دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان ملارد:
امام محمدباقر(ع) تاثیر شگرفی در توسعه عقلانیت و تفکر علمی داشتند
ملارد (پانا) - دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان ملارد گفت: امام محمدباقر(ع) به عنوان اولین امامی که دروس علمی و فقهی را بهطور رسمی در جامعه اسلامی بنیانگذاری کردند، تأثیر شگرفی در توسعه عقلانیت و تفکر علمی داشتند.
فاطمه سوگولپاشا، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرگزاری پانا به بررسی جایگاه علمی امام محمدباقر(ع) در تاریخ اسلام پرداخت و گفت: «امام محمدباقر(ع) به عنوان یکی از پیشوایان بزرگ شیعه در قرن اول هجری بهویژه در زمینه ترویج علم و دانش شناخته میشود. ایشان به عنوان اولین امامی که بهطور رسمی، دروس علمی و فقهی را در جامعه اسلامی بنیانگذاری کردند، تأثیر زیادی در گسترش علوم مختلف داشتند.»
وی درباره فعالیتهای امام باقر(ع) بیان کرد: «امام باقر(ع) با تشکیل حلقههای علمی و پاسخ به مسائل دینی و فقهی، نهتنها جایگاه علمی اهل بیت(ع) را ارتقا دادند بلکه به توسعه عقلانیت و تفکر علمی در جامعه اسلامی نیز کمک شایانی کردند.»
سوگولپاشا افزود: «یکی از مهمترین ویژگیهای امام باقر(ع) این بود که ایشان توانستند میان علم دین و دنیای روزمره، ارتباط برقرار کرده و دانشپژوهان مختلف را جذب کنند.»
وی به تلاشهای امام محمدباقر(ع) در ترویج علم بهویژه در عرصههای فقه، کلام و تاریخنگاری اشاره کرد و گفت: «این فعالیتها زمینهساز تحولات فرهنگی و علمی بزرگی در جهان اسلام شد. ایشان تأکید زیادی بر اهمیت پرسشگری و جستوجوی علم داشتند و همواره بر استفاده از عقل و استدلال در حل مسائل تأکید میکردند.»
سوگولپاشا خاطرنشان کرد: «امام باقر(ع) علاوه بر جنبههای علمی به تربیت دانشپژوهان و ایجاد ارتباطات علمی میان افراد مختلف نیز اهمیت زیادی میدادند و این رویکرد باعث شد تا تعداد زیادی از شاگردان بزرگ از محضر ایشان بهرهمند شوند.»
وی به تلاشهای امام باقر(ع) در ثبت و حفظ تاریخ اسلام و اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: «این تلاشها نقش حیاتی در انتقال صحیح تاریخ به نسلهای بعدی ایفا کرده است.»
سوگولپاشا به پیام امام محمدباقر(ع) برای مسلمانان و دانشپژوهان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: «علم و دانایی باید همواره در خدمت انسانیت و رشد فردی و اجتماعی باشد و در این راستا باید از تمامی ابزارهای عقلانی و علمی بهره برد.»
ارسال دیدگاه