یک مدرس نقاشی در گفت‌وگو با پانا:

هنر نقاشی نقش به‌سزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد

شهرری دو (پانا) - یک مدرس نقاشی تاکید کرد که هنر نقاشی، نقش به‌سزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد و می‌تواند در توسعه ویژگی‌های شخصی کودکان بسیار موثر باشد.

کد مطلب: ۱۴۹۱۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
هنر نقاشی نقش به‌سزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد

در ایام تابستان، فارغ از درس و مدرسه، مهمترین دغدغه کودکان، نوجوانان، جوانان و از همه مهتر اولیا، سپری کردن صحیح اوقات فراغت است. به همین منظور به گفت‌وگویی با یک مدرس نقاشی پرداختیم تا نظر او در مورد نقش هنر نقاشی در سپری کردن اوقات فراغت را بدانیم که در ادامه خواهید خواند.

مرضیه رسولی، مدرس نقاشی و خلاقیت و طراحی و متخصص هنردرمانی کودکان در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به اهمیت نقاشی کشیدن در سپری کردن اوقات فراغت کودکان اظهار کرد: «نقاشی از سنین کودکی تأثیر به‌سزایی در شکل گرفتن شخصیت، قدرت تکلم و تجسم، اعتماد به نفس و عزت نفس آن‌ها دارد؛.کودکان در سنین پایین‌تر مانند 2 یا 3 سالگی با به دست گرفتن مداد، پاستل، مداد شمعی و... دایره‌های نامفهومی را رسم می‌کنند که در واقع استعداد رسم کردن این دایره‌های نامفهوم در شخصیت تمامی کودکان نهادینه شده و یک استعداد خدادادی است.»

رسولی توضیح داد: «به عنوان یک معلم به دایره‌های نامفهوم کودکان، شکل‌های منسجم می‌بخشیم. هرچقدر این دایره‌ها با ترتیب و هدف مشخص و منظم کشیده شود در توسعه ویژگی‌هایی مانند عزت نفس و... نقش خیلی مهمی دارد. در نقاشی بعد از گذشت چند ماه به دانش‌آموزان، رسم خطوط بدون استفاده از خط‌کش و به طور ذهنی را یاد می‌دهیم که این کار به کودکان کمک می‌کند بین چشم، دست و مغز کودک، هماهنگی ایجاد شود و در مدرسه موقع انجام تکالیف و کارهای گروهی، املاء نوشتن و ... از دوستان خود عقب نمی‌مانند.»

این مدرس نقاشی خاطرنشان کرد: «برای بیشتر کودکان پیش آمده که به جای یک دست مشخص برای نقاشی کشیدن یا انجام کارهای مستمر، هر 2 دست راست و چپ خود را به کار می‌اندازند. این موضوع از نظر خانواده‌ها یک جور نماد و موفقیت است اما باید متوجه شویم این یک آسیب بزرگ است؛ چرا که کودکان یا راست‌دست هستند یا چپ‌دست؛ در کلاس‌های هنردرمانی به کودکان کمک می‌کنیم تنها با یک دست مشخص فعالیت کنند چرا که اگر هر 2 دست به کار بیفتد، فعالیت دست راست برای مدتی به دست چپ منتقل می‌شود و فعالیت نیمکره سمت راست مغز متوقف می‌شود. همچنین این موضوع با استفاده از دست چپ نیز اتفاق می‌افتد و موجب کُند شدن نیمکره‌های مغز کودک می‌شوند.»

رسولی گفت: «بهتر است اولیا با مراجعه به یک متخصص و روانشناس کودک به فرزندان خود کمک کنند تا تنها از یک دست به طور مرتب برای فعالیت‌های خود استفاده کننده و از آسیب رساندن به آن‌ها جلوگیری کنند. نقاشی، یکی از هنرهایی است که مهمترین نقش را در پرورش شخصیت درست کودکان دارد؛ به عنوان مثال، یکی از مشکلات بزرگ خانواده‌ها این است که کودکان نمی‌توانند بدون آن‌ها جوّ کلاس دور از خانه را بپذیرند اما این مشکل از طریق هنردرمانی و نقاشی برطرف می‌شود. پس باید درک کنیم نقاشی فقط صِرف کشیدن نیست بلکه سازنده‌ شخصیت کودک است.»

خبرنگار : دانش‌آموز: زهرا خسروزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار