در کتابخانه علامه قطب‌الدین رازی ورامین انجام شد؛

نشست نقد و بررسی کتاب «ماهی نه! ماهرخ»

ورامین (پانا) - نشست نقد و بررسی کتاب «ماهی نه! ماهرخ» به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه علامه قطب‌الدین رازی شهرستان ورامین برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۸۶۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست نقد و بررسی کتاب «ماهی نه! ماهرخ»

به مناسبت روز ادبیات کودک ونوجوان و به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین، نشست نقد و بررسی کتاب «ماهی نه! ماهرخ» با حضور شعله جهانگیری (نویسنده اثر)، فاطمه سوریان (منتقد)، محمدرضا کریمی (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان)، کتابداران و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه علامه قطب‌الدین رازی ورامین برگزار شد.

فاطمه سوریان، منتقد در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و نام مهدی آذریزدی (نویسنده توانمند و متعهد کودک و نوجوان) و نامگذاری این روز به یاد این نویسنده فقید گفت: «مهدی آذریزدی سال‌ها در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت کرده و به پاس فعالیت‌های بی‌شمار در این حوزه از جمله خلق مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، لقب پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران را از آن خود کرده است.»

وی به بیان نقدهایی بر کتاب «ماهی نه! ماهرخ» پرداخت و به عنوان هوشمندانه کتاب اشاره کرد و گفت: «عنوان این کتاب، جذاب و کنجکاوانه است و مخاطب را به خواندن ادامه کتاب ترغیب می‌کند. همچنین قطع کتاب، فونت، نوع حروف و اندازه حاشیه‌ها با توجه به رده سنی کودک و نوجوان مورد پسند این گروه است.»

سوریان در ادامه به طرح سوالاتی از نویسنده کتاب در مورد دهه زمانی اتفاقات کتاب، مکان داستان‌، گروه سنی مخاطب کتاب و طراحی و تصویر جلد کتاب پرداخت.

سپس شعله جهانگیری، نویسنده کتاب گفت: «ماهرخ (شخصیت اصلی داستان)، دختری بانشاط، خلاق و باهیجان است که با روایت خاطره‌های زندگی خود موارد مهمی را به خوانندگان کتاب گوشزد می‌کند. از جمله اینکه در تمام مراحل داستان با اکسیر محبت، قدردانی و رفتارهای نیکو، دل بزرگترها را به دست می‌آورد و همین صبر و محبت سبب بهبودی و نجات مادر ماهرخ و به دست آوردن دل عمه خانم (شخصی که مجبور است مدتی با او زندگی کند) منتهی می‌شود.»

جهانگیری افزود: «تمام سعی خود را کرده‌ام در این داستان با بیان مهارت‌هایی مثل کاردستی با مواد دورریز، آشپزی، شناخت گل‌ها، بازی‌های گروهی، قدردانی از بزرگترها، یادداشت‌برداری و کتابخوانی در دل بیان روایت داستان این نکات مهم را به خواننده کودک و نوجوان یادآوری کنم.»

وی به جمله طلایی کتاب در اوایل داستان اشاره کرد و گفت: «وقتی عمه خانم، اوایل داستان از ماهرخ ناراحت می‌شود و می‌گوید «از دستت چه کار کنم؟» ماهرخ جواب زیبایی می‌دهد و می‌گوید «فقط دوستم داشته باش.» 

شرکت کنندگان در ادامه این نشست به بیان نقدهای خود پرداختند. از جمله اینکه تا اواسط داستان، فکر می‌کردند داستان، شباهت زیادی به داستان «آن شرلی» دارد ولی با پایان یافتن داستان، باورشان به کلی تغییر کرده بود یا اینکه خوانش این داستان در هر گروه سنی 9 سال تا 18 ساله جذاب و شیرین است.

خبرنگار : سیدمحمد جواد حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار