معاون پرورشی دبیرستان اندیشه نفیس فیروزکوه:

پژوهش، راه‌حل‌های قابل اطمینان برای مشکلات کشور به ارمغان می‌آورد

فیروزکوه (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه، پژوهش را ارمغان‌آورنده راه‌حل‌های قابل اطمینان برای مشکلات کشور دانست.

کد مطلب: ۱۵۲۵۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش، راه‌حل‌های قابل اطمینان برای مشکلات کشور به ارمغان می‌آورد

نفیسه ایلکا، معاون پرورشی دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه در گفتگو با پانا در خصوص اهمیت پژوهش در جامعه و روز پژوهش گفت: «یکی از اساسی‌ترین ارکان گسترش علم و پیشرفت هر کشور، توجه به تحقیق و پژوهش است. پژوهش می‌تواند زمینه‌ساز تحولات و جهش‌های علمی در کشور باشد و با برنامه‌ریزی و تمرکز روی این مقوله می‌توان به نتایج شگفت‌انگیزی در جامعه دست یافت.»

وی افزود: «خداوند متعال، استعدادهای بالقوه‌ای برای تعالی بشر آفریده و وظیفه بشر است که با همت و تلاش هدفمند این استعدادها را کشف و بالفعل کند که این امر جز از طریق پژوهش و تحقیق میسر نمی‌شود.»

ایلکا ادامه داد: «پژوهش، اندیشیدن و نوآوری از نیازهای اساسی برای دستیابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. تاکید بر پژوهش و تشویق پژوهشگران به فعالیت‌های علمی، یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به خودکفایی و پیشرفت در هر کشور است.»

معاون پرورشی دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه با اشاره به روز پژوهش گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۵ آذر به عنوان روز پژوهش از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور نامگذاری شد. این روز به منظور ارج نهادن به مقام پژوهشگران و شناسایی مشکلات و چالش‌های پیش روی پژوهش و فناوری کشور تعیین شده است.»

ایلکا تاکید کرد: «هرساله مراسم هفته پژوهش با مشارکت دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌های مهم این هفته، تقدیر از مقالات برتر، پژوهشگران نمونه، مدیر تحقیق نمونه و انتشار کارنامه پژوهشی است.»

وی به تعریف پژوهش پرداخت و خاطرنشان کرد: «پژوهش به معنای بررسی یا کاوشی سختکوشانه است که هدف آن کشف واقعیت‌ها، تجدید نظر در نتیجه‌گیری‌ها و تفسیر درست واقعیت‌ها است. این فرآیند می‌تواند به‌کارگیری عملی نتایج جدید را نیز در پی داشته باشد.»

ایلکا اظهار کرد: «پژوهش، فرآیند رسیدن به راه‌حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها به‌صورت نظام‌مند و برنامه‌ریزی‌شده است. پژوهش، یکی از نیازهای اساسی برای توسعه همه‌جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر تولید علم و پژوهش استوار است.»

معاون پرورشی دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه گفت: «نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشورها است. موفقیت در فعالیت‌های مختلف از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات، بستگی زیادی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی دارد.»

ایلکا تصریح کرد: «پژوهش، یکی از محورهای اصلی پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور است. بدون پژوهش، دانش بشری افزایش نمی‌یابد و به سکون و رکود دچار می‌شود و پژوهش از این رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته است.»

وی افزود: «پیشرفت و توسعه کشورها ارتباط مستقیم با تحقیقات علمی دارد. کشورهای پیشرفته صنعتی، سرمایه‌گذاری زیادی در بخش پژوهش انجام می‌دهند که این امر موجب رشد و توسعه آن‌ها شده است.»

ایلکا تاکید کرد: «پژوهش، یک فرآیند منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارها است. با توجه به نظم و ترتیب پدیدارها می‌توان قوانین و اصول مختلفی را تنظیم کرد که این قوانین به نوبه خود، گویای نظم موجود در پدیده‌ها هستند.»

معاون پرورشی دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه به مشکل عدم اولویت‌گذاری در پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: «پژوهش‌های متفرقه و انجام تحقیقات بر اساس علاقه شخصی بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها، ممکن است باعث تکرار پژوهش‌ها و از بین رفتن منابع محدود شود. پژوهشگران باید اولویت‌ها را رعایت کرده و آنچه که بیشتر به نفع جامعه است را ترجیح دهند.»

خبرنگار : دانش‌‌آموز : فاطمه هادیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار