مربی کارگاه های بازی‌ و معما :

بازی و معما موجب ارتباط اجتماعی بهتر در دانش آموزان می‌شود

قدس(پانا)ـ مربی کارگاه های بازی‌ و معما بازی و معما را موجب ارتباط اجتماعی و ریسک پذیرتر شدن دانش‌آموزان دانست .

کد مطلب: ۱۵۴۳۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
بازی و معما موجب ارتباط اجتماعی بهتر در دانش آموزان می‌شود

 

حمیدرضا زیارتی باهر، مربی کارگاه‌های بازی و معما، درباره تأثیر این فعالیت‌ها بر زندگی روزمره اظهار داشت: «با مطرح کردن معماها و چالش‌های فکری، هنر حل مسئله را در دانش‌آموزان تقویت می‌کنیم و جنبه‌های جذاب علم ریاضی را به آن‌ها می‌آموزیم. بازی فرصتی را فراهم می‌کند که در آن دانش‌آموزان بدون ترس از شکست، ریسک کنند. در بازی، هزینه اشتباه بسیار کم است، درحالی‌که در زندگی واقعی چنین نیست. این امر به آن‌ها کمک می‌کند که بدون نگرانی از عواقب، روش‌های مختلف حل مسئله را بیازمایند و از تجربیات خود بیاموزند.»

وی در ادامه افزود: «دانش‌آموزان در بازی‌ها و معماها، تفکر استراتژیک را می‌آموزند، مهارتی که صرفاً از طریق حل مسائل درسی به دست نمی‌آید. همچنین، گوش دادن به نظرات هم‌گروهی‌ها و ایجاد ارتباط مؤثر، یکی دیگر از مهارت‌هایی است که در این فرآیند تقویت می‌شود. در برخی از بازی‌ها، همکاری تیمی به این معناست که هر فرد باید گاهی از منافع شخصی خود به نفع گروه بگذرد. این موارد، تنها گوشه‌ای از تأثیرات مثبت بازی و معما بر زندگی روزمره هستند.»

زیارتی باهر درباره تقویت مهارت‌های حل مسئله و تفکر منطقی، خاطرنشان کرد: «برای کمک به بازیکنان در ارتقای این مهارت‌ها، از چندین روش استفاده می‌کنم. ابتدا، بازی‌ها و معماهایی را انتخاب می‌کنم که نیاز به تفکر انتقادی و تجزیه‌وتحلیل دارند. در حین بازی، بازیکنان را تشویق می‌کنم تا استراتژی‌های مختلف را امتحان کرده و از اشتباهات خود درس بگیرند. همچنین، جلسات بحث و بررسی پس از بازی برگزار می‌شود تا بازیکنان تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به درک عمیق‌تری از روش‌های حل مسئله برسند. علاوه بر این، از تکنیک‌های یادگیری مبتنی بر پروژه استفاده می‌کنم که در آن، بازیکنان به‌صورت گروهی برای حل چالش‌های خاص همکاری می‌کنند.»

وی یکی از چالش‌های اصلی در آموزش بازی‌ها و معماها را عدم تمایل برخی از بازیکنان به ریسک کردن و آزمایش ایده‌های جدید دانست و تصریح کرد: «برخی افراد از اشتباه کردن می‌ترسند و این مسئله مانع یادگیری آن‌ها می‌شود. برای مقابله با این چالش، تأکید می‌کنم که اشتباهات، بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری هستند و هر شکست، فرصتی برای رشد و پیشرفت است. مهم‌ترین درسی که از این تجربه گرفته‌ام، اهمیت ایجاد یک محیط آموزشی مثبت و انگیزه‌بخش است؛ محیطی که در آن، بازیکنان بدون ترس از قضاوت بتوانند خلاقیت خود را ابراز کنند و از فرآیند یادگیری لذت ببرند.»

خبرنگار : دانش آموز زهرا فتحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار