کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان ورامین:

دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، هفتم و دهم باید قبل از ثبت‌نام غربالگری انجام دهند

ورامین (پانا) - کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان ورامین گفت شرط ثبت‌نام برای دانش‌آموزان پایه‌‌های چهارم، هفتم و دهم، انجام غربالگری است.

کد مطلب: ۱۴۹۶۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، هفتم و دهم باید قبل از ثبت‌نام غربالگری انجام دهند

مریم منافی در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «سلامتی دانش‌آموزان، یکی از موارد حیاتی در فرآیند یادگیری و تحصیل آن‌ها است. برای داشتن عملکرد بهتر در مدرسه و زندگی روزمره، حفظ سلامت جسمانی و روانی ضروری است. از اهمیت خواب کافی، تغذیه سالم، ورزش منظم، مدیریت استرس و انجام فعالیت‌های تفریحی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان نباید غفلت شود.»

وی خاطرنشان کرد: «استفاده بلندمدت از کامپیوتر و گوشی و صَرف مدت زمان زیاد در شبکه‌های اجتماعی و... استفاده معقولانه از فضای مجازی و تعادل بین زمان صَرف‌شده برای تحصیلات و فعالیت‌های دیگر نقش مهمی در حفظ سلامت دانش‌آموزان دارد.»

کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان ورامین گفت: «برای اولین بار، شرط پیش‌ثبت نام غربالگری برای دانش‌آموزان پایه‌‌های چهارم، هفتم و دهم را پیش رو داریم و لازمه ثبت‌نام در پایه تحصیلی جدید، انجام مراحل غربالگری است که این غربالگری‌ها شامل قد و وزن و معاینات دهان و دندان است و در صورت نیاز به دریافت خدمات ویژه به دانش‌آموزانی که به هر دلیلی دچار مشکل هستند این خدمات توسط مراکز بهداشت با تعرفه نیمه‌دولتی ارائه می‌شود.»

وی درخصوص اهمیت قد و وزن دانش‌آموزان تصریح کرد: «قد و وزن دانش‌آموزان در دوران تحصیل، اهمیت زیادی دارد و رشد مناسب قد و وزن در این دوره می‌تواند نشان‌دهنده سلامت کلی بدن فرد باشد‌. عواقب ناراحت‌کننده‌ای ممکن است برای کودکان باشد که در این دوره از رشد به خوبی پیگیری نشود. تغذیه مناسب، فعالیت‌های ورزشی منظم، خواب کافی و مراقبت‌های پزشکی به‌موقع می‌توانند به رشد سالم قد و وزن کودکان کمک کنند.»

منافی درمورد تغذیه دانش‌آموزان افزود: «تغذیه مناسب دانش‌آموزان در مدرسه اهمیت بسیاری دارد. صبحانه، ناهار و میان‌وعده‌های سالم و متنوع باعث افزایش تمرکز، انرژی و عملکرد تحصیلی می‌شود.»

وی ادامه داد: «مصرف مواد غذایی سالم شامل میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های کافی برای رشد صحیح بدن و ذهن ضروری است. همچنین نوشیدن آب به مقدار کافی برای حفظ هیدراسیون لازم است و اطلاعات تغذیه‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید منتقل شود تا الگوهای سالم تغذیه‌ای شکل گیرد که در اواخر شهریور در برنامه کاری ما بازدید از پایگاه‌های تغذیه سالم نیز انجام می‌گیرد.»

منافی، بهداشت دهان و دندان را برای دانش‌آموزان ضروری دانست و ادامه داد: «نقض بهداشت دهان می‌تواند منجر به بروز عفونت‌های دهان، بوی بد دهان، تصفیه خون روزمرگی، آسیب به لثه و از دست رفتن دندان شود. همچنین اختلالات دهان و دندان ممکن است عوارض جدی در سایر اعضای بدن مثل قلب، کلیه و گوارش ایجاد کنند. برای حفظ بهداشت دهان و دندان، تمیز نگه‌داشتن آن‌ها با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، مصرف غذاهای سالم، کاستن از شیرینی و نبات‌خوری، مراجعه منظم به دندانپزشک ضروری است.»

این کارشناس سلامت خاطر‌نشان کرد: «واکسیناسیون دانش‌آموزان، اهمیت بسیاری دارد. این عمل به حفظ سلامت فردی و جمعی جامعه کمک می‌کند، از انتقال بیماری‌های عفونی به دیگران جلوگیری می‌کند و باعث کاهش شدید مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری مانند شوره، تب برفکی، آنفولانزا و هپاتیت می‌شود. همچنین با واکسیناسیون دانش‌آموزان، احتمال تعطیل شدن مدارس به دلیل شیوع بیماری‌ها کاهش می‌یابد و فرصت آموزش بهتر برای همه فراهم می‌شود.»

منافی گفت: «سلامت دانش‌آموزان، امری بسیار حائز اهمیت است. حفظ سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی آن‌ها دارد و از این رو اهمیت و توجه به سلامت دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی و خانواده باید حداکثر توجه را داشته باشد.»

خبرنگار : دانش‌آموزان: آرزو تاجیک و پریا یاراحمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار