عقل لازم را برای به کار بردن این شجاعت را ندارند، بعضی ها هم اهل تدبیرند اما اهل اقدام و عمل نیستند.

مدیر مطالعات، برنامه‌ریزی و مالی سپاه پاسداران شهرستان سپیدان، شهید را فردی استکبار ستیز که به معنای مبازه عملی و مردانه با استکبار جهانی مبارزه می‌کرد و هرگونه مراوده با استکبار را قاطعانه‌ رد می‌کرد، معرفی کرد.

او درخصوص دیگر ویژگی‌های رفتاری‌ و اخلاقی شهید سردار سلیمانی گفت: او مرد عبور از بحران و تبدیل بن‌بست‌ها به فرصت‌ها و مزیت‌ها بود، او فراجناحی بود؛ اودر مسائل داخلی اهل حزب و جناح و اینگونه تقسیم‌بندی‌ها نبود اما به شدت انقلابی بود و انقلاب و انقلابی گری خط قرمز وی بود با دشمنان مرز بندی خود را مشخص می‌کرد.

او ادامه داد: شهید همواره به سیاسیون کشور توصیه می‌کرد "نگذارید عمل شما و کلام شما تضعیف کننده دین و انقلاب شود اگر می‌خواهید با هم باشید مرز با دشمن را تفکیک کنید و شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصل ولایت است.

شریفی، در خصوص سایر ویژگی‌های اخلاقی شهید افزود: شهید سلیمانی زمان‌شناس و عملگرا بود، رعایت حدود شرعی را داشت، از اشرافی‌گری پرهیز می‌کرد، تکریم ارباب رجوع و خانواده شهدا را در برنامه خود داشت و همواره روحیه شهادت طلبی در رفتار ایشان برجسته بود.

مدیر مطالعات، برنامه ریزی و مالی سپاه پاسداران شهرستان سپیدان، در پایان با اشاره به اینکه شهید حاج قاسم همواره دغدغه تربیتی نسل جوان را داشت، گفت : از مهمترین دغدغه‌های تربیتی شهید، تربیت نسل جوان و انقلابی بود و معتقد بود ما باید جوانانی انقلابی، ولایت مدار و دوستدار نظام و انقلاب تحویل جامعه دهیم چرا که جوانان نقش نیروی انسانی جامعه را ایفا می‌کنند و در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش‌های کلیدی دارند.

او ادامه داد: شهید حاج قاسم را می‌توان به عنوان یک سفیر فرهنگی قلمداد کرد او در دوران حیات به دنبال جاری کردن روحیه جهاد و مقاومت و آشنا کردن مردم با دفاع مقدس بود و همواره به ما توصیه میکرد سیره انبیا و امامان را سرلوحه قرار دهیم.

به گفته سرهنگ دوم پاسدار شریفی، شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران زندگی با برکتش همیشه بر همدلی، وحدت و انسجام درونی تاکید داشت، ایشان خدمت رسانی به مردم را یکی از اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی خصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌دانست و حضور مستمر و مسئولانه وی قوت قلبی برای نیروهای امدادی و مردمی بود.

او در پایان، ترویج کتابخوانی را یکی دیگر از دغدغه‌های شهید دانست و ابراز کرد: شهید حاج قاسم، گاهی در مقام یک منتقد ادبی جزئیات ریز و دقیقی را به نویسندگان گوشزد می‌کرد.

خبرنگار: هانیه شفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار