دولتها بخش خصوصی را در مهارت آموزی جدی بگیرند
تهران (پانا) - رییس انجمن کسبوکار میگوید در طـــرح تحولی که دولت با چشم اندازی ۲۰ ساله تهیه کرده است تربیت نیروی متخصص و ماهر باید در محیط دانشگاه اتفاق بیفتد، مسئولان باید در راستای مهارت آموزی دانش آموختگان تصمیمی عاجل بگیرند و با همکاری دولت و بخش خصوصی نسبت به واگذاری اجرای دورههای مهارت آموزی تخصصی به مراکز و موسسات آموزشی غی دولتی اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی انجمن کسبوکار، هادی سیاری افزود: دولتها باید بخش خصوصی را در آموزش های تخصصی مهارتی جدی گرفته و برگزاری دوره های مهارت آموزی در سطوح مختلف را برون سپاری کنند.
رییس انجمن کسب و کار ایران در خصوص برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها ، گفت: افزایش درآمد یکی از دلایل برگزاری دورههای بدون کنکور در دانشگاههای دولتی و نیمهدولتی است که به دلیل نبود تخصص کافی و تحقیقات لازم وعدم استفاده از اساتید مرتبط و با تجربه ، مهارتآموزی واقعی به دانشجویان صورت نمیگیرد و در نتیجه دانشگاهها خروجی چشمگیری نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه بیم آن میرود کم کم دانشگاهها از وظیفه اصلی خود که انتقال دانش کارآمد و به روز است دور بمانند، خاطر نشان کرد: در برخی موارد دانشگاههای دولتی و نیمه دولتی با استفاده از برند معتبر خود در برگزاری دورههای مهارت و جذب دانشجو به جای انتقال دانش با یکدیگر به رقابت میپردازند.
به گفته وی امروز آموزش و پرورش افراد تحصیلکرده تربیت می کند، اما درصد کمی از آنان با مهارتی که دارند بعد از آن که وارد بازار کار شده و به کسبو کاری رسیدند، در انتظار استخدام نبوده و از دولت توقع نخواهند داشت.
وی تصریح کرد: نداشتن مهارت یعنی نداشتن شغل و درآمد که منجر به عدم توانایی برای ازدواج و فرزند و ایجاد نشاط شده و نبود اینها یعنی افسردگی، اعتیاد، به فساد روی آوردن که همه از تبعات غیر مستقیم بیمهارتی است.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید در آموزش جدی گرفته شوند و برگزاری دورههای مهارتآموزی تخصصی در سطوح مختلف را با اعتماد به بخشخصوصی برونسپاری کنند.
سیاری همچنین معتقد است که مسوولین دانشگاه آزاد اسلامی با حذف آزمون از ۹۰ درصد رشتههای مقطع کارشناسی ، گرچه برای اشتغالزایی هزاران نفر از اساتید و مدرسان و کارمندان دانشگاه آزاد بستر ایجاد میکنند ولی از طرفی بیکاری صدها هزار دانشجو را که آسان و بدون قید و شرط وارد دانشگاه شده و بدون مهارت خارج میشوند را رقم میزنند که این رویه با منویات رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید منافات دارد.
بسیاری از خروجیهای دانشگاهها هیچ مهارتی ندارند
ناکارآمدی دانشگاه ها ، صدای جامعه روحانیت را هم درآورده است تا جایی که حجت الاسلام قرائتی در نامه ای خطاب به مسئولان فرهنگی ، حوزوی و دانشگاهی اعلام کرد: امروز بسیاری از خروجی های دانشگاه ها جز محفوظات و مدرک، هیچ مهارتی ندارند و همین مدرک برای آن ها مانع کار است و آنها را تبدیل به جوانانی پرتوقع و مطالبه گر که بدون هیچ گونه تولیدی ، مصرف گرا بوده و در انتظار استخدام و کار دولتی هستند، نموده است.
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس نیز اظهار داشت: برخی کارشناسان معتقدند برگزاری دورههای مهارت آموزی مختص دانشگاهها نیست و نباید دانشگاههای دولتی و بنام نسبت به برگزاری این دورهها اقدام کنند.
وی همچنین تاکید کرد که دانشگاهها باید در راستای انتقال دانش به روز و کارآمد و مطابق با بازار کار حرکت کنند و برگزاری این دورههای تکمیلی را به بخش خصوصی بسپارند.
عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: نسل سوم دانشگاهها با هدف تربیت عالمان کارآفرین ترسیم شده است و باید مشاورههای کسبو کار جهت ایجاد اشتغال و پرورش کارآفرینان را ارائه دهند ولی دانشگاهها این روزها به شدت به دنبال سودآوری و فروش نام دانشگاه خود هستند و با روشهای مختلفی نظیر جذب دانشجو بدون کنکور و یا برگزاری دورههای مختلف مهارتی MBA و DBA اقدام به جذب سرمایه میکنند.
ارسال دیدگاه