سرگروه ریاضی مقطع متوسطه دوم ملارد:
همایش ملی آمار و ریاضی به دنبال نوآوری در آموزش و تغییر نگرش معلمان است
ملارد (پانا) - همایش ملی آمار و ریاضی با هدف تغییر نگرش معلمان نسبت به تدریس آمار و احتمال، بهرهگیری از ابزارهای نوین آموزشی و تأکید بر کاربردهای آمار در زندگی برگزار شد.

حمیدرضا عبدالملکی، سرگروه ریاضی مقطع متوسطه دوم ملارد و دکترای ریاضی با ۲۹ سال سابقه تدریس در گفتوگو با پانا درباره مباحث مطرحشده در همایش ملی ریاضی گفت: «هدف اصلی ما تغییر دیدگاه معلمان نسبت به درس آمار و احتمال بود. به جای تمرکز بر محاسبات عددی باید بر تفسیر نتایج و استفاده از مثالهای واقعی و زندگی روزمره تأکید کنیم. تحقیقات نشان داده که دانشآموزان با این روش و مشاهده نتایج در زندگی، به درس آمار بیشتر علاقهمند میشوند و میتوانند آن را تفسیر کنند.»
وی به اهمیت نمودارهای آموزشی اشاره کرد و بیان کرد: «استفاده از نمودارها و ابزارهای کمکآموزشی مانند اینترنت و گوشیهای هوشمند، نقش بهسزایی در این فرآیند دارد. نمودارهای مربوط به آلودگی هوا، نرخ رشد جمعیت و تغییرات درآمدی میتواند جذاب باشد و دانشآموزان را به یادگیری ترغیب کند.»
عبدالملکی تأکید کرد که تعریف صحیح متغیرها و استفاده از نمودارهای واقعی برای تحلیل دادهها و پیشبینی آینده اهمیت زیادی دارد: «دبیران باید متغیرها را به درستی تعریف کنند تا دانشآموزان در استفاده از فرآیندهای آماری و احتمالی دچار خطا نشوند. این موضوع بهویژه در تحلیل دادهها بسیار مهم است.»
سرگروه ریاضی مقطع متوسطه دوم ملارد در خصوص استفاده از ابزارهای نوین آموزشی گفت: «استفاده از اینترنت و نمودارهای آماده میتواند دانشآموزان را به درس آمار علاقهمند کند و آنها را به تفسیر نتایج ترغیب نماید.»
عبدالملکی همچنین بر اهمیت تدریس مفاهیم آمار در کنار دروس ریاضی تأکید کرد و گفت: «درس آمار همیشه تحتالشعاع درس احتمال بوده است. اما با تغییر نگرش و استفاده از روشهای نوین تدریس، میتوان این درس را به یکی از دروس مهم و کاربردی تبدیل کرد که تأثیر زیادی بر درک مفاهیم علمی و اقتصادی دارد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «بحث احتمالات امروز وارد علوم مختلف شده و اهمیت زیادی دارد. ما باید به این درس به چشم یک علم نگاه کنیم که میتواند تفسیرهای اقتصادی، جمعیتی، سلامتی و مشکلات یا فواید آینده را پیشبینی کند.»
ارسال دیدگاه