رتبهٔ اول جشنواره همیار معلم در رشتهٔ جامعهشناسی پایهٔ دوازدهم:
طرح «همیار معلم» گامی در جهت شناسایی آموزگاران آینده کشور است
قرچک (پانا) - رتبه اول جشنواره همیار معلم در رشته جامعهشناسی پایه دوازدهم در مرحله منطقهای، طرح همیار معلم را عامل استعدادیابی در دانشآموزان علاقهمند به تدریس و فضای مدرسه و کلاس خواند.

مهسا خودکام، رتبه اول جشنواره همیار معلم در رشته جامعهشناسی پایه دوازدهم در گفتوگو با پانا بیان کرد: «طرح همیار، یک ایده نوین در جهت کشف استعدادهای دانشآموزان در زمینه تدریس و آموزش است که در چهار مرحلهٔ آموزشگاهی، منطقهای، استانی و کشوری میان دانشآموزان ۳ رشتهٔ علوم تجربی، علوم انسانی و ریاضیوفیزیک اجرا میشود.»
خودکام در شرح چگونگی اجرای مرحلهٔ مدرسهای این رقابت در دبیرستان شهدای محراب اظهار کرد: «داور مرحلهٔ مدرسهای در این جشنواره عمدتاً مدیر مدرسه و معاونین آموزشی هستند و مدرسه من نیز از این قاعده مستثنی نبود. با وجود دقت و سختگیریهای آنان، توانستم رتبهٔ اول را در مرحله مدرسهای کسب کنم. یکی دیگر از اقدامات سازنده کادر مدرسه، در اختیار گذاشتن فرمهای داوری و آشنا کردن دانشآموزان با شیوه اجرای مسابقه بود.»
وی به فرصتهای بیشتر مطالعاتی در مرحله منطقهای نسبت به مرحلهٔ مدرسهای اشاره کرد و افزود: «جو حاکم در رقابت مرحله منطقهای برای من استرسزا بود، چراکه تمام دانشآموزان برگزیده و مستعد بودند. قرار بود از میان سی دانشآموز، یک نفر برای شرکت در مرحلهٔ استانی انتخاب شود و فاصلهٔ امتیازی میان شرکتکنندگان نیز، بنا به گفتههای داوران، بسیار کم بود.»
خودکام نسبت به ظرفیت جشنواره اعتراض خود را ابراز کرد، چراکه معتقد است تمام دانشآموزان شایسته معرفی به قطب مربوط به رشتهٔ خود هستند و صرفاً انتخاب یک فرد از میان دختران و یک نفر از میان پسران هر منطقه میتواند یکی از نشانههای بیعدالتی آموزشی محسوب شود.
این دانشآموز مقامآور در توضیح نحوه داوری ارائهها گفت: «در طول رقابت، دو داور تخصصی و عمومی حضور داشتند. داور عمومی از ابتدا تا انتهای اجراها حاضر بود و با توجه به ارائهها، امتیازهایی را بر اساس شیوه تدریس، استفاده از رسانههای آموزشی، میزان تسلط افراد بر تدریس، میزان آرامش و غیره ثبت میکرد. داور تخصصی نیز با توجه به هر درس، دارای فرم داوری جداگانه بود.»
وی در پایان از مسئولان منطقهای درخواست کرد که ظرفیتهای این جشنواره را برای کشف استعدادهای بیشتر و معرفی دانشآموزان توانمند به استان افزایش دهند.
ارسال دیدگاه