کارشناس‌مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان تهران:

آزمون‌های غربالگری «نماد» فرصتی برای ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان است

دماوند (پانا) - کارشناس‌مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، آزمون‌های غربالگری «نماد» را فرصتی برای شناسایی و درمان مشکلات روانی دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۵۲۲۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آزمون‌های غربالگری «نماد» فرصتی برای ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان است

طیبه حسینی، کارشناس‌مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با پانا در راستای اهداف برگزاری آزمون‌های غربالگری نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) تأکید کرد و گفت: «یکی از نتایج مهم اجرای این آزمون‌ها ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان است. این امر از طریق آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان درباره نقاط قوت و ضعف خود محقق خواهد شد. مشاوران، رابطان مشاور و همیاران مشاور با برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره گروهی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا نحوه مدیریت شرایط مختلف عاطفی و اجتماعی خود را بیاموزند.»

وی افزود: «هدف دیگر از اجرای این آزمون‌ها، ارزشیابی تأثیر خدمات مشاوره در بهبود روند رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان است. همچنین، این آزمون‌ها به شناسایی عوامل آسیب‌زا پرداخته و در نهایت، برنامه‌ریزی آموزشی برای دانش‌آموزان با توجه به الگوهای رفتاری و تیپ شخصیتی آنها را تسهیل می‌کند.»

برگزاری جلسات آموزشی برای تبیین اهداف آزمون‌ها

حسینی در خصوص برنامه‌های انجام شده برای برگزاری آزمون‌های غربالگری نماد در شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: «از هفته اول آبان ماه، جلسات آموزشی و توجیهی ویژه اولیا، دانش‌آموزان، مدیران و مشاوران مدارس برگزار شده است. این جلسات با هدف تبیین اهداف برگزاری آزمون‌های غربالگری نماد و توضیح فرآیند اجرای آن با استانداردهای لازم برگزار شد.»

وی افزود:«این آموزش‌ها به شکل حضوری و مجازی از طریق کانال‌های اختصاصی معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره مشاوره در پیام‌رسان شاد، کانال ترنم مهر، کانال مشاوره تربیتی تحصیلی و کانال مشاوران شهرستان‌های استان تهران ارائه شده است. همچنین، محتواهای آموزشی مانند فیلم، موشن گرافی و اینفوگرافی برای اطلاع‌رسانی دقیق به دانش‌آموزان تهیه و منتشر شده است.»

اجرای آزمون‌ها در مقاطع متوسطه اول و دوم

کارشناس مسئول مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به وظایف مدیران مدارس، گفت: «فعال‌سازی آزمون‌های غربالگری نماد در سامانه نماد برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم مقطع متوسطه اول و پایه‌های دهم و یازدهم مقطع متوسطه دوم از مهم‌ترین وظایف مدیران مدارس است. پس از انجام این مراحل، دانش‌آموزان باید با راهنمایی مشاوران مدارس به افزونه نماد در سامانه مای‌مدیو مراجعه و آزمون را تکمیل کنند. نتایج آزمون به صورت محرمانه برای مشاور مدرسه قابل رویت خواهد بود و در صورت لزوم، مصاحبه‌های تشخیصی به‌منظور ارائه خدمات لازم به دانش‌آموزان انجام خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «آزمون‌های غربالگری نماد در نیمسال اول سال تحصیلی به‌طور خاص برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. در نیمسال دوم نیز این آزمون‌ها برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برنامه‌ریزی شده است.»

نقش مشاوران و همیاران در اجرای آزمون‌ها

حسینی در پایان بر نقش کلیدی مشاوران، رابطان مشاور و همیاران مشاور در اجرای این آزمون‌ها تأکید کرد و گفت: «نقش مشاوران و همیاران مشاور در مشارکت ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان بسیار مهم است. با توجیه مناسب دانش‌آموزان درباره اهمیت و ضرورت شرکت در این آزمون‌ها، می‌توان گام‌های مؤثری در راستای ارتقاء سلامت روان دانش‌آموزان برداشت. به‌ویژه همیاران مشاور که ارتباط نزدیکی با دانش‌آموزان دارند و با آنها زبان مشترک دارند، می‌توانند تأثیر زیادی در ترغیب دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون و بهبود شرایط روانی آنها داشته باشند. این مشارکت در نهایت منجر به ایجاد محیطی شاداب و پویا در مدارس خواهد شد.»

خبرنگار : دانش آموز، زهرا حیدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار