معاون سازمان ملی سنجش:

جزییات انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد

تهران (پانا)- معاون آزمون های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تشریح جزییات انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: زمان انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه آزاد اعلام می شود.

کد مطلب: ۱۴۹۸۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
جزییات انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد

علی صدر امروز جمعه ۹ شهریورماه با تشریح جزییات انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: زمان انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه آزاد اعلام می شود.: تجربه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای اولین بار اتفاق افتاده است چرا که به داوطلبان اجازه داده شد که چهار نمره از چهار نوبت آزمون سراسری را ارائه کنند و بر اساس بهترین نتیجه ای که در یکی از این چهار نوبت کسب کرده اند می توانند انتخاب رشته کنند. این موضوع کار آماری پیچیده و دقیقی را در بر داشته است که هنوز هم از سوی همکاران معاونت فنی آماری سازمان ملی سنجش در حال انجام است.

وی افزود: در گروه ریاضی و فنی تعداد ۱۳۵ هزار و ۷۲۹ نفر، در گروه علوم تجربی تعداد ۳۶۳ هزار و ۶۲۳ نفر، در گروه علوم انسانی تعداد ۳۴۸ هزار و ۲۳۴ نفر، در گروه هنر تعداد ۶۷ هزار و ۹۰۲ نفر و در گروه زبان های خارجی تعداد ۱۱۵ هزار و ۲۷ نفر در تمامی دوره ها مجاز به انتخاب رشته شده اند.

صدر یادآور شد: از چهارشنبه ۱۴ شهریور تا یکشنبه ۱۸ شهریور داوطلبان مجاز فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. ویژه نامه انتخاب رشته علاوه بر سامانه انتخاب رشته مجازی می تواند به داوطلبان در انتخاب رشته کمک کند. این ویژه نامه هم همزمان با دفترچه انتخاب رشته در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می شود.

وی اظهار داشت: انتخاب رشته در سامانه انتخاب رشته مجازی هم از روز ۱۳ شهریور آغاز می شود و داوطلبان می توانند از امکانات آن استفاده کنند. با توجه به محدودیت وقت تا زمان اعلام نتایج نهایی، امکان تمدید برای انتخاب رشته وجود ندارد. در واقع برای شروع ترم تحصیلی در مهرماه، باید زودتر انتخاب رشته انجام شود.

معاون آزمون های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: داوطلبان از فردا صبح شنبه ۱۰ شهریورماه فرصت دارند با مراجعه به کارپوشه خود در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور کارنامه، تراز، نمره کل و رتبه خود را مشاهده کنند. داوطلبان می توانند با مشاوره های مختلف نسبت به انتخاب ۱۵۰ کدرشته محل را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: انتخاب اول یا آخر باید براساس علاقمندی فرد باشد. داوطلب برای ترتیب قرار دادن کدرشته محل ها دقت لازم را داشته باشند. موقعیت جغرافیایی، رشته مورد علاقه، محل سکونت و دانشگاه مورد علاقه در انتخاب رشته دخیل است. داوطلبان تمامی شرایط خاص و قوانین و مقررات مندرج در دفترچه را مطالعه کنند چرا که بعد از انتخاب رشته امکان تغییر نیست.

صدر با اشاره به امکان انتخاب رشته های بدون آزمون گفت: متقاضیان ورود به دانشگاه که در کنکور سراسری شرکت نکرده اند و یا داوطلبانی که با توجه به رتبه خود، علاقمند به تحصیل در رشته های با سوابق تحصیلی هستند می توانند همزمان با داوطلبان کنکور در روزهای ۱۴ تا ۱۸ شهریور نسبت به انتخاب رشته صرفا در رشته های بدون آزمون اقدام کنند.

وی گفت: برخی رشته ها دارای شرایط خاص و آزمون های عملی هستند که پیش از این برنامه ریزی های لازم انجام شده است. برخی از دانشگاه ها شرایط خاص دارند که این دانشگاه ها در دهه سوم شهریورماه برای این امور اقدام می کنند.

معاون آزمون های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: انتخاب رشته تنها برای داوطلبانی که در یکی از نوبت های کنکور ثبت نام کرده اند امکان پذیر است. حتی اگر کسی تنها در نوبت دی ماه ۱۴۰۱ (نوبت اول کنکور ۱۴۰۲) شرکت کرده باید در نوبت های اول یا دوم یا هر دو کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام می کرده است که بتوانیم سوابق تحصیلی فرد را از آموزش و پرورش دریافت کنیم.

وی گفت: تفاوتی که آزمون امسال با آزمون های سال گذشته داشت، آزمون اختصاصی فرهنگیان بود. نتایج آزمون اختصاصی فرهنگیان در هفته گذشته در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شد و افرادی که قبول نهایی اعلام شده اند اگر در نوبت اول یا دوم کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام کرده باشند، در صورت اعلام انصراف از قبولی فرهنگیان، می توانند انتخاب رشته در کنکور را انجام دهند.

صدر یادآور شد: پذیرش در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به صورت متمرکز در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور انجام می شود و افرادی که براساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی هستند بدانند که به جز این چهار رشته، انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود. دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۱ شهریورماه در سایت مرکز آزمون این دانشگاه انجام می شود.

وی گفت: برخی از داوطلبان در چند نوبت در چند گروه آزمایشی در کنکور شرکت کرده اند که به این افراد به روش های مختلف اطلاع رسانی شده است که گروه آزمایشی ملاک را اعلام کنند. اگر افراد خودشان به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام نکرده باشند، سازمان ملی سنجش آخرین گروه آزمایشی که فرد در آن شرکت کرده را ملاک عمل قرار داده و براساس آن کارنامه منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار