دبیر کار و فناوری دبیرستان اندیشه نفیس فیروزکوه:
تکنولوژی هوش مصنوعی یا AI به نحوی قابلیت تفکر دارد
فیروزکوه (پانا) - دبیر کار و فناوری دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه گفت: هوش مصنوعی یا AI در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد.

نفیسه ایلکا، دبیر کار و فناوری دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه در گفتوگو با پانا تصریح کرد: «بسیاری از افراد با شنیدن واژه هوش مصنوعی، تصور میکنند که این فناوری همان رباتهای بیاحساسی است که در آینده جای انسانها را خواهند گرفت. این تصور عمدتاً تحت تأثیر فیلمهای علمی - تخیلی شکل گرفته اما واقعیت با آنچه تصور میشود، تفاوت دارد. هوش مصنوعی یا AI در واقع تکنولوژیای است که به نوعی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با آنچه بهعنوان تفکر انسانی میشناسیم، تفاوتهای اساسی دارد، ما تلاش میکند تا از آن تقلید کند.»
وی توضیح داد: «به شبیهسازی فرآیندهای هوش انسانی توسط برنامههای کامپیوتری، هوش مصنوعی گفته میشود در حالی که این فناوری بهطور فزایندهای در حال گسترش است و شرکتها به دنبال راههایی برای ادغام آن در محصولات و خدمات خود هستند. هنوز تعریف دقیقی که تمامی دانشمندان روی آن توافق داشته باشند از هوش مصنوعی ارائه نشده اما اکثر تعاریف را میتوان به چهار دسته تفکر مانند انسان، تفکر منطقی، عمل مانند انسان و عمل منطقی تقسیم کرد.»
ایلکا افزود: «۲ تعریف اول مربوط به فرآیندهای تفکر و استدلال است در حالی که ۲ تعریف دیگر به رفتار مربوط میشود. اگر بخواهیم سادهترین تعریف را ارائه دهیم، میتوان گفت که هوش مصنوعی، مجموعهای از سیستمهای کامپیوتری است که توانایی استدلال، تصمیمگیری، حل مسئله و انجام کارها را تا حد زیادی شبیه به انسان و گاهی حتی دقیقتر و کارآمدتر از او دارند. تا چند سال پیش، بسیاری از این تواناییها تنها مختص انسان بودند و سیستمهای کامپیوتری در انجام آنها ناتوان بودند.»
وی درباره اهداف هوش مصنوعی اظهار کرد: «اساس این فناوری آن است که هوش انسان و نحوه عملکرد آن بهگونهای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را اجرا کند و وظایف محولشده را به درستی انجام دهد. هوش مصنوعی بر ۳ پایه یادگیری، استدلال و درک استوار است و این فناوری، شاخهای گسترده از علوم رایانه محسوب میشود که به ساخت ماشینهای هوشمند با قابلیت انجام وظایفی که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، میپردازد. پیشرفت در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، تحولی در بسیاری از بخشهای صنعت فناوری ایجاد کرده است.»
ایلکا درباره نقش هوش مصنوعی در کسبوکارهای مختلف عنوان کرد: «در حوزه آموزشوپرورش، این فناوری به خودکار شدن نمرهدهی و ارزیابی دانشآموزان کمک میکند. در زمینه امنیت، پردازش تصویر میتواند برای ردیابی مجرمان و شناسایی هویت افراد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، تفسیر دادهها و استخراج اطلاعات از دادههای ساختاریافته و غیرساختاریافته یکی دیگر از کاربردهای آن است. در حوزه سلامت نیز هوش مصنوعی روند تشخیص و درمان بیماریها را تسریع میبخشد.»
دبیر کاروفناوری دبیرستان اندیشه نفیس درباره انواع هوش مصنوعی بیان کرد: «این فناوری در چندین دسته مختلف قرار میگیرد. ماشینهای انفعالی مانند حریفهای کامپیوتری در بازیهای شطرنج، حافظه محدود مانند خودروهای خودران، تئوری ذهن که شامل قابلیت درک احساسات انسانی است و خودآگاهی که به توانایی خودکار بهبود عملکرد خود مربوط میشود، از جمله انواع هوش مصنوعی محسوب میشوند.»
ایلکا در پاسخ به این پرسش که «هوش مصنوعی از چه فناوریهایی استفاده میکند؟» توضیح داد: «یکی از مهمترین فناوریهای مورد استفاده در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین است که به ماشینها قابلیت آموزش میدهد. همچنین، یادگیری عمیق که مبتنی بر شبیهسازی شبکههای عصبی مغز انسان است، یکی دیگر از فناوریهای کلیدی در این حوزه محسوب میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «شاید این سؤال پیش بیاید که آیا هوش مصنوعی همان رباتیک است؟ در پاسخ باید گفت که هوش مصنوعی و رباتیک دو علم کاملاً مجزا هستند و شباهت چندانی به یکدیگر ندارند. تنها در برخی بخشها، از هوش مصنوعی برای هوشمندسازی رباتها استفاده میشود.»
ارسال دیدگاه