بانوی پژوهشگر و نویسنده کتاب تاکید کرد:
تاثیر بهسزای تاسیس ژئوپارک شهرستان دماوند در رشد اقتصاد، حفظ محیط زیست و تاریخ منطقه
دماوند (پانا) - بانوی پژوهشگر و نویسنده کتاب «ژئوپارک پیشنهادی دماوند» با اشاره به اهمیت قله دماوند و دریاچه تار در گسترش ظرفیت محیطی و گردشگری این شهرستان از مسئولین مربوطه خواستار تلاش مضاعف برای تأسیس ژئوپارک در دماوند شد و بر تاثیر این اقدام در اقتصاد، حفظ محیط زیست و تاریخ و فرهنگ منطقه تاکید کرد.
سعیده فخاری، پژوهشگر، عضو هیات علمی و مدیر مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با پانا در خصوص موضوع و روند نوشتن کتاب خود با عنوان «ژئوپارک پیشنهادی دماوند» و شرح فعالیتهای خود گفت: «کتاب ژئوپارک، دستاوردی از رساله دکترای من است که حدود یک سال برای آن زمان صَرف کرده و ماحصل آن را در قالب این کتاب ارائه دادم. روند تکمیل این رساله با کمک مشاور و استاد راهنمای من (دکتر قنواتی و دکتر کَرَم) انجام شد اما مسئولیت نوشتن کتاب و انجام کارهای مربوطه بر عهده خود من بوده است. بخشی از اطلاعات جمعآوریشده در این رساله و کتابی که بر اساس آن نوشته شده به مشاهدات میدانی و منابع کتابخانهای و بخش دیگر مربوط به اطلاعاتی است که سازمان یونسکو در اختیار بنده گذاشت. همچنین دفتر سازمان یونسکو در تهران و آقای امریکاظمی که مدیر ژئوپارک قشم و صاحب کرسی در سازمان یونسکو هستند نیز در این راه، کمک بسیاری به بنده کردند.»
وی در تشریح فعالیتهای خود بیان کرد: « اکنون تدریس در رشتههای گردشگری و اِکتوریسم را بر عهده دارم و همچنین در چند انجمن مانند اِکوتوریسم، ژِئوتوریسم و ژِئومورفولوژی نیز عضویت و فعالیت دارم. لازم به ذکر است، کتاب بومشناسی که به نویسندگی من و انتشار دانشگاه مشهد است به عنوان یک واحد درسی در این دانشگاه تدریس میشود. از جمله دیگر کتبی که توسط بنده نوشته شده میتوان به کتاب «اِکوتوریسم» با تاکید بر مدل فِرَکتال و ترجمه کتاب «جویندگان قدرت» نیز اشاره کرد.»
این بانوی پژوهشگر با اشاره به چگونگی پدید آمدن ایده ژئوپارک دماوند و روند ظرفیتسنجی این منطقه خاطرنشان کرد: «ایده تبدیل دماوند به یک ژئوپارک در ابتدا از سمت سازمان زمینشناسی، ارائه و ظرفیت منطقه برای این کار تایید شد. من نیز با توجه به اطلاعاتی که از سازمان کسب کرده بودم در مرحله نخست به شناسایی ژئوسایتهای منطقه پرداختم و در مرحله بعد این ژئوپارکها بر اساس ۱۲ مدل جهانی مانند پِرالونگ، کُمانسکو و دیگر مدلها مورد ارزیابی قرار گرفت. همپوشانی خوبی که این ۱۲ مدل در منطقه نشان دادند، بیانگر این است که دماوند دارای گنجایش و توانایی خوبی برای تبدیل شدن به یک ژئوپارک است.»
فخاری در مورد مهمترین مکانهای گردشگری دماوند، اضافه کرد: «یکی از مهمترین سایتهای این منطقه، قلّه دماوند است که دارای شکل و زمین منحصربهفردی است. فسیلهای گیاهی و جانوری، یخچالهایی که در دامنه شمالی قله دماوند قرار گرفته و فرهنگ و آداب و رسوم دماوند، همگی دست به دست هم دادهاند تا ظرفیت ساخت ژئوپارک را فراهم کنند. دریاچه تار نیز مکان بینظیری است و عموماً دریاچهها در ارتفاعات پایین تشکیل میشوند اما اینکه ما در ارتفاعات حدود ۲۸۰۰متری، دریاچهای داریم که گونههایی از ماهی قزلآلا خالقرمز نیز در آن دیده شده، بسیار جالب و جذاب است.»
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، وجود ژئوپارک را زمینهای برای شناخته شدن در جهان دانست و بیان کرد: «یکی از پارامترهای ایجاد ژئوپارک، وجود یک شهر یا روستا با گویش خاص، آداب و رسوم و صنایع دستی منحصربهفرد است که دماوند از این نظر بسیار غنی و توانمند در جذب گردشگر حتی از کشورهای مختلف است؛ زیرا یکی از اثرات مثبت ژئوپارک، فراتر رفتن از محدوده شهر و کشور و معرفی شدن به مردم سراسر جهان است.»
نویسنده کتاب ژئوپارک پیشنهادی دماوند با اشاره به تاثیر ژئوپارک در آموزش و حفاظت توضیح داد: «اکثر کشورهای اروپایی اگرچه روزانه درآمد بالایی دارند ولی دارای ژئوپارکهای بسیاری هستند؛ زیرا تأسیس ژئوپارک در کنار درآمدزایی بالا، مبحث آموزش و حفاظت را نیز پوشش میدهد و راه را برای نگهداری و حفظ هرچه بیشتر آثار تاریخی، محیط زیست و گونههای گیاهی و حیوانی مختلف هموار میکند. ما میتوانیم از این آثار در آموزش به کودکان و نسلهای بعدی نیز بهره گرفته و از تاریخ، میراث فرهنگی و زیستمحیطی خود محافظت کنیم.»
این بانوی محقق، راجع به انجام اقدامات برای اجرای این ایده در منطقه اظهار کرد: «متاسفانه هنوز هیچ قدمی برای تأسیس ژئوپارک در دماوند برداشته نشده و کتاب بنده فقط اطلاعات پایه و نیازهای اولیه را برای تهیه گزارش و ارسال به مراجع مربوطه مرتفع میسازد. قطعا اگر این مساله پیگیری شود به نتایج مثبتی خواهد رسید و شاهد پیشرفت بیش از پیش این شهرستان خواهیم بود.»
فخاری، داشتن نگاه دغدغهمند را زمینه شروع راه پژوهش برای جوانان و نوجوانان دانست و توصیه کرد: «جوانان و نوجوانان میتوانند متناسب با موضوعات مورد علاقه خود در وبینارهای مختلف شرکت کرده و با نیازمندیهای جامعه خود آشنا شوند و قدم در مسیر پژوهش بگذارند. لازمه شروع این راه، نگاه و ذهنی جستوجوگر و دغدغهمند است و همچنین میتوانیم نقشه راهی برای دانشآموزان و جوانان فراهم کنیم و از مقاطع پایینتر، نیازهای جامعه را شرح داده و مسائل کمککننده به رشد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را برای آنها بیان کنیم؛ زیرا این کار، ذهن دانشآموزان و جوانان را با نگاهی دغدغهمند، رشد داده و به سمت پژوهش برای حل نیازهای مهم کشور میبرد.»
ارسال دیدگاه