دارنده رتبه دوم کشوری مسابقات حفظ قرآن دانشآموزی:
مسابقات قرآن، پل ارتباطی مستحکم بین استعدادهای دانشآموزان و نوآوریهای تربیتی است
بهارستان دو (پانا) - دانشآموز حائز رتبه دوم رشته حفظ قرآن کریم در مسابقات دانشآموزی قرآن، عترت و نماز، برگزاری این دست از مسابقات را زمینهای برای توسعه استعداد دانشآموزان و پل ارتباطی مستحکم بین استعدادهای دانشآموزان و نوآوریهای تربیتی در دستگاه تعلیم و تربیت خواند.
چهل و دومین دوره مسابقات کشوری دانشآموزی قرآن، عترت و نماز پسرانه زیر سایه آستان قدس رضوی در رشتههای بخش آوایی شامل قرائت تحقیق و ترتیل قرآن کریم، اذان، مداحی، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و کل قرآن کریم و همچنین در رشتههای بخش پژوهشی شامل انشای نماز، احکام، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، گفتمان مهدوی و تفسیر قرآنکریم برگزار شد.
در این مسابقات، نمایندگان دانشآموزی شهرستانهای استان تهران با ۷ رتبه درخشان کشوری از جمله رتبه دوم حفظ کل قرآنکریم، رتبه عالی در حفظ قرآن کریم، چهارمین رتبه در حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم و چهار سکوی پنجم در رشتههای حفظ۲۰ جزء کلامال هکریم، تفسیر، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه به خانه بازگشتند.
ابوالفضل محمودی، دانشآموز منطقه بهارستان ۲ که توانست در این دوره از مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز، سکوی دوم رشته حفظ کل را از آن خود کند، آغاز سیر مأنوس شدن خویش با قرآن کریم را در گفتوگو با پانا اینگونه تشریح کرد: «پایه سوم بودم که در کلاسهای استاد محسن قاسمی، قاری بینالمللی قرآن کریم که در همسایگی ما زندگی میکردند، شرکت کردم. چند سالی در کلاسهای ایشان حضور پیدا کردم و در ادامه مسیر، من را به استاد سعید غلامی معرفی کردند تا حفظ قرآن کریم را نیز آغاز کنم.»
او درخصوص سیر حفظ قرآن کریم گفت: «پس از ۴ سال تداوم مشارکت در کلاسهای حفظ، موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم و نه تنها حفظ قرآنکریم مانعی برای پیشرفت تحصیلی من نبود بلکه باعث شد تا با درک عمیق مفاهیم اخلاقی، تربیتی و اجتماعی آن در حیطههای تحصیلی نیز قدمهای مثبتی بردارم.»
محمودی با اشاره به اثرات مثبت مسابقات در مسیر پیشرفت دانشآموزان اظهار کرد: «مشارکت در مسابقاتی با رقابت سالم علاوه بر شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و ایجاد انگیزه برای ادامه دادن هرچه قویتر راه، حس اثرگذاری را به دانشآموزان القا میکند. این نوع مسابقات را میتوان شاهکلید کاهش آسیب اجتماعی در قالب دانشآموزی خواند؛ چرا که با افزایش حس اعتماد به نفس حاصل از مشارکت داده شدن در عرصههای متفاوت و افزایش حس اعتماد به نفس، حس کمبود ارزشگذاری از بین خواهد رفت.»
دارنده رتبه دوم حفظ کل قرآن کریم در مسابقات کشوری ویژه دانشآموزان در تشریح فضای حاکم بر این دوره از مسابقات، ادامه داد: «در این دوره از مسابقات، فضای مثبتی که در جوار حرم امام هشتم و در رج به رج سیر مسابقه حاکم بود موجب ایجاد حس معنویت و مأنوس شدن هرچه بیشتر با قرآن، تقرب الهی و همچنین احیای نشاط و امید در قلب نوجوانان بود که عایدی آن، القای احساس خودباوری در دانشآموزان، توانایی بینظیر آنها در تراز فعالان قرآنی، فرهنگی و علمی بزرگسال است و این نوید خوبی برای سردمداران این جنس مسابقات است.»
این فعال قرآنی در خصوص کیفیت چهلودومین دوره از مسابقات کشوری دانشآموزی قرآن کریم اظهار کرد: «تاثیرگذاری حضوری تعالیم، رقابتها، یادگیری بسیار بیشتر از ارتباطات تلفنی و مجازی است. اینکه مسابقات از مجازیمحور بودن، فاصله گرفته، اتفاق بسیار مثبتی است و عجین کردن این رویداد مثبت با زیارت امام هشتم نیز پیامدهایی سراسر مثبت برای دستگاه تعلیم و تربیت است؛ نوآوریهای جدیدی ویژه تولید محتواهای مجازی ترکیبشده با خلاقیت در حال رواج است که پیوند نسل جوان را با مفاهیم قرآنی استحکام میبخشد.»
دانشآموز فرهنگی ناحیه ۲ بهارستان با تاکید بر اهمیت حمایت والدین افزود: «خانواده، بستر اصلی پیشرفت تحصیلی، فرهنگی و هنری دانشآموزان است. والدین به عنوان اولین و اساسیترین محیط جامعهپذیری فرزندان علاوه بر ایجاد محیطی عاطفی و صمیمی برای محافظت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی، توانایی اکتشاف توانمندیهای فرزندان و یاری کردن آنان برای افتخارآفرینی در سرزمینشان را دارند.»
وی همچنین فواید حفظ قرآن را اینگونه توصیف کرد: «پاداش اخروی، هدایت انسان، آرامش روحی، نجات از تنهایی، فهم بهتر قرآن و حس غنا و بینیازی بهوسیله تقرب الهی از جمله فوایدی است که هر انسانی با حفظ سخنان خداوند میتواند در دنیا و آخرت احساس کند.»
دارنده رتبه دوم کشوری حفظ قرآن کریم از دریای مسابقات دانشآموزی قرآن، عترت و نماز با بیان خواستهای از آموزش و پرورش عنوان کرد: «مسابقات، محافل، دورهها و ویژهبرنامههای تربیتی ، فرهنگی و هنری هویتبخش دانشآموزان سراسر کشور است؛ تدوام اینگونه مسابقات و گسترش آن در یکایک حیطههای استعدادی دانشآموزان و استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیتها در وزارت آموزش و پرورش و بهکارگیری آنان برای تقویت استعداد دانشآموزان علاقمند در دستور کار قرار بگیرد.»
ارسال دیدگاه