معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش پرورش شهرستان فیروزکوه:
جشن تکلیف، نقطه عطفی در پذیرش مسئولیتهای دینی نوجوانان است
فیروزکوه (پانا) - معاون پرورشی و تربیتبدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، جشن تکلیف را نقطه عطفی در پذیرش مسئولیتهای دینی نوجوانان دانست.

مرتضی پاک، معاون پرورشی و تربیتبدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه در گفتوگو با پانا درباره جشن تکلیف بیان کرد: «یکی از وظایف مهم والدین، آموزش احکام شرعی به فرزندان است و گام نخست در این مسیر، آگاه کردن آنها از رسیدن به سن تکلیف است. والدین و مربیان باید با روشهای مناسب، نوجوانان را متوجه این مرحله جدید از زندگیشان کنند و به آنها بیاموزند که ورود به این دوره، تکالیف و مسئولیتهایی را برایشان به همراه دارد. برگزاری جشن تکلیف، یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه است که میتواند تأثیر مثبت و عمیقی بر احساسات و عواطف نوجوانان بگذارد.»
وی افزود: «این مراسم، شخصیت پاک و پرانرژی نوجوانان را تایید میکند و آنها را برای پذیرش مسئولیتهای دینی و انسانی آماده میسازد. به دلیل اهمیت این رویداد، شایسته است که والدین و مربیان، این روز را جشن بگیرند و درباره عظمت و اهمیت تکلیف و مسئولیتهای جدید نوجوانان برای آنها سخن بگویند.»
پاک تاکید کرد: «اگر برای نوجوانان توضیح داده شود که خداوند از این لحظه، توجه و لطف ویژهای به آنها دارد و بر اساس لیاقتی که در وجودشان نهفته این مسئولیت را بر عهدهشان گذاشته است، تأثیر عمیقی بر روحیه آنها خواهد داشت. بسیاری از علمای بزرگ اسلامی، اهمیت ویژهای برای جشن تکلیف قائل بوده و بر یادآوری این مرحله از زندگی به نوجوانان تاکید کردهاند.»
معاون پرورشی و تربیتبدنی اداره آموزش و پرورش فیروزکوه تصریح کرد: «شرکت دادن کودکان در مجالس و مراسم دینی، همراه بردن آنها به مسجد یا حضور در مناسبتهای مذهبی مانند عید فطر و جشنهای مذهبی، نقش مهمی در رشد عواطف دینی آنها دارد. البته باید مراقب بود که برنامهها و فعالیتهایی که از طاقت و حوصله کودکان فراتر است، اجرا نشود. گوش دادن به آیات قرآن با صوت زیبا یا حفظ اشعاری با مضامین دینی و حکمتآموز میتواند ذهن و ضمیر آنها برای درک تعالیم دینی را آماده سازد.»
پاک اظهار کرد: «در این مسیر باید هوشیار بود و از سختگیریهای نابهجا پرهیز کرد و بر نرمی و ملاطفت تأکید داشت. با این حال اگر نوجوان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی، پس از طی مراحل لازم و تشویق و ترغیب از انجام عبادتهای واجب بهویژه نماز خودداری کرد، لازم است در حد ضرورت از روشهای جدیتری برای ترغیب او به انجام تکالیف دینی استفاده شود. در بُعد آموزش نظری عقاید دینی، معمولاً مشکلی وجود ندارد؛ زیرا میتوان با زبان ساده، کودکان را قانع کرد. با این حال باید توجه داشت که درک کودکان از مفاهیم دینی، متفاوت از بزرگسالان است و آنها مقولاتی چون خدا، معاد، بهشت و جهنم، فرشتگان و دیگر موضوعات دینی را به شکلی ساده در ذهن خود تجسم میکنند.»
وی ادامه داد: «در آشنا کردن کودکان با این مفاهیم باید عشق و محبت را در نظر گرفت و بیشتر بر رحمت خداوند تاکید کرد، نه بر خشم و مجازاتهای اخروی؛ یادآوری نعمتهای الهی و مهربانی خداوند، روشی مؤثر در ترغیب کودکان به آموزههای دینی است.»
ارسال دیدگاه