عضو دبیرخانه کشوری ریاضی در گفت‌و‌گو با پانا :

آموزش صحیح معلمان نقش کلیدی در علاقه‌مندی دانش‌آموزان به ریاضی دارد

شهرستانهای تهران(پانا)- عضو دبیرخانه کشوری ریاضی،آموزش صحیح معلمان را نقش کلیدی در علاقه‌مندی دانش‌آموزان به ریاضی دانست.

کد مطلب: ۱۵۲۳۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش صحیح معلمان نقش کلیدی در علاقه‌مندی دانش‌آموزان به ریاضی دارد

 

سمیه سادات میرمعینی، عضو دبیرخانه کشوری ریاضی و ناظر علمی جشنواره کشوری-بین‌المللی نوجوان خوارزمی، با تأکید بر نقش معلمان در یادگیری و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ریاضی گفت: «شاید این سوال مطرح باشد که آیا آموزش صحیح معلمان تأثیری بر یادگیری و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به ریاضی دارد؟ از نگاه من، به عنوان ناظر جشنواره نوجوان خوارزمی، قطعاً تأثیر بسزایی دارد.»

وی افزود: «اگر معلم نداند درس ریاضی که تدریس می‌کند چه کاربردهایی در زندگی روزمره دارد، یا اینکه چگونه می‌توان آن را به علومی نظیر فناوری، هنر و مهندسی مرتبط کرد، نمی‌تواند آموزش مناسبی به دانش‌آموزان ارائه دهد. به همین دلیل، اغلب از دانش‌آموزان می‌شنویم که می‌پرسند: «ریاضی به چه دردی می‌خورد؟»  یا «چرا باید این درس سخت را یاد بگیریم؟» در حالی که ریاضی یک درس پایه‌ای در سراسر جهان است و نقش بسیار مهمی در حل مسئله، افزایش خلاقیت و تقویت دقت دانش‌آموزان ایفا می‌کند.»

میرمعینی ادامه داد: «ریاضی نه‌تنها در هر رشته تحصیلی اهمیت دارد، بلکه در بسیاری از تولیدات علمی، فناوری و هنری تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، آموزش صحیح و کاربردی می‌تواند این دیدگاه نادرست را تغییر دهد.»

معصومه باجلان، عضو دبیرخانه کشوری ریاضی دوره اول متوسطه، نیز با اشاره به چالش‌های موجود در انگیزه‌بخشی به دانش‌آموزان گفت: «امروزه بسیاری از دانش‌آموزان به اشتباه تصور می‌کنند که ریاضی کاربرد کمی در زندگی دارد. ما بر این باوریم که روش‌های نوین آموزشی نظیر کارگاه‌های STEAM (علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضی) می‌تواند به آن‌ها نشان دهد ریاضی چقدر در زندگی و فعالیت‌های مختلف روزمره مفید و ضروری است.»

باجلان افزود: «تلفیق ریاضی با دروس علوم، هنر و فناوری، نقش مهمی در درک بهتر مفاهیم ریاضی دارد. در این کارگاه‌ها، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که حتی در ساخت یک سازه ساده نیز نیازمند استفاده از مفاهیم ریاضی هستند. این روش‌های عملی، ریاضی را از مفاهیم خشک و انتزاعی خارج کرده و آن را به دانشی جذاب و کاربردی تبدیل می‌کند.»

این دو عضو دبیرخانه کشوری ریاضی بر اهمیت آموزش‌های خلاقانه و عملی تأکید کردند و معتقدند معلمان باید ریاضی را به عنوان علمی قابل لمس و مؤثر در زندگی معرفی کنند تا بتوانند انگیزه و علاقه بیشتری در دانش‌آموزان ایجاد کنند.

خبرنگار : دانش آموز زهرا فتحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار