دبیر ادبیات دبیرستان شهید همت شهرستان ملارد:

نگاه تیزبین دهخدا به واقعیت‌های اجتماعی ،تأثیرات ماندگاری بر ادبیات معاصر ایران داشت

ملارد (پانا) - دبیر ادبیات دبیرستان شهید همت شهرستان ملارد، با اشاره به نگاه تیزبین دهخدا به واقعیت‌های اجتماعی، تأکید کرد که این نگاه تأثیر مستقیمی بر ماندگاری و پیشرفت ادبیات ایران زمین داشته است.

کد مطلب: ۱۵۴۶۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاه تیزبین دهخدا به واقعیت‌های اجتماعی ،تأثیرات ماندگاری بر ادبیات معاصر ایران داشت

وجیهه علی‌بابایی، دبیر ادبیات دبیرستان شهید همت شهرستان ملارد، در گفت‌وگو با پانا به بررسی جایگاه علی‌اکبر دهخدا در ادبیات ایران پرداخت. وی این چهره برجسته را شخصیتی فرهنگی و ادبی با تأثیری ماندگار در تاریخ کشور دانست و گفت: «علی‌اکبر دهخدا، متولد ۱۲۵۷ خورشیدی در تهران، ادیب، لغت‌شناس، سیاستمدار و شاعر نام‌آشنایی بود که با خدمات ارزنده‌اش به ادبیات و فرهنگ ایران، به‌حق لقب "علامه" را به خود اختصاص داد. او را نه‌تنها به‌واسطه تألیف لغت‌نامه، که به‌عنوان پیشگام طنزنویسی مدرن در زبان فارسی می‌شناسند.»

علی‌بابایی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی دهخدا افزود: «دهخدا همواره در پی غنی‌سازی ادبیات و هموار کردن مسیر پیشرفت برای ایران بود. او معتقد بود توسعه ادبیات و فرهنگ، بستری برای گسترش اندیشه‌های مترقی و انقلابی در جامعه فراهم می‌کند و تحقق این هدف، تنها با همسویی تمام اقشار و نهادهای کشور ممکن است. او خود نیز با تلاشی خستگی‌ناپذیر در این راه گام برداشت.»

این دبیر ادبیات، رمز موفقیت دهخدا را در پشتکار و مقاومت او در برابر دشواری‌ها دانست و تأکید کرد: «دهخدا با قلمی توانا و تفکری پیشرو، آثاری ماندگار خلق کرد. مجموعه طنز "چرند و پرند" او نه‌تنها ژانری نوین در ادبیات فارسی را پایه گذاشت، بلکه معیاری برای نقد اجتماعی و واقع‌گرایی در نثر معاصر شد. نگاه تیزبین او به نهادهای سنتی و روایت صادقانه‌اش از واقعیت‌های جامعه، الهام‌بخش نسل‌های بعدی نویسندگان بود.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش ادبیات در جوامع اسلامی پرداخت و بیان کرد: «ادبیات، آیینه ارزش‌ها و باورهای یک تمدن است. بی‌اعتنایی به این میراث، جامعه را از هویت خود دور می‌کند و نسل‌ها را در خطر ازخودبیگانگی قرار می‌دهد. ادبیات به ما می‌آموزد که تفاوت‌های قومی و فرهنگی را نه به‌عنوان تهدید، بلکه به‌عنوان نشانه‌ای از غنای تاریخ و هنر نیاکان خود ببینیم.»

علی‌بابایی در پایان با تأکید بر ضرورت ترویج ادبیات میان نوجوانان گفت: «ملتی که نسل جوان آن با پیشینه ادبی خود بیگانه باشد، همانند پرنده‌ای در قفس است. ادبیات، افزون بر لذت و سرگرمی، دریچه‌ای به شناخت هویت ملی و شخصیت‌های بزرگی مانند دهخدا می‌گشاید. آشنایی نوجوانان با این گنجینه، سرمایه‌ای برای ساختن آینده‌ای روشن است.»

خبرنگار : دانش آموز ،نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار