معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پانا؛

تغییر زمان سنجش بدو ورود به دبستان؛ فرصتی برای خدمات کیفی‌تر است

کهریزک (پانا) - معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان استثنایی کشور، به تغییرات زمان سنجش بدو ورود به دبستان و تأثیر آن بر کیفیت خدمات ارائه شده به والدین و دانش‌آموزان پرداخت.

کد مطلب: ۱۵۲۹۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد مصطفوی، معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به تغییر زمان آغاز سنجش بدو ورود به دبستان و تأثیرات مثبت آن اشاره کرد و گفت: «تغییر زمان سنجش از تابستان به طول سال تحصیلی، فرصتی برای ارائه خدمات کیفی‌تر و دقیق‌تر فراهم کرده است. این تغییر به والدین امکان می‌دهد تا با حضور در مراکز مجهز و بهره‌مندی از نیروهای تخصصی و آموزش‌دیده، خدمات بهتری دریافت کنند.»

وی افزود: «در تابستان، ارزیابی‌ها توسط نیروهای موقتی که گاهی اشراف کامل بر آزمون‌ها نداشتند، انجام می‌شد. اما اکنون سنجش با حضور نیروهای متخصص انجام می‌شود که امکان ارائه مداخلات هدفمند نظیر کاردرمانی، گفتاردرمانی یا خدمات روانشناختی را به‌موقع فراهم می‌کند. در گذشته، ارزیابی‌ها تنها به تشخیص محدود می‌شد، اما اکنون خدمات جامع‌تری ارائه می‌شود.»

مصطفوی با اشاره به تأثیر تنوع اقلیمی کشور بر اجرای بهتر برنامه‌های سنجش، اظهار داشت: «اجرای سنجش در طول سال تحصیلی این امکان را فراهم می‌کند که خانواده‌ها متناسب با شرایط زمانی و اقلیمی، در زمان مناسب حضور یابند و ارزیابی دقیق‌تری انجام شود.»

وی درباره چالش‌های اجرای این برنامه گفت: «از آنجا که این برنامه جدید است، نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده دارد. بسیاری از والدین هنوز تصور می‌کنند سنجش باید در تابستان انجام شود. با این حال، وضعیت سال گذشته نسبت به گذشته بهتر بود، اما چالش‌هایی مانند نوبت‌گیری و تکمیل ارزیابی در زمان مشخص همچنان وجود دارد.»

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی کشور توصیه کرد: «والدین باید به زمان پایان سنجش که تا اسفندماه ادامه دارد، توجه داشته باشند و هرچه سریع‌تر نوبت‌گیری و خوداظهاری فرزندشان را تکمیل کنند. این سنجش نه تنها فرصتی برای غربالگری، بلکه امکان ارائه مداخلات تخصصی را نیز فراهم می‌کند.»

مصطفوی در پایان تأکید کرد: «والدین باید این برنامه را غنیمت بشمارند و توصیه‌های مراکز جامع را برای بهبود وضعیت روانشناختی، گفتاری و رفتاری فرزندان جدی بگیرند. همکاری مستمر با این مراکز، مسیر رشد و پیشرفت تحصیلی و اجتماعی فرزندان را هموار می‌سازد.»

حجم فایل ویدیویی : ۱۸.۱۸M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۴:۲۰ دانلود فایل
خبرنگار : دانش‌آموز، ستایش پارساپسند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار