مربی بهداشت و سلامت دبستان مهرنوین فیروزکوه در گفت‌وگو با پانا:

مهم‌ترین راه پیشگیری از تب دنگی‌ ‌انجام ‌اقدامات مدیریتی و زیست‌محیطی است

فیروزکوه (‌پانا) - مربی بهداشت و سلامت دبستان مهرنوین شهرستان فیروزکوه، مهم‌ترین راه پیشگیری از تب دنگی را جلوگیری از دسترسی پشه‌ها به محل‌های تخم‌گذاری از طریق اقدامات مدیریتی و زیست‌محیطی دانست.

کد مطلب: ۱۴۸۴۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین راه پیشگیری از تب دنگی‌ ‌انجام ‌اقدامات مدیریتی و زیست‌محیطی است

سیده‌مهدیه حسینی، مراقب بهداشت و سلامت دبستان مهرنوین در مورد این مطلب که نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلاء به تب دنگی قرار دارند اظهار کرد: «دنگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان یافت می‌شود. بسیاری از موارد ابتلاء به دنگی بدون علامت یا با علائم خفیف هستند، اما در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد.»

وی به علائم تب دنگی شامل تب بالا، سردرد، درد بدن، تهوع و راش پوستی اشاره کرد و ادامه داد: «درمان ویژه‌ای برای تب دنگی وجود ندارد و معمولاً با مسکن‌های ضد درد کنترل می‌شود. پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل آن (پشه) بستگی دارد. استفاده از لباس‌های محافظ، تورهای ضد پشه، حشره‌کش‌ها و از بین بردن محل‌های تخم‌گذاری پشه از راه‌های پیشگیری است، در موارد شدید تب دنگی، علائم بیماری پس از فروکش کردن تب ظاهر می‌شوند که شامل درد شدید شکمی، استفراغ مداوم، تنفس سریع، خونریزی از لثه یا بینی، خستگی، بی‌قراری، خون در استفراغ یا مدفوع، تشنگی شدید، پوست رنگ پریده و سرد و احساس ضعف است.»

حسینی افزود: «افراد با این علائم شدید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. پس از بهبود، ممکن است افراد برای چند هفته احساس خستگی کنند.اگر علائمی وجود داشته‌باشد، معمولاً ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد. در اغلب موارد خفیف، افراد ظرف یک تا دو هفته بهبود می‌یابند.»

این مراقب سلامت دبستان مهرنوین شهرستان فیروزکوه به موارد پیشگیری از تب دنگی اشاره کرد و افزود: «استفاده از لباس‌های محافظ که بخش بیشتری از بدن را می‌پوشاند. استفاده از تورهای ضدپشه برای خوابیدن در روز، ترجیحاً تورهایی که با حشره‌کش آغشته شده‌اند، نصب توری بر روی پنجره‌ها، استفاده از حشره‌کش‌های حاوی DEET ، Picaridin یا IR۳۵۳۵ بر روی پوست، استفاده از اسپری‌ها و بخارپاش‌های ضد پشه، جلوگیری از تکثیر پشه‌ها با مدیریت محیطی و حذف محل‌های احتمالی تخم‌گذاری پشه مانند زباله‌های جامد و ظروف پر از آب راکد، پوشاندن، تخلیه و تمیز کردن منابع ذخیره آب خانگی به صورت هفتگی و استفاده از حشره‌کش‌های مناسب در منابع ذخیره آب محیط بیرون؛ مهم‌ترین راه پیشگیری، جلوگیری از دسترسی پشه‌ها به محل‌های تخم‌گذاری از طریق اقدامات مدیریتی و زیست محیطی است.»

وی ادامه داد: «‌تهوع، استفراغ، استخوان درد شدید، بدن درد از علائم تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد و فقط از گزش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه برای اولین بار در سال ۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی شد و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیست بوم این پشه در کشور از همان زمان آغاز شد.»

مراقب بهداشت و سلامت دبستان مهرنوین اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی یک سال پس از کشف این پشه، بیماری تب دنگی گسترش می‌یابد بیان کرد: «‌خوشبختانه با ایجاد نظام مراقبت قوی، طی چهار سال و نیم گذشته از تکثیر بیماری تب دنگی در کشور جلوگیری شده است و در این مدت اگر پشه‌ای هم در منطقه‌ای از کشور مشاهده شده، این پشه‌ها آلوده نبوده‌اند. با ورود بیماران از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ویژه دوبی از اردیبهشت امسال و با وجود اینکه بیشترین ساکنان دوبی از شهرستان‌های لار و گراش استان فارس هستند، مراقبت در این استان تشدید شد.»

وی افزود: «‌بسیاری از مردم با شنیدن خبر مربوط به افزایش موارد مبتلا به تب دنگی در ایران نگرانند که پشه هایی که در اطرافشان است، آیا پشه آئدس عامل انتقال بیماری تب دنگی است یا خیر، تصویر مشاهده شده در این مطلب نشان می‌دهد وجود ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پاها، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید از ویژگی‌های ظاهری پشه آئدس است و این حشره منتقل کننده ویروس عفونی دنگی (دانگ)، زیکا و چیکونگونیا است.»

سیده‌مهدیه حسینی با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی از شناسایی ۹۲ بیمار طی یک ماه گذشته در کشور خبر داد و اظهار کرد: «‌متأسفانه ۳ تن از این بیماران فوت کردند. دو نفر از آنان در دوبی و یک نفر نیز در داخل کشور فوت کرده است، بنابراین لازم است گزش پشه به ویژه در استان‌های پرخطر جدی گرفته شود.»

خبرنگار : دانش‌آموزان فاطمه هادیان ، آیناز باطبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار