مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران:
فرصت کسب تجارب نو و پرورش جامعهای نخبه، حاصل برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان است
بهارستان دو (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، پایگاهها و ویژهبرنامههای اوقات فراغت را محلی برای ارتقای میزان نخبگی در جامعه دانست و گفت: فرصت کسب تجارب نو و پرورش جامعهای نخبه، حاصل برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان است.
شهرستانهای استان تهران در تابستان ۱۴۰۳ با برپایی ۸۵۱ پایگاه اوقات فراغت در سطح استان و ثبتنام ۱۴۹۰۴ دانشآموز توانست عملکرد خوبی در فراهمسازی شرایط یادگیری و کسب تجارب دانشآموزان در اوقات فراغتشان با نظارت مربی داشته باشد.
مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در گفتوگو با پانا در خصوص اهمیت غنیسازی اوقات فراغت برای دانشآموزان تاکید کرد: «فعالیتهای تابستانی و اوقات فراغت، تأثیرات مثبت بیشماری بر رشد جسمی، روانی و اجتماعی دانشآموزان دارد. اوقات فراغت برای دانشآموزان در زمینههای توسعه مهارتها، تقویت روابط اجتماعی، افزایش خلاقیت، تعادل و برنامهریزی برای زندگی، توسعه جسمی و فعالیتهای ورزشی و بدنی و... بسیار اهمیت دارد.»
وی تصریح کرد: «با توجه به این نکات، مدیریت صحیح فعالیتهای تابستانی و اوقات فراغت و تشویق دانشآموزان به شرکت در فعالیتهای مختلف میتواند به بهبود کیفیت زندگی و یادگیری آنها کمک کند.»
بهرامی، برنامههای تابستانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برای دانشآموزان را اینگونه تشریح کرد: «برنامههای تابستانهای که برای دانشآموزان این استان در نظر گرفتهایم، فعالیتهای متنوعی را شامل میشود که در راستای ارتقای مهارتها و کسب تجاربی نو و مفید در سیر تعطیلات تابستانه است. اعتقاد ما تربیت بدون توقف حتی در اوقات فراغت دانشآموزان است و دورههای آموزشی و علمی متعددی برای دانشآموزان در عرصههای علمی و فرهنگی مانند کلاسهای دوره دروس سال قبل و بعد و کلاسهای نقاشی و منبتکاری برگزار شد.»
این مسئول، کارگاههای پایگاههای اوقات فراغت را مرکز تولد و رشد خلاقیت رهروان علم و پیشرفت خواند و گفت: «عجین کردن خلاقیت و تحصیل دانشآموزان برای پیشرفت دادن نسل نو در جهت نخبگی و ارائه نوآوریها از ضرورتهای یک جامعه موفق است. کارگاههای هنری، تئاتر، هنرهای تجسمی و دستی تدریسشده در خانههای تابستانه دانشآموزان، قدم مثبتی برای افزایش هنردوستی و فراگیری خلاقیت در دانشآموزان است.»
بهرامی، استمرار فعالیتهای ورزشی در مدارس میزبان فعالیتهای تابستانه را از بهترین تدابیر در نظر گرفتهشده دانست و اظهار کرد: «تمرینات ورزشی مستمر و هدفمند موجب خواب آرامتر، تیزهوشی بیشتر، افزایش انرژی در افراد، دوری از تنبلی و بیحوصلگی، کاهش خطرات احتمالی جسمانی، افزایش اعتمادبهنفس و کاهش استرس در ورزشکاران میشود. آرامش روحی و روانی دانشآموزان، مهمترین اصلی است که برای تحقق همگانی آن در تلاش هستیم و با ورزش کردن به آن نزدیکتر شدهایم.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، همدلی را از بزرگترین خروجیهای این دست فعالیتهای گروهی برشمرد و گفت: «تقویت روحیه همدلی، همکاری و نوعدوستی از عایدههای حائز اهمیت فعالیتهای تربیتی است. در اردوهای متفاوتی از جمله اردوهای همیارمربیان، اردوهای سازمان دانشآموزی و بهخصوص اردوهای یکروزه مثبت هشتادیها روحیه کار گروهی و مفاهیم تفکر جمعی به دانشآموزان انتقال داده میشود که یکی از مهمترین دلایل آن وجود مربیان کارکشته و مجرب در تشکلهای دانشآموزی است.»
وی حضور مربیان در تشکلهای فرهنگی را موجب کیفیتبخشی به برنامههای اردویی و تربیتی خواند و اظهار کرد: «ایجاد و سازماندهی دورهها و کارگاههای تابستانی با برنامههای متعدد، یادگیری مفاهیم با نظارت کامل مربیان و استفاده از روشهای تشویقی، گام خوبی برای تقویت قوای جذب دانشآموزان به سمتوسوی فعالیتهای هنری است.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، برپایی میزهای مشاوره برای انتخاب رشته نُهمیها را اتفاقی مثبت در جهت بهبود صحت تصمیمگیری دانشآموزان در انتخاب رشته دانست و تصریح کرد: «پایگاههای تابستانی، رود روانی است که سعی شد نهایت بهره را از آن ببریم. برای دانشآموزان پایه نهمی، کارگاههای مشاورهای متفاوتی، بازدید از مدارس فنیوحرفهای متفاوت و بازارهای کار را در نظر گرفتیم و این سیر را با آزمونهای شناسایی استعداد و علاقه نیز به سهولت طی کردیم.»
وی افزود: «والدین، مدیران و مشاوران، مثلثی امن برای هدایت دانشآموزان به رشتههای مورد نظر دانشآموزان هستند؛ از همه اعضای این حلقه اساسی خواهشمندیم با ارائه مشاوره فردی، سازماندهی فعالیتهای آموزشی، ارائه حمایت عاطفی به دانشآموزان آنان را در این تصمیم حیاتی یاری کنند.»
ارسال دیدگاه