مشاور تحصیلی دبیرستان هیات‌امنایی راضیه شکرایی ناحیه دو شهرری:

درخشش قدرت قلم نویسنده، برق شوق را در چشمان خواننده به وجود می‌آورد

شهرری دو (پانا) - مشاور تحصیلی دبیرستان دخترانه راضیه شکرایی ناحیه دو شهرری، قدرت قلم نویسنده را عامل مهمی در جذب مخاطب به کتاب دانست و درخشش قلم نویسنده را عامل ایجاد برق شوق در چشمان مخاطب برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۸۶۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
درخشش قدرت قلم نویسنده، برق شوق را در چشمان خواننده به وجود می‌آورد

اکرم رسولی در گفت‌وگو با پانا به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به روش‌های جذب کودک و نوجوان به ادبیات فارسی بیان کرد: «یکی از روش‌هایی که کلاس ادبیات را جذاب می‌کند، اجرای نمایش است. وقتی متون ادبی را به عنوان یک نمایشنامه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم از آن‌ها می‌خواهیم به جای اینکه فقط متن را بخوانند داستان را اجرا کنند تا درک درس برای آن‌ها جذاب‌تر شود.»

وی افزود: «داستان‌نویسی، یک فعالیت سرگرم‌کننده و آموزنده در کلاس ادبیات است و برای این کار می‌توانیم داستانی متناسب با سن دانش‌آموز بخوانیم و سپس از آن‌ها بخواهیم به شکلی که دوست دارند، داستان را بازنویسی کنند و یک داستان جدید بسازند. یکی از جذابیت‌های کلاس ادبیات می‌تواند آموزش نقد ادبی باشد و اینکه دانش‌آموز بتواند فیلم، کتاب یا حتی حادثه‌ای را بر اساس یک دیدگاه و مکتب تحلیل کند در ارتقای قدرت یادگیری درس ادبیات آن‌ها مؤثر است.»

رسولی گفت: «کتاب خوب باید زبان گویایی داشته باشد و در بر دارنده نکات مثبت باشد، حس خوبی به مخاطب انتقال دهد و در عین حال به زبان ساده به تشریح نیازهای یک انسان برای داشتن زندگی بهتر بپردازد. انسان‌ها از طریق خواندن و درک کردن می‌توانند به بهترین درجات برسند و خوب است که به کودکان، زندگی در دنیا کتاب را بیاموزیم.»

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: «فراگیری ادبیات فارسی در پیشرفت در عرصه‌های مختلف، نقش زیادی دارد؛ چرا که مهارت‌های زبانی به‌ویژه مهارت خواندن و نوشتن به عنوان مهمترین مولفه‌های ادبیات در تقویت قدرت فهم و درک به منظور یاددهی و یادگیری مهم است. شعر، تمثیل، طنز، داستان، نمایش و... در تلطیف روح و روان و شکل‌دهی شخصیت آدمی و چگونگی تعامل وی با همنوعان در نظام روابط و مراودات اجتماعی و بهبود و اصلاح آن مؤثر است.»

رسولی با اشاره به اهمیت قلم نویسنده در جذب کودکان به کتاب بیان کرد: «نویسنده به‌طور کامل با دنیای کودکان و نوجوانان باید آشنایی داشته باشد، ارتباط مستمر با کودکان و نوجوانان را بلد باشد، گونه‌های ادبی مورد علاقه آن‌ها را بشناسد و به نوشته‌هایش جان دهد و از شخصیت‌های خلاقانه استفاده کند. اینگونه درخشش قدرت قلم نویسنده، برق شوق را در چشمان خواننده به وجود می‌آورد و بیشتر مخاطبان را جذب می‌کند.»

مشاور تحصیلی دبیرستان راضیه شکرایی ناحیه دو شهرری خاطرنشان کرد: «رایج کردن فرهنگ کتابخوانی در کشور بسیار مهم است. می‌توانیم با راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در سطح شهر، برگزاری نمایشگاه و حراج‌های کتاب، فعال‌سازی مراکزی جهت تعویض کتاب، برگزاری بوستان‌های کتاب در شهر و برگزاری مسابقات کتابخوانی این امر را رونق دهیم.»

خبرنگار : دانش‌آموز: زهرا خسروزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار