دبیر زیست آموزشگاه موفقیان ۲ ناحیه یک بهارستان:

یادگیری مبتنی بر پرسش، یک روش کاربردی برای دانش‌آموزان جهت درک عمیق مفاهیم است

بهارستان یک (پانا) - دبیر زیست آموزشگاه موفقیان ۲ ناحیه یک بهارستان، یادگیری مبتنی بر پرسش را یک روش کاربردی برای دانش‌آموزان جهت درک عمیق مفاهیم دانست.

کد مطلب: ۱۴۸۲۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری مبتنی بر پرسش، یک روش کاربردی برای دانش‌آموزان جهت درک عمیق مفاهیم است

فاطمه اسدی در گفت‌وگو با پانا درخصوص روش یادگیری مبتنی بر پرسش اظهار کرد: «دبیران می‌توانند با استفاده از پرسش کلاسی، روند یادگیری دانش‌آموزان را بهبود ببخشند و موجبات یادگیری کامل یک موضوع برای دانش‌آموزان را فراهم سازند. یادگیری مبتنی بر پرسش، یک روش درک عمیق مفاهیم برای دانش‌آموزان است و فرصتی فراهم می‌سازد تا از طریق سوال، تحقیق و تجربه در کنار همسالان خود، درس را به خوبی یاد بگیرند. یادگیری مبتنی بر پرس‌وجو به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد از یک موضوع خاص، مطلب مفیدی بیاموزند.»

وی ضمن اشاره به مسئولیت‌های یک دبیر در کلاس درس توضیح داد: «مهم‌ترین عامل موفقیت یک دبیر، توجه به تمام جوانب موضوع مورد تدریس خود است. در صورتی که دبیر این شرط اساسی را دارا باشد به یک معلم نمونه تبدیل می‌شود اما در صورت فقدان این شرط اساسی نمی‌توان کار تعلیم را به سطح مطلوبی رساند. لازم به ذکر است که مطالعه کتب، مجلات و مطالب متفاوت در فرآیند تدریس یک دبیر بسیار موثر است.»

اسدی با اشاره به سطح تفکر دانش‌آموزان در رابطه با دروس خاطرنشان کرد: «گاهی پاسخ ندادن به برخی سوالات و بیان پاسخ به نحوی تفکر‌آمیز موجب افزایش دقت دانش‌آموزان و در نتیجه ترغیب آنان به تفکر بیشتر در رابطه با درس و همچنین موجب تقویت قوه ابتکار دانش‌آموزان می‌شود. همچنین با کنترل دقیق تکالیف توسط دبیران، سطح علاقه‌مندی و دقت دانش‌آموزان نسبت به کتب درسی آشکار می‌شود.»

وی در رابطه با فواید پرسش‌های کلاسی ادامه داد: «پرسش‌ کلاسی از مطالب درسی جلسه گذشته در آموزش درس به شاگردان و آشنا کردن دانش‌آموزان با نوع سؤالات امتحانی بسیار مؤثر است و از اضطراب آنان برای امتحانات می‌کاهد. امتحان برای تعیین میزان کوشش دانش‌آموزان و همچنین میزان موفقیت دبیر در تفهیم مطالب درسی برگزار می‌شود. تصحیح دقیق و سریع اوراق امتحانی در نتیجه کار دبیر بسیار مؤثر است و باید ورقه‌ها طوری تصحیح شوند که دانش‌آموزان از نحوه تصحیح دبیر اشکال نگیرند؛ زیرا تأثیرات نامطلوبی بر ذهن دانش‌آموزان می‌گذارد.»

دبیر زیست آموزشگاه موفقیان ۲ ناحیه یک بهارستان گفت: «دبیر نمونه، دبیری است که پرسش‌های دانش‌آموزان را به یک سلسله فعالیت‌های یادگیری تبدیل کند تا دانش‌آموزان با انجام دادن آن فعالیت‌ها به پاسخ پرسش خود دست یابند. از خداوند متعال خواستار موفقیت و سربلندی برای تمام دانش‌آموزان کشور عزتمند ایران هستم و امیدوارم تمام دبیران عالی‌مقام، شاهد شکوفایی دانش‌آموزان خود در قله افتخار باشند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار