دانش‌آموز بهارستانی دارای رتبه ۲۱۰ در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک تاکید کرد:

ضرورت شبیه‌سازی مکرر کنکور پیش از آزمون سراسری برای کسب رتبه مطلوب

بهارستان دو (پانا) - دانش‌آموز بهارستانی دارنده رتبه ۲۱۰ کنکور سراسری در رشته ریاضی و فیزیک بر ضرورت شبیه‌سازی حضور در کنکور سراسری برای کسب رتبه دلخواه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت شبیه‌سازی مکرر کنکور پیش از آزمون سراسری برای کسب رتبه مطلوب

نیلوفر محمدنژاد، دانش‌آموز محصل دبیرستان نمونه دولتی ولایت ناحیه 2 بهارستان توانست در کنکور سراسری در رشته ریاضی و فیزیک سال ۱۴۰۳ توانست رتبه ۲۱۰ را کسب کند. در همین راستا گفت‌وگویی با دانش‌آموزخبرنگار ناحیه ۲ بهارستان انجام داد‌‌ه است.

محمدنژاد به تاثیر چشمگیر امتحانات نهایی بر کسب رتبه‌‌ مطلوب اشاره کرد و گفت: «وقت زیادی برای کسب نمره دلخواهم در امتحانات خرداد گذاشتم و نتیجه مورد توقع را نیز کسب کردم. این رویه به قدری برایم جدی شده بود که تست‌زنی را رها و تمام تسلط خود را با تمارین تشریحی همسو‌سازی کردم.»

وی کیفیت را همواره برتر از کمیت خواند و افزود: «ترازوی کیفیت مطالعاتی همواره بر کمیت آن سنگینی می‌کند و من نیز هیچ‌گاه ساعات طویل مطالعاتی را معیار مطالعه‌ای سالم نمی‌دانستم. مثلث مطالعاتی سالم یعنی کیفیت، دوری از نقاط ضعف و بی‌توجهی به تمامی فرصت‌های از دست رفته؛»

دارنده رتبه ۲۱۰ کنکور سراسری ریاضی و فیزیک، شاه‌کلید موفقیت در کنکور سراسری را دستیابی عمیق به روش شخصی مطالعاتی خواند و تشریح کرد: «کنکور برای من در شناخت درونی، پیدایش نقاط ضعف و ترس‌ها و افزایش اراده و اعتمادبه‌نفس معنا می‌شود. نباید به حرف‌های مشاورین، معلمین و تحلیلگرانی گوش کرد که ساعات و منابع مشخصی برای موفقیت در کنکور را مد نظر قرار می‌دهند. منابع تست‌زنی هر کتاب با کتب دیگر متفاوت است؛ برای مثال، متون کتاب درسی شیمی به تنهایی بهترین منبع کنکوری است.»

وی تصریح کرد: «البته که بخش انکارناپذیر سوالات آزمون سراسری از کتب درسی ارائه‌شده در مدارس مطرح می‌شود و سایر جزوات و منابع تحلیلی، تنها ابزاری برای تسهیل این دوره سه‌ساله است. برخی دروس برای من از این امر مستثنی بودند و مصداق بارز آن کتاب حسابان بود. بر این باورم که اطلاعات دانش‌آموزان در این درس الزاما باید از سطح کتاب بالاتر باشد.»

دانش‌آموز فارغ‌التحصیل دبیرستان نمونه دولتی ولایت ناحیه 2 بهارستان، نصیحتی حیاتی برای مبارزان غول کنکور داشت و گفت: «تداعی حضور در کنکور سراسری با پوشیدن لباس فرم آزمون سراسری، حل سوالات کنکور سال‌های گذشته، مقرر کردن زمان یکسان با آزمون سراسری، تحلیل آزمون و یافتن نقاط ضعف تستی و تکرار کردن مکرر همه این مراحل در ماه پیشین کنکور در قالب طرح «کنکوریوم» میانبری برای پرش‌ترازی فوق‌العاده دانش‌آموزان در ماه پیشین کنکور است.»

صیادِ دویست‌ودهمین سکوی آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور با اشاره به فراز و نشیب‌های ضربه‌زننده این مسیر گفت: «نمی‌توان نقطه قوت و درصد بالایم در ریاضیات گسسته و هندسه که بر اثر تست‌زدن متعدد و پرتکرار حاصل شد را نادیده گرفت اما تنبلی و عذاب وجدان برای فرصت و زمان ازدست‌رفته، چالشی بزرگ بود که هر از چندگاهی سد راهم می‌شد؛  چالش‌هایی مانند، روان‌پریشی، ناامیدی و سردرگمی اینکه «آیا ساعات درس خواندن من کافی است؟ آیا مفید درس می‌خوانم؟ آیا به نتیجه‌ای خواهم رسید یا تنها حاصل من روان‌پریشی خواهد بود؟»»

وی اضافه کرد: «در تمام سیر دهم و یازدهم از تست‌زنی غافل بودم و تنها تست‌های تکلیف‌شده معلمان را انجام می‌دادم اما تک‌تک امتحانات کلاسی را با نهابت جدیت، دنبال و ارزشگذاری می‌کردم. سال‌های ابتدایی به‌طور غیر قابل‌توقعی، ساعت مطالعه مشخصی نداشتم و تنها روزهایی که امتحانات کلاسی گرفته می‌شد، مشغول مطالعه می‌شدم و در صورت عکس اگر آزمونی در کار نبود، مطالعه هم حذف می‌شد اما پایه به شدت قوی داشتم و در ادامه همین امر از تابستان دومین به سومین سال دبیرستان، تست‌زنی برنامه‌ریزی شده را آغاز کردم.»

این دانش‌آموز رتبه‌برتر کنکوری ادامه داد: «به شدت کنکوریِ سینوسی‌خوانی بودم، روشی که مشاورین معتقدند پاسخگو نخواهد بود و خروجی این مخالفت‌ها ناسازگاری من با مشاورین تحصیلی متفاوت بود که ادعا می‌کردند با این روش نمی‌توان رتبه قابل قبولی کسب کرد. کنکور، دریای بی‌کران روش‌ها، حقه‌ها و شناخت‌ها است و افرادی که می‌خواهند صیادان ماهری در کنار این دریا باشند، ضروری است مدل و نوع مطالعه شخصی خودشان را پیدا و دنبال کنند.»

وی بر ضرورت هدفگذاری دقیق با روش غواصی اشاره کرد: «با وجود آرامش شخصی و ساعات مطالعه روزانه ۷ الی ۹ ساعت در سال پایانی دبیرستان به هدف مشخص‌شده خود یعنی دانشگاه و رشته‌ دلخواهم رسیده‌ام اما دانش‌آموزانی که برای رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی هدفگذاری می‌کنند باید آگاه باشند که این امر با تلاش فراوان و فشارهای تحصیلی مکرری تحقق می‌یابد. دانش‌آموزان به همکلاسی‌ و هم‌دوره‌ای‌های خود و روش‌های تحصیلی‌شان اهتمام نورزند، استفاده از تجربیات اطرافیان در صدر کارهای‌شان باشد اما تقلید، خط قرمز یک کنکوری موفق است.»

خبرنگار : دانش‌آموز: حنانه کربلایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار