عضو تخصصی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش دماوند:
خودشناسی بیشتر دانشآموز ارتباط مستقیمی با انتخاب صحیح رشته دارد
دماوند (پانا) - عضو تخصصی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش دماوند بر اهمیت خودشناسی در دانشآموزان برای انتخاب صحیح رشته تحصیلی در فرآیند هدایت تحصیلی تاکید کرد.
مینا صدیقدماوندی درخصوص فرآیند هدایت تحصیلی در گفتوگو با پانا گفت: «هدایت تحصیلی، فرآیندی است که در آن خدماتی برای راهنمایی و مشاوره به دانشآموز ارائه میشود که به دانشآموز کمک میکند علاقه و استعدادها و ویژگیهای شخصیتی و تواناییهای خود را بشناسد و با آنها آشنا شود. این خدمات مشاوره در پایه نهم بهصورت ویژه ارائه میشود و دلیل آن هم آمادگی دانشآموز برای ورود به مقطع متوسطه دوم است.»
وی درخصوص فرآیند هدایت تحصیلی در سیستم آموزش و پرورش اظهار کرد: «دانشآموزان در مسیر هدایت تحصیلی باید ۱۰۰ امتیاز کسب کنند که ۶۵ درصد آن شامل بررسیهای مشاور، نظر دبیر و دانشآموز و والدین میشود و ۳۵ درصد دیگر شامل سوابق تحصیلی فرد طی ۳ سال متوسطه اول میشود. سالهای کلاس هفتم و هشتم با ضریب یک و در پایه نهم، نمره آزمونها با ضریب ۳ ارزیابی میشود.»
صدیقدماوندی بیان کرد: «طی فرآیند تحصیلی سعی داریم که تیپهای شخصیتی دانشآموز را به او معرفی کنیم و هر چقدر دانشآموز، خودشناسی بیشتری داشته باشد، انتخاب درستتری در انتخاب رشته خواهد داشت.»
عضو تخصصی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش دماوند در رابطه با معیارهای درست برای تعیین رشته خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه اشتغال و انتخاب شغل، یکی از اساسیترین ارکان زندگی یک انسان و پیشرفت یک جامعه محسوب میشود، هدایت تحصیلی اهمیت بالایی را برای فرد دارد. گامهای اساسی که برای یک انتخاب درست معرفی می شود این است که دانشآموز در ابتدا بتواند هدف خود را درست انتخاب کند و بعد، راههای رسیدن به هدف را بررسی کند و در نهایت تصیمگیری بهجایی داشته باشد.»
وی اظهار کرد: «شناخت ویژگیهای شخصیتی و تشخیص ارزشها، توجه به امکانات و محدودیتهایی که وجود دارد، چه به صورت فردی و چه محیطی از عوامل موثر در انتخاب رشته هستند که هرچقدر دانشآموز در این زمینه اطلاعات درست و خوبی را داشته باشد منجر به انتخاب درست میشود که در نهایت، پشیمانی نخواهد داشت و انتخاب او بر اساس تیپ شخصیت فردی انجام شده است.»
این مشاور تحصیلی آموزش و پرورش دماوند بیان کرد: «توصیه من به تمام دانشآموزانی که امسال باید انتخاب رشته انجام دهند این است که در ابتدا خودآگاهی پیدا کنند و خودشان را به خوبی بشناسند، علاقههای خود را پیدا کنند، اعتقادات و اتفاقاتی که موجب لذت در آنها میشود را شناسایی کرده و به تجارب دیگران گوش کنند، نگاه خود را به سمت آینده نگه دارند و به روحیات خود توجه داشته باشند؛ چرا که هرکسی را بهر کاری ساختهند. این موارد ر زمینه پیدا کردن بیشتر و بهتر استعدادها و تواناییهای یک فرد میتواند کمککننده باشد.»
ارسال دیدگاه