رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین در گفتوگو با خبرنگار پانا تشریح کرد؛
معرفی آرامگاه آقا شهید ورامین، شهید کاروان اربعین در ۱۱۰ سال پیش
ورامین (پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین در گفتوگو با دانشآموز خبرنگار پانا تاریخچه بقعه تاریخی سقای شهید کاروان اربعین در ۱۱۰ سال پیش در شهرستان ورامین را روایت میکند.
محمدرضا تاجیک در ابتدای گفتوگو با دانشآموزخبرنگار پانا در مورد موقعیت ورامین گفت: «دشت ورامین به دلیل قرارگرفتن در شمال مسیر تجاری جاده ابریشم، همواره در طول تاریخ از اهمیت خاصی در فلات مرکزی ایران برخوردار بوده و حتی امروزه وجود کاروانسراهای باقیمانده از دوران مختلف گذشته همچون دیر گچین، عینالرشید، قصر بهرام در منطقه کویر و کاروانسراهای روستایی در روستاهای حصار حسن بیک، کاظم آباد و ... از یکطرف و از طرف دیگر احداث اتوبان حرم تا حرم (قم_گرمسار) و اتوبان الغدیر (چرمشهر به آبیک قزوین) گواهی بر این ادعا و احیای دوباره این جاده دو هزار ساله است.»
وی افزود: «جدای از مباحث تجاری و فرهنگی جاده ابریشم، بعد از ورود اسلام به ایران، این جاده کارکرد مذهبی و اجتماعی نیز پیدا کرد و همواره محل عبور کاروانیان، جهانگردان و زائران سفر حج، سفر عتبات عالیات عراق و سوریه و حتی زائران حرم حضرت امام رضا(ع) از مسیر کشور ایران و جنوب دشت ورامین نیز بوده است.»
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین ادامه داد: «وجود بقعهایی کوچک به نام آرامگاه سیدآقا در جنوب دشت ورامین و روستای تاریخی حاجی آباد سالار در نزدیکی این جاده باستانی نیز قابل توجه است؛ هرچند اسناد معتبری از شخص سیدآقا و تاریخچه احداث بقعه و آرامگاه وی وجود ندارد و حتی اشاره ایی در منابع تاریخی سده های گذشته به آن نشده است، اما باتوجه به اهمیت تاریخ شفاهی و انتقال سینه به سینه آن که امروزه به پیران این روستا رسیده است، برخی از اعتقادات و باورهای محکمی درباره سید آقا که در بین اهالی به آقاشهید و یا میرشهید معروف است.»
تاجیک روایتهای موجود درباره این مگان دینی و تاریخی را اینطور بیان کرد: «روایت نخست این است که معتقدند سیدآقا فردی از اهالی مشهد و زائر همراه کاروانیان سفر حج بوده که از این جاده می گذشتند؛ وقتی در گرمای سفر به نزدیکی این روستا می رسند، سیدآقا که وظیفه سقایی کاروان را داشته به سمت این روستا می رود تا از آب انبار روستا برای کاروانیان آب بیاورد. اما از بد حادثه به داخل آن سقوط می کند و فوت مینماید. بعد کاروانیان او را در این مکان فعلی دفن میکنند و چون در راه سقایی و خدمت به زائران در این حادثه فوت نموده، به آقاشهید و یا میرشهید معروف می گردد.»
تاجیک در خصوص روایت دوم اینطور گفت: «اما روایت دوم که راویان آن متعدد هستند و معتبرتر به نظر می رسد، اینکه نقل میکنند در اواخر دوره قاجاریه و تقریبا بیشاز یکصد و ده سال پیش که کاروان های زیادی از جنوب دشت ورامین به عتبات عالیات می رفتند، یکی از کاروان ها که به مناسبت اربعین، همگی راهیان و زائران کربلا و نجف بودند، در منطقه کویر جنوب ورامین دچار درگیری با راهزنان می شوند و وقتی که راهزنان متوجه می شوند این کاروان زیارتی، و نه تجاری می باشد و سودی نصیبشان نمی شود، از سر خشم سقای این کاروان اربعین را که پیرمردی ساده و بدون نام و نشان بوده به شهادت می رسانند؛ کاروانیان، ایشان را از آنجاکه از نام و اعقابش اطلاعی نداشتند، آقا شهید نامیدند و در ورودی روستای حاجی آباد سالار که نزدیکترین روستای محل عبور کاروان بود، به شکل مظلومانه و غریبانه ایی دفن نمودند.»
وی درمورد بنای آرامگاه سیدآقا خاطر نشان کرد: «اهالی روستای حاجی آباد سالار وقتی که این خبر را شنیدند و دانستند که ایشان زائر اربعین و زیارت حرم امام حسین (ع) و سقای بی ریای زائران کاروان بوده، مقامش را گرامی دانستند و باتوجه به مقدورات خویش، بر روی مزارش بقعه ایی کوچک با گنبد آجری ساده بنا نهادند.»
تاجیک در پایان گفت: «این بقعه بعد از گذشت بیش از یکصد و ده سال، هنوز غریب است و علی رغم سنگ جدید مزارش که بر روی آن شهید گمنام سیدآقا حک شده، به بقعه آقاشهید و یا میرشهید نیز شناخته می شود و امروزه زائرانی دارد که هر وقت هوس کربلا کنند و نتوانند عازم سفر شوند، به اینجا می آیند و با نذر شمع و روشن کردن آن، ارادت خود را به امام حسین (ع) و این زائر شهیدش نشان می دهند؛اکثر اهالی روستای حاجی آباد سالار که امروزه روستا را ترک کرده اند، در روزهای تاسوعا و عاشورا، همراه با برپایی دسته عزاداری به این بقعه آمده و ضمن سوگواری به ادای نذورات خود می پردازند.»
ارسال دیدگاه