دانش‌آموز پژوهشگر و فناور:

تفکر خلاق و پژوهش‌محور عامل ارتقای تحصیلی و اجتماعی است

ملارد (پانا) - دانش‌آموز پژوهشگر و فناور و برگزیده برتر استانی از دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم ملارد، تفکر خلاق و پژوهش‌محور را عامل ارتقای تحصیلی و اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۱۵۲۶۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تفکر خلاق و پژوهش‌محور عامل ارتقای تحصیلی و اجتماعی است

نرگس مرادی، دانش‌آموز پژوهشگر، فناور و برگزیده برتر استانی از دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا درباره تجربیات و دیدگاه‌های خود در زمینه پژوهش و تحقیق صحبت کرد.

او که به عنوان پژوهشگر برتر شناخته شده است در ابتدا از اهمیت پژوهش در حرفه‌های مختلف سخن گفت و افزود: «یک نویسنده خوب باید پژوهشگر باشد، خواننده ماهری باشد و از تمام حواس خود به خوبی استفاده کند. همچنین با ادبیات و هنر باید آشنا باشد و خلاقیت ذهنی خوبی داشته باشد. برای نوشتن یک اثر ارزشمند باید تخیل و رویاپردازی خوبی نیز داشت و با زبان علمی، ادبی و استعاره آشنا بود.»

مرادی به روحیه کنجکاوی و پرسشگری خود از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: «از کودکی و دوران ابتدایی، علاقه زیادی به تحقیق و جست‌وجو داشتم. همیشه با مشاهده هر چیزی، سؤالاتی از قبیل «چه»، «چرا»، «چگونه»، «کِی» و «کجا» برای خود مطرح می‌کردم و به دنبال یافتن پاسخ آن‌ها بودم. متاسفانه در فرهنگ ما این سؤالات اغلب یا به عنوان فضولی تلقی می‌شوند یا به دلیل ترس از عدم پاسخ‌دهی صحیح، بی‌پاسخ می‌مانند.»

دانش‌آموز پژوهشگر و فناور به اهمیت پژوهش در حرفه خبرنگاری پرداخت و اظهار کرد: «در هر شغلی باید محقق و پژوهشگر باشید. به‌ویژه در حرفه خبرنگاری که باید روحیه کنجکاوی، پرسشگری و تحلیلگری داشت تا بتوانید حقیقت را به‌خوبی آشکار کنید. یک خبرنگار خوب باید از وضعیت جامعه آگاه باشد و با نگاه تحلیلی به مسائل اجتماعی بپردازد؛ چرا که این شغل، نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و روشن کردن حقیقت ایفا می‌کند.»

مرادی به همسن‌و‌سالان خود توصیه کرد که تحقیق و پژوهش را اولویت خود قرار دهند و گفت: «تحقیق و پژوهش، نقش زیادی در ارتقای سطح تحصیلی و موقعیت اجتماعی هر فرد دارد. برای موفقیت در هر زمینه‌ای باید تفکر خلاق و پژوهش‌محور داشته باشیم. برای روی آوردن به تحقیق باید همیشه با نگاه پرسشگری به مسائل نگاه کنیم. همچنین باید اهداف خود را شناسایی کرده و در مسیر رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم؛ زیرا پژوهش باید در خدمت حل مشکلات جامعه و بشریت باشد.»

این دانش‌آموز پژوهشگر به ضرورت شناخت موقعیت فردی و شناخت موانع در مسیر تحقیق و پیشرفت اشاره کرد و افزود: «هر شخص باید موقعیت خود را بشناسد و اهدافش را بر اساس آن تعیین کند. سپس موانع را شناسایی کرده و با اراده و همت در راستای حل مشکلات و تحقق اهداف خود گام بردارد.»

خبرنگار : دانش آموزان: ملیکا رضائی و فهیمه رضائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار